Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Som det är idag så typbesiktas bilar vid sådana förändringar och gissar på att det här finns något hinder att dynamiskt förändra med EU-godkännanden. Men kommer säkert att kunna förändras då det är en historisk regel från tiden då det krävdes mekaniska förändringar.
Eller att du köper t.ex. en miljöbil men att den sedan förändras så att den inte uppfyller kraven.
Lite av ECO-knapp där den drar ned på effekten och liknande funktion finns ju med den röda nyckeln som kan begränsa vissa funktioner.
av Mumsmums
HarleyCorv skrev:Svar till Mumsmums: Tillverkarna kommer aldrig gå med på detta pga dom kan aldrig få lika mycket betalt som dom få med motorer med högre effektuttag.
Fast Volvo säljer ju Polestaruppgradering vilket ju i princip är samma sak som det jag föreslår.
av HarleyCorv
Svar till Mumsmums: Ok har själv haft effektoptimering på en XC 90-14 märkte inte mycket för de 9000,- idag är det viktigt med helgodkänt EU fordon hur går det då med kanske stort effektuttag, bromsar mm.
av perhall
Spoiler »
Mycket överdrifter.... på vilket sätt är denna Toyota Land Cruiser slö? 0-100 på 7 sekunder. törstig är den, men den drar inte 2 l/mil på motorväg... vad kör du för bil själv som är så mycket snabbare...

har blivit mycket desinformation här nu...
Per
av Jacobsson
HarleyCorv skrev:Svar till Mumsmums: Ok har själv haft effektoptimering på en XC 90-14 märkte inte mycket för de 9000,- idag är det viktigt med helgodkänt EU fordon hur går det då med kanske stort effektuttag, bromsar mm.
Enligt min säljare (som brukar ha rätt i övriga volvofrågor) finns ett välarbetat förslag på hur Volvo ska kunna erbjuda HK i VOC.
Tydligen ska förslaget vara nära att träda i kraft och är tänkt att man ska kunna köpa effekt för en kortare tid exempelvis nån dag eller två.
Så ska man dra tungt eller så kan man köpa lite extra.
Exakt hur eller om det överhuvudtaget är sant vågar jag inte gå i god för.

Sen kan jag också tillägga att polestar på T8 gör en jäkla skillnad och är klart värt 9000 plus regavgift (1800)
Användarvisningsbild
av Derank
Om det stämmer blir jag den första att köpa HK över VOC, sedan rycker jag ut ECUn och klonar den med polestars SW i.

Jag betvivlar att det nånsin kommer, men gör det så..........
av Xanthopteryx
Derank skrev:Om det stämmer blir jag den första att köpa HK över VOC, sedan rycker jag ut ECUn och klonar den med polestars SW i.

Jag betvivlar att det nånsin kommer, men gör det så..........
Man dör eller skadas allvarligt om man åker snabbtåg (mer än typ 50 km/h) genom en tunnel.
640kb RAM är tillräckligt.
En dator kan aldrig slå en människa i schack.

Historien är full av tvivel.
Någon gång så...men när? Tre år? Trettio år?... Det får framtiden utvisa.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HarleyCorv skrev:Svar till Mumsmums: Tillverkarna kommer aldrig gå med på detta pga dom kan aldrig få lika mycket betalt som dom få med motorer med högre effektuttag.
Snarare tvärs om. Klart att tillverkarna vill att det ska kosta lite extra varje gång du gasar, istället för ett engångsbelopp när du köper bilen. ("recurring revenues" som de heter på ekonomernas fikonspråk, och alla eftertraktar så hett). Då kan man över tid kräma ut lite mera pengar ur kunden än vad man fixar vid engångsförsäljningen. Under de 20 år som bilen rullar kommer det att skvätta in kosing lite nu och då och många bäckar små....
Derank skrev:Om det stämmer blir jag den första att köpa HK över VOC, sedan rycker jag ut ECUn och klonar den med polestars SW i
All mjukvara går ju att knäcka men det lär nog inte vara enkelt/billigt att göra det, det blir nog kryptering och så hjälper det inte att klona för köper du en vecka så tajmar det ut efter vecka. Titta på tex SIM-kort mobilen, visst kan du knäcka/klona dem med det är inte speciellt vanligt att folk kör med klonade/kopierade SIM-kort i mobilen.
Användarvisningsbild
av EjS
perhall skrev:
Spoiler »
Mycket överdrifter.... på vilket sätt är denna Toyota Land Cruiser slö? 0-100 på 7 sekunder. törstig är den, men den drar inte 2 l/mil på motorväg... vad kör du för bil själv som är så mycket snabbare...

har blivit mycket desinformation här nu...
Per
Den var väldigt högväxlad. Pratar inte så mycket om 0-100 - mer i fart, typ 100-150, 100-200 kmh som gäller i Danmark och Tyskland.

Vi åkte 1200 km stort sett på farthållare i 85 mph. När vi lämnade in bilen var förbrukningen 14 mpg. Räknat om är det väl runt 20 L / 100 km.

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]