Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Tillsammans med sätesvärme och rattvärme känns det rätt gosigt ändå! ;)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har i en vecka inte haft möjlighet att ladda något alls. Har kört 50 mil motorväg och 8 mil stadskörning. Förbrukning vid pump 0,87l/mil! 98 oktan.

Inte tokigt alls om ni frågar mig :-)-)
Användarvisningsbild
av FlipperNo1
32km är det längsta jag har kommit på elen. 42km är bara drömma om,no way det kommer att gå.
Användarvisningsbild
av joel80
Ofta är farten "boven" jämfört med testcykeln. Snitthastigheten under den är på 32km/h om jag läst rätt... Kör man däromkring kan det nog vara möjligt att komma 4 mil. Jag kan komma över 4 mil med min V60 som är specad 50km.. Och då ändå ligga i 80-90km/h. Skulle jag köra kring 50km/h hela resan är jag rätt säker på att jag skulle klara 5 mil.
av superluxus
@XC90_Executive, er du fremdeles like nöjd med din XC90 T8? Fungerer den bra nå som det har blitt vinter igjen også (räckvidd/laddning)? Har du gjennomsnittforbruk av bensin siden du fikk bilen?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har inte kört den jättemycket på sistone. Men den rullar på mycket fint :D Räckvidden enligt bilen är ca 35km mot 40km på sommaren. Bensinmotorn går lite oftare nu och värmaren stöttar för att värma kupén. Medelförbrukningen över alla tankningar hittills är 0,61l/mil (uppmätt vid pump). Dvs ett par dl snålare än den MY16 D5 Inscription jag körde innan T8:an. :-)-)

Det som stör lite ibland är att det kan rycka i ratten vid fullgas och spinna lite med framhjulen vid fuktigt väglag. Ännu mer tydligt efter Polestar-trim. Händer dock inte alls i körläge AWD.

Den andra bilen jag kör mycket har 350hk och haldex awd och den spinner aldrig med framhjulen.
av superluxus
XC90_Executive skrev:Jag har inte kört den jättemycket på sistone. Men den rullar på mycket fint :D Räckvidden enligt bilen är ca 35km mot 40km på sommaren. Bensinmotorn går lite oftare nu och värmaren stöttar för att värma kupén. Medelförbrukningen över alla tankningar hittills är 0,61l/mil (uppmätt vid pump). Dvs ett par dl snålare än den MY16 D5 Inscription jag körde innan T8:an. :-)-)

Det som stör lite ibland är att det kan rycka i ratten vid fullgas och spinna lite med framhjulen vid fuktigt väglag. Ännu mer tydligt efter Polestar-trim. Händer dock inte alls i körläge AWD.

Den andra bilen jag kör mycket har 350hk och haldex awd och den spinner aldrig med framhjulen.
0.61L/mil er jo rett bra for en bil på ~2.300 kg! Hvor mange mil har du kjørt?

Fungerer AWD moden fra start i kulde (minusgrader) selv om man ikke har gjort förkonditionering?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]