Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christoffermoberg
Jag kan förstå att Flajjan skriver som han gör om bilen. Volvo har inte lyckats med att göra en bil värd sina pengar. Punkt!

Min V90 kostade ca 500 KSEK innan rabatt. För en halv miljon kronor behöver man inte bara förvänta sig en riktigt bra kvalitetsbil. Man kan KRÄVA det.

Min firmabil har nu gått ca 1000 mil (hämtade den i mars) och dessa saker nedan är enligt mig oacceptabla för en bil i denna prisklass:

* Kratiga vibrationer i motorvägsfart. ÅF haft den inne 3 gånger utan åtgärd. Finns tråd ang. detta fel.
* 2 st av däcken (Michelin 19") var så ovala att de fick bytas förra rep. tiden
* Karrosseripassning urusel! Vänster bakljus sitter högre än det högra, bakrutan har större glipa på vänstersidan än högersidan, stötfångare bak sticker ut lite på vänster sida, höger bakdörr är inte justerad
* Skummgummi sticker ut ur höger framlykta
* Sensus är SEGT och buggigt!
* GPS'en åker på "sniskan" och visar ibland att jag ligger på gatan bredvid den jag åker på (över 20 m fel)
* insynsskyddet är plastigt skräp som sitter värdelöst
* Nyckeln i läder är redan sliten både på fejk-krom som såväl lädret
* Växellådan smäller till vid acceleration mellan växel 2-3
* Växellådan smäller till efter ca 2-3 sekunder när man lagt i P-läge
* Volvo On Call fungerar sällan bra. Ofta jag inte får kontakt med bilen
* Vägljudet för en bil i denna prisklass är under all kritik

Samtliga fel är rapporterade till ÅF och ska åtgärdas så gott det går. Dock anser jag att det är skrattretande hur Volvo kan sätta OK-stämpel på en sådan här bil. Jag, precis som Flajjan och fler med oss har haft överseende med en del punkter, men till slut tröttnar man. Jag har kommit till en punkt där Volvo får ett verkstadsförsök till på sig att åtgärda bilen. Jag skiter i om det tar 2 dagar eller 3 veckor! Bara det åtgärdas!

Annars får de köpa tillbaka bilen! Bilen är ett arbetsredskap för mig och jag har inte tid att hämta/lämna bilen hos ÅF i samma utsträckning som jag hämtar barnen på skola/dagis. Nej, Volvo har en bit kvar innan de är premium i mina ögon.
av Flajjan
Angående ljudet i min bil så har ÅF ingen aning om vad det kan vara, jag skickade filmen som jag skrev tidigare till Försäljningschefen som sa: Öööhh vad är det som låter? Du får boka en tid för det.. Jag har väntat i två (2) månader på verkstadstid för åtgärdande av fel, nu är det tur att det är kommande vecka, annars hade Bilia i detta fallet tyckt att det är helt OK att sälja en produkt/arbetsredskap för över 500,000 kr och att man kan förvänta sig att det skall skallra och ha sig.

Sist jag var i tyskland hade jag en Nissan Qashkai (ingen aning om stavning) Den bilen kändes på flera sätt bättre ihopskruvad än min V90, då hade jag nästan fått två Nissam för en Volvo..

Bilarna har ganska långt kvar till att vara premium och även (eller framförallt) personalen som säljer dessa.

"Min" säljare duckade länge. Hans chef, försäljningschefen duckade även han. Ända tills jag gick via marknadschefen Bilia group. Då kunde han plötsligt lösa problemet och köpa tillbaka bilen till ett vettigt pris, om jag köper en ny Volvo av handlaren.

När försäljningschefen ringer så säger han i telefon: Ja du vet att detta är ju ett problem som man gärna duckar för, det är lite knepigt. Ärligt så undrar man vad dom har för kvar för att bli försäljningschef på en butik, verkar ju inte vara speciellt höga krav..
Känns som att han borde gå en kurs i försäljning/kundhantering och även en managementkurs.

Hade jag haft den attityden mot mina kunder så hade mitt företag inte varit där vi är idag - vi hade förmodligen varit hatade av marknaden och tvingats stänga igen.

En annan intressant tes jag fått från ÅF angående förbrukningen som är långt över det deklarerade: Det förstår du väl att siffrorna inte stämmer.

Nej, varför ska jag förstå att man som biltillverkare och bilsäljare ljuger.

Då kan jag beställa ett Polestarkit till min bil och ta med 6,000 kr, med förklaringen, men det förstår du väl att jag inte kommer att betala allt.
av troubleshooter
Flajjan, det verkar som att du onekligen har råkar ut för ett Måndags exemplar och ovanpå det en halvseriös återförsäljare.

Har för mig att jag läste något inlägg där du verkar ha löst problematiken och att du nu var på jakt efter en ny bil, jag hoppas
verkligen att du hittar en bil som passar dig, hopplöst trist att sitta missnöjd med en ny bil. Uttalandet från återförsäljaren angående
bränsleförbrukningen är trist, men alla bilar jag tittade på (Volvo, Audi och BMW ) drog alla upp till 25% mer i verkligheten än uppgivet
av biltillverkaren
Google sök

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]