Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagge310
Flajjan skrev:
Hagge310 skrev:Jag körde långkörning med min V90 T5 R-design i helgen. Ca 30 mil åt vardera håll. Åt ena hållet gasade jag på bra och fick snitt 0,77 och åt det andra hållet körde jag försiktigare men ändå ca5-10 över hastigheten då blev snittet 0.62 vilket jag tycker är riktigt bra. Den går nästan lika snålt som min gamla V70 D3 -11 (163hk) gjorde, skiljer inte mycket på samma typ av körningar som jag gör, max 0,05 och knappt det. Men jag njuter desto mer av motorgången i T5an....aldrig mer diesel för min del. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Hur många mil har du kört med bilen?
Ca.250 mil har den gått. Ska också tilläggas att det var första resan på sommardäck 19", den gick ca.0,01-0,02 snålare på 18" friktionsdäck när jag jämför kortkörningarna iaf, hann inte göra en långkörning på vinterdäcken.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Xanthopteryx skrev:
macattac skrev:
AndS skrev: Kan du hålla jämn hastighet med 80-90 jämfört med 110-120 så tror jag du kan minska med nästan 1dl/mil.
jag ska prova. problemet är att min fru gnäller om det går för långsamt "men guuuud kör snabbare karl" - true story.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Ge henne en ask sega knäck, eller bara visa henne en film där man ser skillnaden i utfall av krock i lägre hastighet och högre...
Har själv blivit förstahandsvittne till en som plöjde in i en TMA-bil i 110. Rätt i baken, fullt ös.
Som tur i jösse namn så hade de ett fyra meter långt påkörningsskydd nerfällt (det var ungefär två dm kvar av skyddet efteråt...).
Hela TMA-lastbilen blev skev i ramen ändå.
Jag, föraren och de två som arbetade vid TMA-bilen hamnade i Uppsala tingsrätt, med allt vad det innebar av bök, arbetstidsförlust,
ersättning från staten med mera.
Han blev fälld, men fick för låga böter tycker jag.
Orsakade trots allt samhällskostnader på miljontals kronor (stillastående E18 i en timme i rusningstid, förstörd TMA-lastbil, bärgare,
ambulans, brandkår, ersättning för arbetstid, domare, åklagare, tolk, handläggare, poliser och fan och hans moster).

Sänk farten - spara liv och pengar, både dina egna såväl som andras.
Mja.. Håller helt med, förutom att jag nog kan tänka mig att fortsätta köra 110km/h på 110-väg. Jag tycker inte det är speciellt svårt att se en TMA bil på håll och sakta in rejält innan jag passerar den.. :/ Känna som att det bör varit mer parametrar än hastighet som gjorde att den killen plöjde rakt in i den?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Flajjan
Idag körde jag Sthlm - Norrtälje - Sthlm, nollade förbrukningsmätaren, pensionärskörde, farthållare +5-10 km/h fick ner förbrukningen till 0,83 på motorvägen. Lite bättre, men inte riktigt 100. Var förbi Volvohandlare för att prova en V90 med standard stolar, det var en D4. Förbrukningen låg lägre, det var ju inget snack, men satan vilken skillnad i gång.. Jag njuter av gången i min T5, även om det är störande med högre förbrukning än vad man deklarerar OCH framförallt löjligt liten tank..
av Elektrikern84
Ja det där med "för hög förbrukning" är ju inget nytt. Min Passat ligger ca 30% över deklarerad. Min tidigare V70 D3 också.
Räknar med att den jag beställt även den drar för mkt. Men över 0,8 för en modern Dieselfyra är för jäkla illa. Jag hoppas på snitt kring 0,7. Passen med 190hk har ett snitt över 2 år på 0,68. Allt mätt vid pump såklart!
av troubleshooter
Jag har kört upp min första fulla tank på CC och kan konstatera att jag legger på 0,69 i snitt, är nöjd än så länge med den förbrukningen, även om det är en bit över vad Volvo pekar på.
av Elektrikern84
troubleshooter skrev:Jag har kört upp min första fulla tank på CC och kan konstatera att jag legger på 0,69 i snitt, är nöjd än så länge med den förbrukningen, även om det är en bit över vad Volvo pekar på.
Ganska bra ju!!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]