Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1065615
Lövet skrev:
mane skrev:Kan vara så att den 6-vxl låda är billigare i inköp och då länkar man den med den "billigaste" motor för att skapa en hyfsad "inropare" ?
Antagligen är det något sådant. Känns lite trist. VW använder ju 7-vxl exempelvis även på billigaste DSG modellerna.
Sedan sitter ju inte allt i antalet växlingssteg. 6vxl Geartronic lådan kanske är trevlig ändå (jag har inte kört den nya).

Det är enbart de svagare motorerna i VW som har DSG7. Den klarar inte speciellt mycket effekt och har en torrkoppling. Det är billigt skräp och det är den som är så mycket problem med.

De motorerna med lite mer effekt har DSG6 med våt koppling.

Märkligt att man inte gör tvärtom egentligen
av Lövet
#1065628
Nej det där stämmer inte riktigt längre. Det var så för ett par år sedan. Även starkare modeller har nu DSG7 varianter. Heter dq380 (380nm) eller dq500 och klarar 550nm. http://www.volkswagenag.com/content/vwc ... dq500.html

Det är främst dq250 som rasat (sitter i 1.8tsi, 1.4tsi, ecofuel och 1,6tdi)
Tyvärr finns haverier även på den gamla sexväxlade med våtkoppling. De som verkar hålla bäst är de nya 7vxl med våtkoppling.

Alla varianter: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-sh ... G_variants
av rogsme
#1087510
Granne skrev:
V9097 skrev:
Malmstroem skrev:Svårt att spå vad Polestar ger när varken motorn eller optimeringen är släppt ännu.

Om vi tittar på motorerna till 2016 V60 så är de flesta D3:or enkelturbo och D4:or dubbelturbo. Det är därmed hårdvaruskillnader på motorerna så en eventuell chiptrimmning blir inte nödvändigtvis speciellt effektiv.

Om vi tittar på 2016 V60 med VEA så ger RICAs stage 1 uppgradering till D3 enkelturbo ger 186 hk och till D4 dubbelturbo ger 231 hk.

Jag tror inte att Polestar till enkelturbo D3 i V90 kommer att ge några 190 hk. Det blir mindre, men hur mycket mindre är svårt att säga. 170-180 hk är min gissning.
För att krångla till det finns det två varianter av D3. En som ger 150hk/320Nm och en som ger 150hk/350Nm. Den senare används hittills bara i XC60 D3 och V60CC D3.
Vet någon vilket av dessa om kommer i V90, och om det skiljer något i hårdvara mellan de två D3-orna?
Enligt den finska prislistan blir det en enkelturbo (150hk/320nm) med 6 stegad Geartronic till D3:an.

https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnas ... to_V90.pdf
Det här har ni säkert redan koll på, men D3 AWD verkar ha 150hk/350nm-versionen (D4204T4), dvs samma som sitter i V60CC D3.
av Tiebreak
#1431806
rogsme skrev: tis 21 jun 2016, 10:09
Granne skrev:
V9097 skrev:
För att krångla till det finns det två varianter av D3. En som ger 150hk/320Nm och en som ger 150hk/350Nm. Den senare används hittills bara i XC60 D3 och V60CC D3.
Vet någon vilket av dessa om kommer i V90, och om det skiljer något i hårdvara mellan de två D3-orna?
Enligt den finska prislistan blir det en enkelturbo (150hk/320nm) med 6 stegad Geartronic till D3:an.

https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnas ... to_V90.pdf
Det här har ni säkert redan koll på, men D3 AWD verkar ha 150hk/350nm-versionen (D4204T4), dvs samma som sitter i V60CC D3.
Min upplevelse är att min V90 -18 D3 AWD är riktigt pigg! Piggare än min förra XC60 D4 AWD -13. Nån annan med liknande upplevelse?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1431810
Zanders skrev: tis 23 feb 2021, 09:10 Oj, här har det grävts i arkivet.
Amen. ;-)
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]