Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jiffi
Men herregud va tråkigt det blev... Min fråga var om någon provat/ägt bilen med båda motorerna och kunde komma med lite initierad feed back. Körkänsla, upplevd prestanda samt hur T6 bilen presterar i högre fart typ 100-200 km/h accelerationer. Fattar att den är snabbare men upplever man T6 som mycket starkare? Kör ofta med last eller 7 personer i bilen och ville inte att bilen skall upplevas tunn.
av perhall
För mig är det mer en fråga om känsla och motorkaraktär än cl. och 0-100. Men jag slås gång på gång av hur törstig gamla D5 är och hur förhållandevis snål gamla T6 är.

I veckan i kollegans XC70 D4 AWD-16 Stockholm-Jönköping 0,99 på färddatorn, körde blandat 120-160. Det innebär 1,05-1,1 i praktiken, inte mycket mindre än en T6. Jag har kört många D5 5-cyl och de är alltid törstiga.

Nya är såklart mycket bättre men jag gillar bensin bättre och skulle därför köpa en T6 alla dar i veckan oavsett hur många procent det skiljer i förbrukning.
PH
av kmi
Hur är det med turbolag på VEA T5 ?
Hade en S60R och innan den fick snurr på turboen va den slö som en fiat 500
av perhall
Turbolag är mindre tydligt på bensinare än på diesel... och generellt mycket mindre än på S60R från 2004...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Väldigt lite turbo-lag på T5, T6 och D5 vea.

Jag körde en V40 med T5 vea Polestar under 1 år och jag var otroligt nöjd med den drivlinan. Med awd hade den varit komplett!

Samtidigt körde jag 4000mil i en MY16 XC90 D5 Inscription och jag var väldigt nöjd med drivlinan i den med, men jag tycker att det saknades kraft för att vara en stor lyxbil. Polestar hjälper lite, men inte helt.
av andersuw
perhall skrev:Turbolag är mindre tydligt på bensinare än på diesel...
Det beror väl helt på hur turbosystemet är utformat. VEA T5 har singelturbo (utan VNT). VEA D4 och D5 har sekventiell dubbelturbo där det mindre aggregatet varvar upp snabbt och det större tar över när varvtalet blivit tillräckligt högt (ca 3000 rpm). Den senare lösningen ger rimligen mindre turbolag.
av perhall
Å andra sidan brukar väl diesel ha mer lag än bensin?
av andersuw
För att förbränna samma bränslemängd måste dieseln få mera luft än bensinmotorn eftersom den i motsats till den senare bör gå med luftöverskott istället för stökiometrisk blandning. Det innebär att dieseln behöver en större turbo som tar längre tid att varva upp. Å andra sidan motverkas detta problem a) av dieselns högre verkningsgrad (mer effekt per förbränd bränslemängd) och b) av att mer avancerade turbosystem (t.ex. dubbla turbo och VNT) oftare används på dieslar, precis som vi kan se exempel på när vi jämför D4/D5 VEA (sekventiell dubbelturbo, med VNT på D5) med T4/T5 VEA (enkelturbo utan VNT).
av Jacobsson
Har inte testat en D5a men hade 7 vuxna i bilen tillsammans med packning till tusan och körde Stockholm-Norrköping idag.
Jag har en T8 och där saknades inget i form av kräm. Omkörningar, accelerationer och inbromsningar gick helt felfritt!
Till och med de i bilen som var frälsta i andra märken blev genuint imponerade.
Även i höga hastigheter hade man kontroll och mycket kapacitet kvar.
Kan inte säga att inte en D5 kan detsamma men du blir inte besviken på T6 i alla fall.
Fick också testa på large animal protection eller vad det heter, tre rådjur sprang över en mindre väg, jag såg dom och hade kontroll men bilen reagerade någon sekund före mig!
av acocco1
Många undrar om hur det går efter 100km/h. Har dock S60 T6 VEA Polestar som är snabbare än resten av - 90 serien men det bara flyger. Fantastisk motor på alla sett och vis.
För mig var månadskostnaden för förmånsbil exakt likadan mellan D5-T6. Så några hundringar extra för bensinen är lätt värt prestandan och tystnaden.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Har precis hämtat ut nya bilen från Dit[…]

Visa din semesterbil(d)

Är det inte där det sitter en uttorkad m[…]

Smörjnippel S60 -03