- mån 14 mar 2016, 20:25
Såvida jag minns kom han ifrån Texas - så lite bilande hade det blevit för hans wagon train.
IMG_3414.JPG (1.9 MiB) Visad 776 gånger
andersuw skrev:Beror ju också på vilken bil du har. Den här jag hittade i Las Vegas hade väl et släp på 5-6000 kg med et kultryck på ett par tusen kg. Den hade inte nivåreglering men det funkade ändå :)EjS skrev:Så här såg min xc70 och xc60 ut på semestern fullastad. Har aldrig åkt på bumper stops så kanske man överspec'er om nivåkontroll skulle vara standard.Att fjädringen inte slår igenom är knappast ett argument för att nivåreglering inte behövs.
EjS skrev:Även om man har nivåmat ändras inte lastfördelningen och med dstc standard är risken för överraskningar stort sett borta. Om nivåmat skulle vara standard - vadå med navi, cmbb, cw, acc, head up display osv.?Ingen har påstått att man ändrar lastfördelningen med nivåreglering. Snarare handlar det om att ta hand om lasten på rätt sätt. Det handlar inte heller bara om att bilen är på rätt nivå. Det handlar också om hur fjädringen fungerar när bilen är nedlastad. En konventionell fjädring funkar inte längre bra vid hög vikt. Och DSTC är ingen undermedicin för fjädringsproblem. Att jag tycker just nivåreglering borde vara standard har också med säkerheten att göra. Vissa av de saker du nämner är inte primärt säkerhetsrelaterade även om de kanske kan ha positiva sidoeffekter av det slaget.
Det handlar om prioriteringar. Elmanövrerad baklucka och elmanövrerad baksätesfällning är numera standard. Automatisk nivåreglering är det inte. Jag hade för egen del velat se omvänd prioritetsordning från Volvos sida.
Såvida jag minns kom han ifrån Texas - så lite bilande hade det blevit för hans wagon train.