Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en XC90 D5 AWD Inscription -17
Köpte till 21'' 10-spoke turbine polished fälgar.
Beställde också en keramsik lackförsegling samt toning ...vill ha lite toning även på rutorna fram :lol:
Landar på ca: 650tkr. Har i efterhand kommit fram till att jag skall köra en Polestar optimering så det blir några lappar till innan jag är klar.
Kör manuell XC60. Växlingen är inget problem då fungerar med förlängda ryggmärgen. Vidare så upplever jag att man kör bil då den är utrustad med manuell växellåda. Att förbrukningen är cirka 1 dl/mil mindre är inte till någon nackdel i heller. Vidare så har jag en FWD . Förstår inte att man ska AWD . Ps. en bekant fick en skada på ett av däcken när där var mycket kavar att slita på. JAHA tänkte han, då får jag byta ett däck. Men icke, han fick byta fyra däck istället för ett. Vidare så har jag ingen dragkrok, så någon båt ska inte tas upp på någon blöt gräsmatta. Har alltid kört bil med framhjulsdrift så något problem har jag aldrig haft att komma "fram".
Manuell är riktigt jobbigt i kökörning/rusningstrafik/släpkörning. Manuell är absolut något jag har i en entusiast/hobbybil men bruksbilen vill jag verkligen inte hålla på att trampa kopplingen upp och ner på. Förbrukningen skiljer inte decilitrar längre, snarare någon enstaka centiliter. Det har hänt en hel del på automatlådefronten senaste åren ;)

Jag är trött på att växla bruksbilen men har inga problem med att inse att många inte kan tänka sig automatlåda.
"Förstår inte att man ska ha AWD". Ja, det va dagens kommentar.

Så kan man resonera om det mesta... varför ha en xc60 när en Nissan Qashqai kostar hälften och är säker och bekväm?

Jag har AWD i en bil och tycker det är både bra och onödigt på en gång. Men jag har lite svårt för kommentarer om att saker är helt menlösa. Stora fälgar. Soltak. Sex cylindrar. Många hk. Stor stereo. Ja, vad behöver man egentligen? varför köpa en premiumbil? Varför åka på semester? Varför inte äta makaroner varje dag...?
Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&[…]

trasig parkerigssensor

PDC's har tyvärr flertal artikelnumme[…]

Det slutade med att jag bytte hela bromsarna p&a[…]

Oljeläckage växellåda

https://www.dropbox.com/scl/fi/28wdov9ly8btju7pzv[…]