Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1088678
Har haft förmånen att åka i en Tesla Model S, dock ej kört den, men fullgas-accet var brutalt, satt bara och gapflabbade av känslan. Finns inget annat än en elbil idag som klarar att ge full effekt från första millisekunden. Framtiden har vi inte sett än, men bilar med multicylindriska förbränningsmotorer kommer väl bara vi bilentusiaster att köra på fritiden om 20 år.

Mike
#1088682
I jämförelsen ovan så tittar du på två bilar med ungefär samma effekt och vikt. Tittar du på graferna så ser du tydligt att den bakhjulsdrivna Dodgen inte får fäste. Den har då också i detta testet en accelerationstid till 0-60 Mph som ligger dryga sekunden över vad andra tester har visat. Jag har åkt en del i Tesla, och de är utan tvivel snabba. Men de har också hög effekt, vilket Nissan Leaf inte har...

Teslan är fyrhjulsdriven och har ett mycket väl fungerande antispinnsystem. Den får därmed ner effekten i marken på ett helt annat sätt än den bakhjulsdrivna "ICE" bilen. Det är huvudorsaken till den snabbare accelerationen, inte skillnaden mellan effekt från el eller förbränningsmotor.

Att en Tesla som får fäste är snabbare än en lika stark Dodge som inte får fäste har väldigt, väldigt lite att göra med att en Nissan Leaf skulle kunna accelerera ifrån en dubbelt så snabb BMW 330.

Som tidigare sagts så skulle det bara inträffa om BMW:n inte fick fäste. Nu har BMW:n mindre än halva effekten att hantera, och ett bättre antispinnsystem, så det är osannolikt att det skulle inträffa.

Effekt och vikt är de största faktorerna när det gäller acceleration -- inte var effekten kommer ifrån. Vid relativt lika förutsättningar -- som mellan Tesla P85D och Dodge Hellcat så har elbilen vissa fördelar. Den största är fyrhjulsdriften, men även att det är lättare att kontrollera en elmotor, vilket gör det lättare att få till ett bra antispinnsystem. Att elmotorn har högt moment från början hjälper också till -- men i relation till vad fyrhjulsdriften gör är det mindre viktigt.

Som sagt var. Fysikaliska lagar gäller även elbilar.
#1088822
joel80 skrev:Det är extremt stor skillnad i vrid på en elbil och en ICE (ICE = Internal Combustion Engine) just dom där första sekunderna. Nu är det här inte en graf på just en Leaf och en BMW men "grunden" är densamma.
Alla elbilar har en ungefärlig likadan kurva utseendemässigt även om tiderna och g-siffrorna är lägre, och samma sak gäller ICE-bilar.
Det där stämmer inte riktigt att jämföra Tesla med alla andra elbilar, Tesla har en hel unik styrning av batterierna för att få ut "rätt" mängd energi. Men det intressanta att visa borde vara att köra 10-15 st 0-100 km/h på fullgas eller ett varv på nordslingan, då sållar man agnarna från vetet.
#1088825
Men i verkligheten, är det egentligen så viktigt att kunna köra 10 maxaccelerationer i rad? När gjorde du det sist?
Förstår att det är ett lockande koncept men det kanske egentligen är ett större problem i teorin än i praktiken.

Och även om den inte klarar det 10ggr i rad tror jag det är rätt kul att åka 0-100 km/h på 1.5sekund: http://feber.se/bil/art/351819/grimsel_ ... s_snabbast_/
#1088838
joel80 skrev: Hellcaten har fler hästkrafter än Teslan, men Teslan spöar Hellcaten rätt bra till hundra. Först kring 2,5 sekunder börjar Hellcaten accelerera snabbare. (Alltså inte köra snabbare utan accelerera snabbare.)
Innan dom kör lika snabbt går det såklart ytterligare tid, och sen innan Hellcaten är om Teslan ännu längre tid.

Alla elbilar har en ungefärlig likadan kurva utseendemässigt även om tiderna och g-siffrorna är lägre, och samma sak gäller ICE-bilar.
Även den jämförelsen haltar betänkligt.Det har inte att göra med att Tesla är en elbil att göra, det är för att Hellcaten inte får grepp som sagt. Jämför med nedan RS7 t ex:

#1088841
Lövet skrev:Men i verkligheten, är det egentligen så viktigt att kunna köra 10 maxaccelerationer i rad? När gjorde du det sist?
Förstår att det är ett lockande koncept men det kanske egentligen är ett större problem i teorin än i praktiken.

Och även om den inte klarar det 10ggr i rad tror jag det är rätt kul att åka 0-100 km/h på 1.5sekund: http://feber.se/bil/art/351819/grimsel_ ... s_snabbast_/
Nej det är inte speciellt viktigt med 0-100 km/h men när det gäller elbilar och speciellt Tesla är det mycket prat om acceleration. Men Tesla är på sätt och vis en klassiks amerikansk muskelbil, först fram till kurvan och sist ut ur kurvan så det är väl anledningen varför man inte pratar om varvtider på någon bana. Och om man kör en bensin/diesel bil så har man samma acceleration hela tiden och varvtiderna sjunker med vikten (mindre bränsle). Men med en Tesla så är det max 10 accelerationer sen måste batterierna svalna och laddas och vikten sjunker inte det blir bara högre varvtider med varma batterier.
#1088922
Det är ingen lögn att en Leaf kommer snabbare genom en korsning efter ett rödljus än en BMW 320 (eller 330). Ingen ICE-bil har bra acc/vrid från noll, och nästan alla elbilar har det. Man ser tydligt på grafen att växlingarna har stor betydelse. Att hellcaten inte har AWD gör det lite orättvist, men det handlar ändå mycket om vrid och växling i starten. Du måste varva upp oxh turbon måste ladda.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]