Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Robbi skrev:Som sagt, politik eller bilprat?
Det hänger ihop ganska tätt när man diskuterar kostnader för bilägaren, om man däremot funderar på färg eller fälgar så behöver det inte bli politiskt :roll:
av Linqid
VatosLocos skrev:Vilket gnäll i den här tråden. Vi som har råd att köpa en bil för halvmiljonen är inte... INTE, några offer i samhället. Den som har råd med en ny bil för halvmiljonen har råd att bidra med en femhunka mer i skatt. Kombinationen 1 gnäll på skatter, 2. Allmänt gnäll på de förtroendevalda vi genom demokratisk ordning valt fram och 3 gnäll på att samhället inte fungerar. Den kombon är minst sagt antiintelektuell. Kamma till er och gläds över era nya bilar och att ni tillhör den percentil i samhället som kommer fortsätta leva era lov som vanligt oavsett en skattehöjning på några hundralappar.
Det är väl ändå rimligt att vi som smutsar ner mest ocksp bidrar mer?
För min del handlar det inte om jag ser mig som ett offer i samhället. För min del handlar det om att vi redan har ett av de högsta skattetrycken i världen, och trots det fungerar välfärden sådär och mängder pengar verkar försvinna i alla möjliga svarta hål (och då tänker jag inte bara på vår misslyckande invandrings- och integrationspolitik).

Jag betalar redan alldeles för mycket i skatt, det räcker så.
Användarvisningsbild
av Perra83
Linqid skrev:
VatosLocos skrev:Vilket gnäll i den här tråden. Vi som har råd att köpa en bil för halvmiljonen är inte... INTE, några offer i samhället. Den som har råd med en ny bil för halvmiljonen har råd att bidra med en femhunka mer i skatt. Kombinationen 1 gnäll på skatter, 2. Allmänt gnäll på de förtroendevalda vi genom demokratisk ordning valt fram och 3 gnäll på att samhället inte fungerar. Den kombon är minst sagt antiintelektuell. Kamma till er och gläds över era nya bilar och att ni tillhör den percentil i samhället som kommer fortsätta leva era lov som vanligt oavsett en skattehöjning på några hundralappar.
Det är väl ändå rimligt att vi som smutsar ner mest ocksp bidrar mer?
För min del handlar det inte om jag ser mig som ett offer i samhället. För min del handlar det om att vi redan har ett av de högsta skattetrycken i världen, och trots det fungerar välfärden sådär och mängder pengar verkar försvinna i alla möjliga svarta hål (och då tänker jag inte bara på vår misslyckande invandrings- och integrationspolitik).

Jag betalar redan alldeles för mycket i skatt, det räcker så.
Och när man samtidigt hör att det bara blir sämre och sämre och sämre. Vart tar pengarna vägen? Och höja skatter och avgifter för miljöns skull då blir jag bara förbannad!
Hur är det med ozonhålet egentligen? Vi borde ha varit stekta vid det här laget om det var så illa som det sades för typ 20år sedan. Står Manhattan under vatten? Snacket om globala temperaturhöjningar på flera grader är bara ren J..la lögn! Lite mer koldioxid gör bara att jordbruket fungerar bättre.
Anledning är ju att man vill främja vägen mot fossilfri fordonstrafik och då får man väl anta att de c 23 miljarder staten idag tar in via bränsleskatter kommer att tas ut på lönen i framtiden istället för via bränslet... vi kommer aldrig undan :(

Hoppas de ser till att skatta bort alla gamla 240 och 740 som spyr ut mängder annars vet jag inte vad man skall tro längre...och mest av allt bort med dessa jvl EPA traktorer.
Användarvisningsbild
av Robbi
Nu finns det en diskussion om att fasa ut fossilbränsle med blandning för både bensin och diesel i första skeendet. Ex med en blandning av tallbarrsolja för diesel och då hamnar dieselbilarna under gränsvärdet. Hur det ska ske är ju en mer intressant debatt, endast tillåta mackarna att sälja syntetblandningar? Om det blir verkligt så slipper vi dieselägare att drabbas av skattehöjning.

Skattetryck och välfärdsdiskussionen tycker jag blir en politisk pannkaka och egentligen ointressant ställd mot de miljöhot vi står inför och där bilindustrin inte är den värsta boven, men en bidragande faktor. Att börja gorma om enskilda partiers politik tycker jag är ointressant i ett bilforum. Skattetryck inom bilindustrin har ett syfte, att bekämpa miljöförstöringen och för att nå en hållbar miljö inom detta fält och med de målen som bilbranschen behöver nå. Sedan ska naturligtvis inte bilbranschen dra allt, för det räcker inte. Samma utveckling pågår just nu också inom industrin. Detta är också en global utveckling.

Jag tycker den utveckling som regeringen har som förslag, med syntetblandad bränsle i första skeendet och så småningom helt fossilfritt till år 2029. Detta är nog inte orealistiskt med tanke på utvecklingen inom elbilar och det faktum att alla dieselbilar går att köra på syntetolja som tallbarrsolja. Der finns ju redan citydiesel och det är väl ok att köra på?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja jag ser ingen anleding att äldre fordon blir skattebefriade. Då kan man väl se att pensionärerna också slipper betala skatt?
Eller är det så att äldre bilar drar så mycket bränsle att de får in bra med skatt från dom ändå.
Användarvisningsbild
av Robbi
Perra83 skrev:Ja jag ser ingen anleding att äldre fordon blir skattebefriade. Då kan man väl se att pensionärerna också slipper betala skatt?
Eller är det så att äldre bilar drar så mycket bränsle att de får in bra med skatt från dom ändå.
Jag tror att man alltid har sett på äldre bilar som "något som fasas ut". Det rullar inte så många 90-talsbilar längre. Jag tror mer på utvecklingen med syntetbränsle och i första skedet, en blandning som sänker utsläpp av skadliga gaser rejält. Det förutsätter att marknaden slår om så man inte kan tanka rena fossilbränslen och då måste ju äldre bilar också köra på det. Sedan kommer våra diesel och bensinare fasas ut ju då det bara finns hybrid och elbilar att köpa.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, en höjning på 700sek är jag rätt så övertygad om att de flesta struntar fullständigt i och alla har råd, garanterat.
av andersuw
Intressant nog ser det ut att bli större skattehöjning för snåla dieslar än för mindre snåla. För min V70 D4 -15 VEA, FWD, automat med ett koldioxidutsläpp på 119 g/km skulle skatten enligt förslaget höjas med 1151 kr.

Nuvarande skatt är

2,37(360 + 22(119-111)) + 250 = 1520

Skatt enligt förslaget blir

360 + 22(119-95) + 119x12,88 + 250 = 2671
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Bensinpriser v2