Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eperste
Umbriel skrev:Det ser ut att finnas några officiella "nya" alternativ nu.
Sedan tidigare har Volvo sagt att D4 manuell ska kvalificera sig som miljöbil, men om man går till http://www.volvocars.com/se/bilar/miljobilar så finns den inte med där, däremot så finns
D3 både som manuell och automatväxlad, och T5 Bi-fuel automat.

De ser också ut att vara uppdaterade om man jämför dem på http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... fikationer men det är fortfarande en del uppgifter som inte stämmer där.
T.ex.
Lastvolym D3aut=568 l D3man=560 l T5Bi-Fuel=572 l
Fick nu reda på av min säljare att V90 D3 Automat som Miljöbil kommer med uppskattad leverans i April
Den får också 18" hjul som standard, 5000:- högre pris enligt honom
av Niclas
SundanceKid skrev:Är det verkligen lägre på v90 d3 automat? Hur mycket sänks förmånsvärdet då?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Det är inte lägre förmånsvärde på en diesel som är miljöbilsklassad
av SundanceKid
Niclas skrev:
SundanceKid skrev:Är det verkligen lägre på v90 d3 automat? Hur mycket sänks förmånsvärdet då?

Jag anade det. Är det bara att den är skattefri 5 år som man tjänar på så kan det kvitta.
Då blir det nog hellre en t5:a......

av Umbriel
SundanceKid skrev:
Niclas skrev:

Jag anade det. Är det bara att den är skattefri 5 år som man tjänar på så kan det kvitta.
Då blir det nog hellre en t5:a......

Både diesel och bi-fuel är skattefria i 5 år. Bi-fuel har dessutom kraftigt sänkt förmånsvärde, -40% tror jag? Vi har inte sett några officiella bilder eller siffror på vad det gör med bagageutrymmet än, och vi vet inte när de kan börja levereras?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av filippb
Läste i en sponsrad artikel från Volvo att deras miljöbilar var skattebefriade i 3 år (mot tidigare 5). Någon som vet om det stämmer?
av beachman
Enligt volvocars hemsida kvalar s90 d4 med 116g co2/km in som miljöbil. V90 d4 snubblar på målsnöret med 119g. Är det den ynka skillnaden med 25kg på tjänstevikten som är avgörande i detta fall, eller har v90 högre luftmotstånd? Känns som att de bör kunna pressa ner v90 d4 till 116g så småningom...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
joel80 skrev:
Gorban skrev:
~Kalle~ skrev:
Volvo har ju gått ut med att deras helt eldrivna bil kommer att kosta ca 300.000kr mer än en traditionell bil..
Med det priset får Volvo svårt att sälja elbilar. Tesla 3 ska ju börja på 30.000 dollar och det finns redan nu rena elbilar på marknaden runt 300.000 kr.
Var har du hört dom siffrorna Kalle?

Jag tror inte Volvo kommer kunna ta ut 300k mer för elbilen. Den bör inte vara speciellt mkt dyrare att tillverka ens. Batteripriserna är inte i närheten av dom prisklasserna och övrig drivlina och motorer är billigare.

Hybriderna är egentligen svårare att komma ner i pris med till samma som motsvarande diesel då man har dubbla system, vilket självklart är en extra kostnad.

Volvo kan mycket väl ta 100k mer än dom och komma undan med det, men då p.g.a att dom isåfall gör en bättre bil.
http://www.svd.se/volvo-lanserar-stor-o ... ll-lagpris
I dag är laddhybrider (bilarna som kan laddas i väggen och köras runt 5 mil på el men som också har en bensinmotor) betydligt dyrare än dieselbilar.

Men om två år kommer en brytpunkt, menar Håkan Samuelsson. Han pratar om en en liten nedskalad trecylinders bensinmotor med elmotor, som tajmas tidsmässigt när ersättaren till mindre V40 kommer ut på marknaden.

– Då kan vi säga att vi har en twinengine (Volvos namn på laddhybrid, red:s anm), en T5:a på 250 hästkrafter till samma pris som en dieselbil. Då plötsligt blir det intressant. Då har vi ett alternativ som är bra för miljön. Vi behöver helt enkelt långsiktigt ett alternativ till diesel.
http://www.di.se/artiklar/2016/3/1/sa-d ... vos-elbil/
Volvos elbil, som lanseras 2019, kommer att kosta runt 300.000 kronor mer än en traditionell bil. Den uppskattningen gör vd Håkan Samuelsson i en intervju på bilsalongen i Genève.
Håkan Samuelsson vill först inte ange någon prisnivå för den elbil som ska lanseras 2019, men säger sedan:

"Min bedömning är att prisskillnaden blir dubbelt så stort som för en laddhybrid".

I dag kostar en XC90 T6 651.000 kronor, medan laddhybriden T8 kostar 801.000 kronor – en skillnad på 150.000 kronor. Det skulle peka på att elbilen blir runt 300.000 kronor dyrare.

Priset skulle därmed hamna närmare en miljon kronor. Håkan Samuelsson var länge öppet negativ till elbilar, men under förra hösten skedde en plötslig omsvängning och Volvo meddelade nyheten om elbilen.

"Orsaken är framför allt att batteritekniken förbättrats. Vi kommer att ha en räckvidd på 50 mil på vår elbil. Jag är också övertygad om att kundernas aptit kommer att öka. Vårt mål är nu att tio procent av försäljningen ska bestå av elbilar och laddhybrider 2020, men jag tror att det kam visa sig vara för defensivt."

Kommer elbilen att kunna räknas hem ekonomiskt?
"Ja, det ska den göra".

Han berättar också att bilen både kommer med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift och mycket pekar på, som Di tidigare berättat, att det handlar om en version av nya XC60, som lanseras 2018.

"Det ska bli en verklig bil, en riktig Volvo, med lastutrymme som våra vanliga modeller".

Blir det också ert flaggskepp när det gäller självkörande teknik?
"Ja, det är tanken."

Han pekar på att dieselmotorerna nu kommer att bli dyrare, eftersom avgasreningen kräver bättre teknik, samtidigt som batterikostnaden sjunker – något som krymper gapet mellan konventionella bilar och elbilar.

Håkan Samuelsson bekräftar också att nya partners kan bli aktuella i framtiden, dock utan att bekräfta att det gäller it-jättarna Apple eller Google.

"Apple måste respekteras, vi måste förhålla oss till dem och konkurrera. De nya områden vi talar om med uppkoppling och självkörande bilar kommer att öppna för nya samarbeten och då inte bara med de traditionella underleverantörerna i bilindustrin. Vi ser ju hur nya företag plötsligt poppa upp i Kalifornien. Ett exempel är att vi blev första kunden från bilvärlden till Nvidias processor. De har ju bara ägnat sig åt tv-spel tidigare".

Men vad händer när de stora bjässarna i bilbranschen kör i samma spår?
"Vi har en fördel gentemot andra tillverkare. Vi ser inte utvecklingen mot självkörande bilar och elektrifiering som en möjlighet, inte som ett hot. och vi kan utnyttja vår litenhet till att vara snabbare än konkurrenterna".
Användarvisningsbild
av joel80
~Kalle~ skrev:

http://www.di.se/artiklar/2016/3/1/sa-d ... vos-elbil/
Volvos elbil, som lanseras 2019, kommer att kosta runt 300.000 kronor mer än en traditionell bil. Den uppskattningen gör vd Håkan Samuelsson i en intervju på bilsalongen i Genève.
Håkan Samuelsson vill först inte ange någon prisnivå för den elbil som ska lanseras 2019, men säger sedan:

"Min bedömning är att prisskillnaden blir dubbelt så stort som för en laddhybrid".

I dag kostar en XC90 T6 651.000 kronor, medan laddhybriden T8 kostar 801.000 kronor – en skillnad på 150.000 kronor. Det skulle peka på att elbilen blir runt 300.000 kronor dyrare.

Priset skulle därmed hamna närmare en miljon kronor. Håkan Samuelsson var länge öppet negativ till elbilar, men under förra hösten skedde en plötslig omsvängning och Volvo meddelade nyheten om elbilen.
Ibland blir man bara så fascinerad över hur reportrar helt kan fantisera fram sina rubriker. Håkan Samuelsson säger ingenstans i intervjun någon summa. Han säger dubbelt så dyra som hybriderna. (Samtidigt säger han att hybriderna inom två år är nere på samma pris som en diesel)

Reportern jämför då med Volvos absolut dyraste modell. XC90 T6 och T8...

Om vi leker lite med andra siffror och instället jämför med min V60 TE D5 blir slutsatsen helt annorlunda, men vi kan fortfarande gå på uttalandet om "dubbelt så stor skillnad som en hybrid.".

Min med Summun, Driver Support (Intellsafe Pro), teknikpaketet, backkamera, laminerade rutor, dragkrok, VOC och barnstolar i sätena inkl vinterdäck fick jag betala 494k för. Motsvarande V60 D5 kostar 451k. 43k skillnad.. Byggde ihop den här:
https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... 644648a652

Sen fick jag 40k i supermiljöbilspremie. I vissa lägen borde nog de som köper en D5a ha kollat lite och jämfört.. (Även om miljöbilspremien nu gått ner till 20k för hybrider.) I grundutförande skiljer det mer på pris, men då det är betyldigt mer utrustning med från start i en hybrid blir skillnaderna mindre när man "klätt på den".

Det kommer inte handla om några 300k extra för eldrift. En hundring möjligen i inledningen vid lansering.. dom verkar ju gärna släppa fläskigaste versionerna först, men redan efter nått år eller två kommer nog skillnaderna vara mindre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]