Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jacobsson skrev:10/4 är det dags för:
- polestar och Regbesiktning
- ny vindruta
- VOC uppdatering
- åtgärd av krockgardin
Vilken bil och vilken moto?
Umbriel skrev:Jag har lite problem med att förstå det här med polestar optimeringen, det är "bara" en mjukvaruoptimering, eller hur?
Den ger mer hästkrafter och vrid utan att öka förbrukningen eller bryta mot Euro 6 normerna?
Varför är den inte standard?
Polestars optimering ändrar även på andra parametrar i drivlinan som tex hur växellådan beter sig i olika situationer. Det är optimeringarna av resten av drivlinan utöver bara effekt och vrid som differentierar deras optimering från andra som tex BSR.
Svaret på varför det inte är standard är nog att de vill tjäna pengar skulle jag tro :)
Du kan få en lite annan karaktär på motor/bil vilket "i regel" passar de som är lite mera aktiva förare och utnyttjar effekt/varvtalet mera. Men för merparten som aldrig nyttjar motorkapaciteten ger standardmappningen en mjukare karaktär.
T.ex. hade min fru svårt med Polestarmappningen i vår förra bil då den gav effekten "häftigare" och tills jag informerat om att den gula lampan som blinkade inte var något fel utan antispinn som aktiverades när hon körde ut från korsningar med blöt asfalt. Men nu verkar ju inte de senare Polestaroptimeringarna ge så stora effektökningar.
dozking skrev:Polestar till min T5 beställt. Någon som har till T5 som har testat både med och utan trim? Nöjda?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Finns det till T5 ?
sony skrev:
dozking skrev:Polestar till min T5 beställt. Någon som har till T5 som har testat både med och utan trim? Nöjda?

Finns det till T5 ?
Absolut släpptes för någon vecka sen. [THUMBS UP SIGN] kan ses på polestars hemsida också.

Så var det äntligen dags för att ge bilen lite underhåll.
1 byta framruta
2 uppgradera mjukvara och VOC mjukvara
3 lägga in Polestar och typbesikta
4 se över återkallningen av krockgardin
5 liten rekond

Lämnade in bilen måndag kl 07:00 och hämtat idag tisdag 18:00
Tidsåtgången var Bilias idé, men den sprack.
1,2,4,5 gick bra, polestar är inne men loggan var slut så den får jag senare, regbesiktningen hann dom inte med så den får jag göra sen, fick i alla fall papper på det.

Den nya mjukvaran med fix för VOC fungerar helt klockrent!
Tyvärr har nu HUD slutat fungera..

Under tiden bilen varit inne har jag kört en maxutrustad xc60(gamla -16) men vilken skillnad i körupplevelse och ljud, gamla Harman/Kardon är mycket sämre än standard stereon i nya serien.

Nu har jag kört en bra bit med min XC90 T8 Polestar och vilken skillnad det blev!! Mycket piggare, gladare och roligare helt klart värt pengarna!!

Det syns inte heller ett spår av att taket varit nermonterat. Jag hade ett antal av skruvarna till krockgardinen som var av så det var jävligt bra att återkallningen gjordes!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21