Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreas202
jcartel skrev:
Vortex skrev:Det låter ju rätt oroväckande detta om det stämmer.
Kommer byta till v90 från att ha kört en v70 i 8 år utan några tendenser till rost eller dyl (vad jag har sett i alla fall).
Rimligtvis kommer vi ha kvar V90:n ungefär lika länge och det vore förstås en fördel om den inte är en rosthög när det blir dags att lämna över nycklarna.

Är det så att man borde lämna in bilen på extra behandling om man tänker sig ha kvar bilen en längre tid, säg nånstans runt 8-10 år?
Jag undrar samma sak. Kommer antagligen (förhoppningsvis) att behålla min V90 i 8-10 år.
Bör jag lämna in den för behandling när jag får den? Vem gör sånt och vad kostar det?
Mor och Far lämnade in sin v60 -15 på Dinitrol för "stora paketet" (Dinitrol TKD) det kostade dom 9000kr.
av perhall
OK, det händer inget på tre år men andrahandsvärdet blir ju såklart sämre om bilen har dåligt rostskydd!! Precis som andra problem En gas-Passat som har både dåligt rostskydd, krånglande motor, en tank som behöver bytas ut och en ryckande DSG-låda har såklart dåligt andrahandsvärde... och det blir dyrt för ägaren, oavsett om det är en privatperson eller ett företag.
av PeterAdd
.....och nu ett nytt rosttest i Vi Bilägare på just V90, samma dåliga resultat som S90.
Vad sysslar Volvo med?????
Kan någon insatt, tex på Volvo, svara på om det skall fortsätta vara på det här sättet.
När det kommer ut till bredare kännedom blir det väl utslag på tex andrahandsvärdet, bubbelrisk i kanter, mm mm.
Det innebär att det absolut är av intresse även om man räknar med att byta bil tex vart tredje år.
Att Volvo kan tekniken råder det ingen tvekan om, tex V70 är kanon, jag har massor av olika åldrar i företagen och i min omgivning, alla är jättebra.

Hoppas på förbättring........
av AndS
En fundering, ViB skriver följande gällande V90, citat:
"V90 har baklucka av plast, i övrigt är den som S90 och har aluminium i länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och motorhuv. Resten av karossen är av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade"

Har det någon betydelse att baklucka och huv inte är behandlade då de är av plast/aluminium eller vad avser ViB, även notering om huvens avsaknad av limning?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
AndS skrev:En fundering, ViB skriver följande gällande V90, citat:
"V90 har baklucka av plast, i övrigt är den som S90 och har aluminium i länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och motorhuv. Resten av karossen är av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade"

Har det någon betydelse att baklucka och huv inte är behandlade då de är av plast/aluminium eller vad avser ViB, även notering om huvens avsaknad av limning?
Baklucka är rimligtvis helt ointressant. Huven är väl möjligtvis om aluminiumen är dåligt behandlad så att den oxiderar. Tänk många gamla 745:ors bakluckor. Men det är nog ett ickeproblem eftersom det inte förekommer på andra modeller från 2000-talet som också har aluminiumhuv.
av oykkh
Vem har en helt ny bil idag i 8-10 år?? En v90 kommer ju kännas omodern redan efter 5-6 år med all ny teknik, uppkoppling och mjukvara. Bilen är ju idag en rullande smartphone. Hur många har kvar sin första iPhone tex??

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av AndS
oykkh skrev:Vem har en helt ny bil idag i 8-10 år?? En v90 kommer ju kännas omodern redan efter 5-6 år med all ny teknik, uppkoppling och mjukvara. Bilen är ju idag en rullande smartphone. Hur många har kvar sin första iPhone tex??

Jag har det, vår nuvarande -08 levererades i mars -08, tidigare V70N köptes när den kom som ny modell. Sedan kanske en Iphone för några tusenlappar inte kan jämföras med t.ex. en V90 som kostar 100ggr. Bilen för mig är inte en massa flashig teknik utan transportmedel som rullar ca 2500 mil/år och ska fungera varje dag så jag förutsätter att den ska vara av sådan kvalite att den rullar ganska problemfritt under den tid jag äger den och före 10-års ålder med normal skötsel vill jag inte se några rostskador.
av Nordan
oykkh skrev:Vem har en helt ny bil idag i 8-10 år?? En v90 kommer ju kännas omodern redan efter 5-6 år med all ny teknik, uppkoppling och mjukvara. Bilen är ju idag en rullande smartphone. Hur många har kvar sin första iPhone tex??

Någon kommer ju att äga bilen om 8-10 år.......
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 35
En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]