Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JKV
Jag betalar själv för mitt drivmedel och elen jag laddar hemma. Skulle tro att skulle jag ligga på runt 7-8 mil enkelväg till jobbet hade jag inte kunnat räkna hem bilen mot en D4/T4 men med mina dagliga pendlingar till jobb och dom privata till och från affärer fritidsintressen mm så passar T8 just mig.
av MikkoK
Fliker in lite snabbt, jag har beställt en V60 T8 (tjänstebil) och har idag ca 2 mil enkel väg till kontoret där jag är ca 75% av min arbetstid.
Jag betalar bränslet själv och får som många här 9,50kr / tjänstemil. Jag kör idag en V90 D3 och ligger på ca 700 kr / månad i bränslekostnad till kontoret och tillbaks (om jag skulle köra det 100%).
Med en T8 räknar jag med att köra på ren el och på så sätt spara ca 500 kr / månad (borträknat lite hemmaladdning). Jag kommer att ladda på jobbet också.

Tänker jag tokigt?
av Flajjan
God tanke, dock kan det bli knas - iom att du får bränsle ersättning från företaget så blir det svårt att redovisa vad du kört med el betald från företaget. Detta fungerar till den dagen det kommer en revision.
Det blir som för mig, fast tvärt om -jag får mitt bränsle betalt från företaget och funderar på elhybrid men kommer då få stå för både elen och skattekostnaden för bränslet.
Användarvisningsbild
av joel80
MikkoK skrev:Fliker in lite snabbt, jag har beställt en V60 T8 (tjänstebil) och har idag ca 2 mil enkel väg till kontoret där jag är ca 75% av min arbetstid.
Jag betalar bränslet själv och får som många här 9,50kr / tjänstemil. Jag kör idag en V90 D3 och ligger på ca 700 kr / månad i bränslekostnad till kontoret och tillbaks (om jag skulle köra det 100%).
Med en T8 räknar jag med att köra på ren el och på så sätt spara ca 500 kr / månad (borträknat lite hemmaladdning). Jag kommer att ladda på jobbet också.

Tänker jag tokigt?
Vintertid kan du åka på lite bensinförbrunking på sträckan hem från jobbet. Speciellt om det är motorväg.

Men det blir ju ändå rätt låg snittförbrukning för dig.
av Flajjan
Resor till och från arbetet skall man betala själv, om då skattmasen kommer på att firman står för el till din bil när dom ersätter dig för tjänstemilen - kan du åka på en sköntaxering pga fri el samtidigt som dom betalar tjänstemilen.

Jag har grävt endel i detta då jag vill ha klart för mig vad som defacto gäller framöver.
Därav mina tidigare funderingar på om jag skall ha en laddhybrid, diesel eller en ren elbil för att få det att fungera bra.
Som det ser ut nu så är det stök med hybrid när man tankar endel själv och endel på firmans bekostnad, då ligger en ren elbil närmare till hands än en pluginhybrid för att slippa betala dubbelt, alternativet är att skita i att ladda - men då tappar man vitsen med bilen och extrakostnaden för hybriden - som i mina ögon är väl högt prisad, men det är en annan diskussion.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gjorde så att jag med hybriden betalar all bränsle själv och då tar ut 9.50kr per mil i bränsleersättning för de mil jag kör i tjänsten.

Även långresor brukar bränslekostnader hålla sig under 9.50kr/milen de flesta gånger, då man ju oftast börjar med fullt batteri.

Klart att jag också ibland gratisladdar på ställen där jag själv inte står för elen, men jag kan inte riktigt se att det skulle gå emot skatteverket.
av Flajjan
En tanke som slog mig efter att ha ramlat på denna film:

Det är en Mitsubishi som testas, men det är irrelevant, det som tas upp är just varmkörning av motorn.
När man försöker hålla sig till just batteridrift - hur slits egentligen motorn med många kallstarter ? Hur kommer motorerna och kringutrustningen att må efter några års kattstarter?
Ju mer jag suger på detta så känns det som att man ska välja läger - antingen helfossilt eller helbatteridrift, alternativt en hybrid.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör oftast i pure-läget och då startar den sälla.
Kör man i hybrid läget och det är kallt ute kommer motorn starta upp även om du har batteri, gå i några km så att den går upp värmen samt lite bättre värme i kupén för att först sen börja växla mellan el och diesel.
(Så uppför sig i allafall min D5 TE.)

Sen får man kanske också se det så att en bil som min, där jag nu kört 8700mil, bara har runt 4500-5000 mil körda med dieselmotorn. Den är alltså troligen mindre använd/sliten jämfört med motsvarande bil med de milen.

Oftast kör folk mer på el än mig också.. Eftersom jag pendlar rätt mycket längre sträckor.. Så det kan vara en bra bit mindre mil.
av Hooloowoo
Jag funderar på om man kanske skulle undersöka möjligheten att byta min D5 awd mot en T8, V90 that is.. Jag kör ca 4-4500 mil per år, mest landsväg/motortrafikled. INte mycket storstadskörning.
Men jag kan inte få en bra bild av om det skulle "löna" sig rent bränslemässigt att byta. Snittar runt 0,6-0,65 per i dag med D5'an på 20" 255'or.
Jag försöker se om det kan vara värt att göra det eller om jag ska fortsätta köra Diesel. Älskar egentligen bilen i sig, men den sjunker ju som en sten i värde.. :/ Har kört drygt 8000 mil nu sen mitten på januari -17 då jag plockade ut den. Så det börjar blir dags att byta, OM jag nu ska göra det. Dock får man ju ge runt 600k för en T8 i dag som gått några mil, och det gav jag för min när den var ny....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]