Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I v70:n sänker jalusiet till takluckan ljudet men först över 120-130. Är det tunnare i XC90? verkar dumt.
I Audin sänker jalusiet ljudet märkbart först över 120-130 också.
Audin har ju inte direkt små däck (255-45-19, Pirelli Zero) men är ändå klart tystare än XC90:n. Q7 har jag bara kört ordentligt i hybridversion och den är jättetung. Jättetyst, visst, men också otymplig och lätt vinglig på vägen med 19" som den hade.

Tyvärr är det nog så att det är svårt att få en högbyggd bil att gå både stadigt, tyst, behagligt och "sportigt". Det är väl därför ingen SUV lyckas hålla Merca S-klasskomfort..
PH
av Amli
Ja, när det kommer till SUV:ar är det en del egenskaper som helt klart blir klart lidande jämfört med en "vanlig" personbil, framför allt allt som har med körglädje att göra. Sedan finns det så klart egenskaper som är väldigt bra, utrymme är en sådan sak t ex.

När det gäller hela denna diskussion gällande buller i XC90 tycker jag den är lite överdriven. Det kan låta som att XC90 är per definition en högljudd bil, vilket absolut inte är fallet. Ja, det är en lite mer buller än vissa andra modeller (egentligen bara Q7, Range Rover och troligtvis GLE) och jag kan tycka man kan begära lite bättre av en helt nyutvecklad bil i den här klassen. Men ett problem? Nej, absolut inte.
Håller med Amli. Jag upplever XC90n som väldigt tyst i åtminstone måttliga hastigheter. Visst är den bullrigare än Q7 men inte så att jag tycker det stör. Har kört med både 19- och 21-tumsfälgar men upplevde ingen skillnad. Detta är dock min högst personliga uppfattning; kanske är jag lite halvdöv.

Ett stort bullerproblem är däremot att det klapprar något gräsligt precis vid B-stolpen på passagerarsidan vid farter över 100 km/h. Låter som en dåligt knuten flaggstång ungefär, och kan inte begripa varifrån det kommer. Någon annan som upplevt detta?
insnöad skrev:Håller med Amli. Jag upplever XC90n som väldigt tyst i åtminstone måttliga hastigheter. Visst är den bullrigare än Q7 men inte så att jag tycker det stör. Har kört med både 19- och 21-tumsfälgar men upplevde ingen skillnad. Detta är dock min högst personliga uppfattning; kanske är jag lite halvdöv.

Ett stort bullerproblem är däremot att det klapprar något gräsligt precis vid B-stolpen på passagerarsidan vid farter över 100 km/h. Låter som en dåligt knuten flaggstång ungefär, och kan inte begripa varifrån det kommer. Någon annan som upplevt detta?
Just ljud från b-stolpen har jag läst andra som haft och fått det fixat på garanti. Det är någon isolering där som de kan fixa till.
AKarlsson skrev:Just ljud från b-stolpen har jag läst andra som haft och fått det fixat på garanti. Det är någon isolering där som de kan fixa till.
Stort tack! Dåligt sökarbete av mig :oops:
insnöad skrev:
AKarlsson skrev:Just ljud från b-stolpen har jag läst andra som haft och fått det fixat på garanti. Det är någon isolering där som de kan fixa till.
Stort tack! Dåligt sökarbete av mig :oops:
Eller av verkstan om du varit där:)
av perhall
Nu har både tyska ams och ViB konstaterat att XC60 är tystare än XC90. Det tycker jag är konstigt. Jag kan direkt göra en parallell jämförelse till två nära konkurrenter med liknande "födelseår", parallellt i produktlivscykeln. Audi Q5 och Q7. Det är en enorm skillnad tilll Q7:s fördel. Här har Volvo inte lyckats så bra... verkar ju som att V90 hamnar bra till i bullertester, tyvärr har jag inte kört nån än...
Användarvisningsbild
av sony
Jag testade en d4awd igår och måste säga att den var tystare än min xc60 d4awd 2015 års mpdell. Det var inga laminerade rutor heller i xc90. Jag upplevde den som jätte tyst
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]