Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mrnil skrev:D5 - bara 4 cylindrar istället av 5.Likadan forbrukning med sämre vridmoment fördelning.
Bara automat för D5
Kör V90 CC D5 på samma förbrukning som XC60 D5 AWD manuell, är verkligen nöjd med det, har inte
ägt automat på väldigt många år och är förvånad med de relativt låga siffrorna som Volvo ändå fått
till, att manuell inte finns som alternativ till D5 håller jag om är en miss, men antagligen är marknaden
för liten för det alternativet.
av AndS
Robbi skrev:
AndS skrev:Eller är det tvärt om. Sakerna händer lugnt, tyst och med en viss värdighet, inget ryck, smäll och skrammel.
Lugnt och tyst, lite aristokrat som utstrålar att man har råd med kvalité och att det får ta lite tid :D
AndS, du är så positiv, klaga lite nu! Join the dark forceBild
Kan nog vara så, gillar bilen där det mesta passar mig och bränner inte krut på att leta enstaka problem
Men ska jag notera något så kunde man tagit förar/mittdisplay ett steg ytterligare med flera individuella val och inställningar.
T.ex. skulle jag vilja stänga av larmdetektor inne i bilen permanent då vi ofta kör med hund, nu får man stänga av den vid varje tillfälle. Men det var ju lika på den tidigare V70 men där kunde man ställa in så att man varje gång stängde av bilen fick frågan om att avaktivera nedsatt skydd.
Alternativt att jag kunde göra en stor knapp på mittdisplayens grundsida som ersätter navigatorfunktionen som jag inte använder.
Det är ju inte displayens storlek som är avgörande utan vad man kan göra med den, lite Windows 3.x när den kom runt -90 så här har Volvo möjligheten att utveckla vidare. Nöjd nu? :wink:
troubleshooter skrev:
mrnil skrev:D5 - bara 4 cylindrar istället av 5.Likadan forbrukning med sämre vridmoment fördelning.
Bara automat för D5
Kör V90 CC D5 på samma förbrukning som XC60 D5 AWD manuell, är verkligen nöjd med det, har inte
ägt automat på väldigt många år och är förvånad med de relativt låga siffrorna som Volvo ändå fått
till, att manuell inte finns som alternativ till D5 håller jag om är en miss, men antagligen är marknaden
Ja, det är skillnaden som VEA-motorn gör tillsammans med den 8-stegade vx lådan.
troubleshooter skrev:
Bara automat för D5
Är inte mycket att va nöjd över eftersom VEA är en mycket modernare konstruktion, är fyrcylindrig, har lägre EU-mix och dessutom är det rätt länge sen automat drog mer än manuelll...
Man kan välja att vara negativ men jag är riktigt nöjd med ett snitt på 7,1/100km mätt vid pump för
för en bil som har en totalvikt på nästan 2500 kg med 235 hk, AWD och automat.
Spoiler »
Tur att tillvalet inte var så dyrt :)

Den funkar ändå OK som ett stöd, men inte alls med gummibandet. Provade första gången och höll på att sluta med trasiga glasögonen när andra ändan släppte och flög mot ansiktet... sen dess så används plattan som stöd och inget annat...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Robbi skrev:Hej,
Tänkte vi kunde starta en tråd med små irriterande försämringar som har skett med V90 jämfört med V70-serien. Jag börjar så får vi se om det uppkommer fler iaktagelser. Detta inte för att jag vill klaga men uppmärksamma och kanske få tips om saker jag inte upptäckt ännu som skiljer.

1. Lastnätet tar onödig mycket plats. På V70 satt den fast i själva baksidan av ryggstödet och var mer diskret.

2. Tillbehöret med en extra flik för shoppingskassar har ett gummiband som knappt går att dra runt en kasse. I V70 var den töjbar och kunder dras runt minst 4 kassar.

3. Bakvindrutetorkaren, den gick igång när man backade och hade läget med automatisk torkning. På V90 fungerar det endast när man sätter på framtorkarna i manuellt läge. Helt ologiskt och irriterande.

4. Svårt att se i Navin hur många mil man har till destination. Man måste först maximera, dra i en flik och sedan kan man se den siffran. Krångligt och inte användvänligt.

5. Ingen tempmätare så man kan se när motorn har kommit i upp i värme. Det kan tyckas onödigt på nya bilar men jag såg i alla fall till att inte köra så korta sträckor att bilen inte hann bli varm utan tog ett extra varv ibland.

6. Endast en trippmätare? Det var ju guld att ha en extra fristående att sätta på sträckor man ville mäta av.

Det var vad jag kom på nu.
Tempmätare till motorn tycker jag könns ondöigt, Navven är väl en vanesak. Var samma när jag bytte till Passat. Nu väntar jag på v90 å lär blir mer nöjd ändå. Jag har för mig det ska finnas två trippmätare. En TM och en TA när jag testkört.
AndS skrev:
Robbi skrev:
AndS skrev:Eller är det tvärt om. Sakerna händer lugnt, tyst och med en viss värdighet, inget ryck, smäll och skrammel.
Lugnt och tyst, lite aristokrat som utstrålar att man har råd med kvalité och att det får ta lite tid :D
AndS, du är så positiv, klaga lite nu! Join the dark forceBild
Kan nog vara så, gillar bilen där det mesta passar mig och bränner inte krut på att leta enstaka problem
Men ska jag notera något så kunde man tagit förar/mittdisplay ett steg ytterligare med flera individuella val och inställningar.
T.ex. skulle jag vilja stänga av larmdetektor inne i bilen permanent då vi ofta kör med hund, nu får man stänga av den vid varje tillfälle. Men det var ju lika på den tidigare V70 men där kunde man ställa in så att man varje gång stängde av bilen fick frågan om att avaktivera nedsatt skydd.
Alternativt att jag kunde göra en stor knapp på mittdisplayens grundsida som ersätter navigatorfunktionen som jag inte använder.
Det är ju inte displayens storlek som är avgörande utan vad man kan göra med den, lite Windows 3.x när den kom runt -90 så här har Volvo möjligheten att utveckla vidare. Nöjd nu? :wink:
Ha ha, det där innelarmet glömmer man lätt, det är väldigt vanligt på färjor när man kommer tillbaks till bilen och glömt knappa in reducerat larm, massa Volvos som larmar. Jag brukar komma ihåg men har glömt någon gång med mina barn. De var lagom glada när jag kom tillbaks från affären. Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]