Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
andersuw skrev:
EjS skrev:Så här såg min xc70 och xc60 ut på semestern fullastad. Har aldrig åkt på bumper stops så kanske man överspec'er om nivåkontroll skulle vara standard.
Att fjädringen inte slår igenom är knappast ett argument för att nivåreglering inte behövs.
EjS skrev:Även om man har nivåmat ändras inte lastfördelningen och med dstc standard är risken för överraskningar stort sett borta. Om nivåmat skulle vara standard - vadå med navi, cmbb, cw, acc, head up display osv.?
Ingen har påstått att man ändrar lastfördelningen med nivåreglering. Snarare handlar det om att ta hand om lasten på rätt sätt. Det handlar inte heller bara om att bilen är på rätt nivå. Det handlar också om hur fjädringen fungerar när bilen är nedlastad. En konventionell fjädring funkar inte längre bra vid hög vikt. Och DSTC är ingen undermedicin för fjädringsproblem. Att jag tycker just nivåreglering borde vara standard har också med säkerheten att göra. Vissa av de saker du nämner är inte primärt säkerhetsrelaterade även om de kanske kan ha positiva sidoeffekter av det slaget.

Det handlar om prioriteringar. Elmanövrerad baklucka och elmanövrerad baksätesfällning är numera standard. Automatisk nivåreglering är det inte. Jag hade för egen del velat se omvänd prioritetsordning från Volvos sida.
Beror ju också på vilken bil du har. Den här jag hittade i Las Vegas hade väl et släp på 5-6000 kg med et kultryck på ett par tusen kg. Den hade inte nivåreglering men det funkade ändå :)

Såvida jag minns kom han ifrån Texas - så lite bilande hade det blevit för hans wagon train.
Bilagor
IMG_3414.JPG
IMG_3414.JPG (1.9 MiB) Visad 778 gånger
av andersuw
KrilleW skrev:Nu har du hört talas om det...
Nej, inte i den bemärkelsen att jag fått någon trovärdig vittnesuppgift.
KrilleW skrev:Jag har aldrig skrivit att någon lyckas göra det stup i kvarten. Jag skrev att folk lyckas med det.
Ja jag vet. Men i konventionellt svenskt språkbruk ingår "någon" i "folk".
KrilleW skrev:Jag har tidigare kört ambulans i flera år och mig veterligen har ingen av dom (har tappat räkningen) kastat ned motorhuven i skallen med avsiktlighet.
Sannolikt inte. Därför har jag förstås inte heller påstått något sådant.

Men varför tror du att du i egenskap av ambulansförare skulle ha någon trovärdig bild av hur det egentligen gått till? Att folk har fått motorhuven i skallen kan jag mycket väl föreställa mig. Däremot tror jag inte händelseförloppet är det du inbillar dig, det vill säga att de glömt sätta dit pinnen. Väsentligt troligare är att något gått galet i ett senare skede, när luckan stod uppe med hjälp av pinnen men där något sedan hände som gjorde att pinnstödet plötsligt och oavsiktligt fallerade.

Jag är också rätt säker på att risken för att man behöver kalla på ambulans därför att man fått en elektriskt stängande baklucka i huvudet är väsentligt mindre än risken för att behöva göra detsamma om man fått en gammaldags pinnuppställd motorhuv i huvudet. Om du fortsätter att betvivla detta åtar jag mig gärna att prova. Gamla pinnuppställda motorhuvar har jag respekt för men min elektriska baklucka har jag inget emot att skallas lite med.
andersuw skrev:Fast i tidigare inlägg så skrev du ett visst bestämt antal rörelser inom viss tid på ett visst ställe. Det är väl knappast samma sak som att bara "vifta till lite med tårna"?
Jo. Det är däremot inte detsamma som "riverdance".
andersuw skrev:Bär man bamsetungt och bamsestort så kanske det som sagt inte riktigt är läge att fokusera på att flytta sig från bakluckan, se till att träffa rätt och stå där och vifta ett flertal gånger?
Nej. Därför föreslog jag inget sådant. Man står bara lugnt kvar, med huvudet utanför luckan och gör rätt tåviftning i, säg ett par sekunder, där man står. När luckan börjar stänga går man därifrån.

Har du för övrigt något annat och bättre förslag till hur man stänger luckan om man står där med ett bamsestort och bamsetungt paket i händerna som man inte kan/vill ställa ned på marken? Att döma av Hyteds inlägg verkar ju Volvo för egen del så småningom ha kommit till samma slutsats som jag: Att det finns ett behov av fotmanövrerad stängning och att det går att få den att fungera på ett tämligen riskfritt sätt. Annars skulle ju inte XC90 ha den möjligheten.
av andersuw
EjS skrev:Beror ju också på vilken bil du har. Den här jag hittade i Las Vegas hade väl et släp på 5-6000 kg med et kultryck på ett par tusen kg. Den hade inte nivåreglering men det funkade ändå :)
Om den verkligen hade ett kultryck på ett par tusen kilo (vilket jag kanske inte riktigt tror) hade den säkert någon form av nivåreglering. Fast i det enklaste fallet blir ju nivåreglering samma sak som förstärkt fjädring. För en bil som ständigt är tungt, och ungefär lika tungt, belastad där bak kan det ju finnas enklare och billigare lösningar än de som är aktuella i den här tråden. "Heavy metal" exempelvis. ;-)
av KrilleW
andersuw skrev: Nej, inte i den bemärkelsen att jag fått någon trovärdig vittnesuppgift.
Tydligen så räcker inte mina uppgifter. Men vad vet jag... finns ju säkert något värde för mig i att ljuga ihop det.

andersuw skrev: Sannolikt inte. Därför har jag förstås inte heller påstått något sådant.

Men varför tror du att du i egenskap av ambulansförare skulle ha någon trovärdig bild av hur det egentligen gått till? Att folk har fått motorhuven i skallen kan jag mycket väl föreställa mig. Däremot tror jag inte händelseförloppet är det du inbillar dig, det vill säga att de glömt sätta dit pinnen. Väsentligt troligare är att något gått galet i ett senare skede, när luckan stod uppe med hjälp av pinnen men där något sedan hände som gjorde att pinnstödet plötsligt och oavsiktligt fallerade.

Jag är också rätt säker på att risken för att man behöver kalla på ambulans därför att man fått en elektriskt stängande baklucka i huvudet är väsentligt mindre än risken för att behöva göra detsamma om man fått en gammaldags pinnuppställd motorhuv i huvudet. Om du fortsätter att betvivla detta åtar jag mig gärna att prova. Gamla pinnuppställda motorhuvar har jag respekt för men min elektriska baklucka har jag inget emot att skallas lite med.
Varför jag tror i egenskap av f d ambulanssjukvårdare att jag har en trovärdig bild av hur det gått till? Jag vet inte om tanken slagit dig, men i de flesta fall genom att föra en dialog med personen som fått huven i skallen. Trots att de fått ett jack i skallen så har de varit fullt kapabla att berätta hur händelsen gått till. Dvs i de flesta fall genom att man glömt av att ställa upp pinnen.

Nej, jag har inte påstått att man behöver kalla på ambulans om man får bakluckan i skallen. Jag har påstått att jag tror en anledning att de flesta bilmärken som har funktionen troligtvis undvikit stängning dito med just den anledningen att man vill undvika att korkade människor skadar sig. Har du en mer vettig förklaring?
andersuw skrev:
Har du för övrigt något annat och bättre förslag till hur man stänger luckan om man står där med ett bamsestort och bamsetungt paket i händerna som man inte kan/vill ställa ned på marken? Att döma av Hyteds inlägg verkar ju Volvo för egen del så småningom ha kommit till samma slutsats som jag: Att det finns ett behov av fotmanövrerad stängning och att det går att få den att fungera på ett tämligen riskfritt sätt. Annars skulle ju inte XC90 ha den möjligheten.
Ja, jag har ett ypperligt förslag. Att man helt enkelt fokuserar på att bära det bamsetunga och bamsestora paketet dit det skall, och sedan stänga bakluckan.
av andersuw
KrilleW skrev:Tydligen så räcker inte mina uppgifter.
Nej.
KrilleW skrev:Men vad vet jag... finns ju säkert något värde för mig i att ljuga ihop det.
Det står dig förstås fritt att spekulera. Jag har för egen del inte påstått att du avsiktligt förvanskat sanningen varför jag inte heller är på jakt efter några dolska motiv.
KrilleW skrev:Jag har påstått att jag tror en anledning att de flesta bilmärken som har funktionen troligtvis undvikit stängning dito med just den anledningen att man vill undvika att korkade människor skadar sig. Har du en mer vettig förklaring?
Nej, om man bortser från att jag inte skulle använt ordet "korkade". Det räcker med lite bristande uppmärksamhet.

Om du hade läst vad jag skrivit hade du dock sluppit ställa frågan. Jag angav precis den förklaringen i mitt svar till dig här ett tiotal inlägg bakåt i tråden.

Som du där kan se är det inte heller förklaringen till varför biltillverkarna valt att göra som de gjort som vi är oense om. Den fråga vi diskuterar är om de träffat rätt val. Du tycker så är fallet och jag tycker det inte, förutsatt att fotmekanismen utformas så att man undviker oavsiktlig stängning. Uppenbarligen har Volvo kommit till samma slutsats som jag. Så här funkar det på XC90 av årsmodell 2016 enligt ägarmanualen:

Öppna/stänga baklucka med fotrörelse

För att underlätta manövrering av bakluckan när händerna är upptagna, kan den öppnas/stängas med hjälp av en framåtriktad sparkrörelse under
den bakre stötfångaren. Sensorn är placerad till vänster om mitten i stötfångaren. Det krävs att en av bilens fjärrnycklar befinner sig inom räckvidd bakom bilen för att öppning/stängning ska vara möjlig. Detta gäller även vid redan upplåst bil för att undvika oavsiktlig öppning vid t.ex. biltvätt.

Öppning/stängning

Gör en långsam framåtriktad sparkrörelse under den vänstra delen av den bakre stötfångaren. Tag sedan ett steg tillbaka. Stötfångaren ska inte vidröras.

En kort ljudsignal ljuder när öppning/stängning aktiveras – bakluckan öppnas/stängs.

Om bakluckan är i öppet läge så sker alltid en stängning vid aktivering via fotrörelse. Bakluckan kan även stängas med knappen på instrumentpanelen, med fjärrnyckeln eller med knappen/knapparna på bakluckans undersida. För mer information, se avsnittet "Elmanövrerad baklucka".

Om flera sparkrörelser sker utan att godkänd fjärrnyckel finns bakom bilen kommer öppning inte vara möjlig förrän efter en viss tid. Håll inte kvar foten under bilen i sparkrörelsen, detta gör att aktiveringen kan misslyckas.

Avbryta öppning/stängning

Gör en långsam framåtriktad sparkrörelse under pågående öppning/stängning för att stoppa bakluckans rörelse. För att avbryta öppning/stängning behöver fjärrnyckeln inte vara i närheten av bilen.

OBS

Det finns risk för reducerad eller utebliven funktion om den bakre stötfångaren belastas med stora mängder is, snö, smuts eller dylikt. Se därför till att hålla den ren.

OBS

Var uppmärksam på att systemet kan aktiveras i biltvätt eller dylikt om fjärrnyckeln är inom räckvidd.

Med tillbehöret Skid plate/diffuser

Om bilen är utrustad med tillbehöret Skid plate/Diffuser är sensorn placerad ut mot vänster hörn av stötfångaren. För att aktivera öppning/stängning med hjälp av fotrörelse på bil utrustad med tillbehöret Skid plate/Diffuser görs sparkrörelsen från sidan av bilen.
KrilleW skrev:Ja, jag har ett ypperligt förslag. Att man helt enkelt fokuserar på att bära det bamsetunga och bamsestora paketet dit det skall, och sedan stänga bakluckan.
Om det är en gångbar lösning eller inte beror ju lite på omständigheterna. Jag kan tänka mig en hel del fall där detta inte är någon särskilt attraktiv lösning. Och om man ändå måste gå tillbaka och stänga luckan, vad är då poängen med att den är elmanövrerad? Den enda egentliga fördelen med eldriven lucka som jag ser det är att den gör det enklare att öppna och stänga när man har händerna fulla. I annat fall går det för min del precis lika bra att öppna och stänga manuellt.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tror ni på det där med luftfjädring? tänkte ännu har ju ingen fått det och hålla så varför skulle volvos hålla??
av Gorban
snoddasD5 skrev:Tror ni på det där med luftfjädring? tänkte ännu har ju ingen fått det och hålla så varför skulle volvos hålla??
Hålla och hålla. BMW har haft det i åratal. Det fungerar alldeles utmärkt. Visserligen är det vanligt förekommande med problem på äldre bilar. Kompressor som har dragit in smuts eller bälgar som går sönder. Det drabbar ju långt ifrån alla bilar och framför allt är det inget stort problem för tjänstebilister som har bilen i tre år.
Användarvisningsbild
av EjS
andersuw skrev:
EjS skrev:Beror ju också på vilken bil du har. Den här jag hittade i Las Vegas hade väl et släp på 5-6000 kg med et kultryck på ett par tusen kg. Den hade inte nivåreglering men det funkade ändå :)
Om den verkligen hade ett kultryck på ett par tusen kilo (vilket jag kanske inte riktigt tror) hade den säkert någon form av nivåreglering. Fast i det enklaste fallet blir ju nivåreglering samma sak som förstärkt fjädring. För en bil som ständigt är tungt, och ungefär lika tungt, belastad där bak kan det ju finnas enklare och billigare lösningar än de som är aktuella i den här tråden. "Heavy metal" exempelvis. ;-)
Jovisst. Finess vs. heavy metal :)

Om du kollar nogrann är det faktisk en gammal pick up som drar, fast en heavy duty modell med bladfjeder och dubbel hjul där bak.

Såg än större släp nära 10 tons med axlarne längre bak så kultryck blev mycket större - men då börjar även jänkarne att kräva lastbilskort.
Användarvisningsbild
av EjS
Kollade upp kultryck på Dynamaxx hemsida. Liggar på runt 1500 kg kultryck.

Det finns iövrigt 2 badrum i vagnen ;)

Ursäkta offtopic.
av andersuw
EjS skrev:Om du kollar nogrann är det faktisk en gammal pick up som drar, fast en heavy duty modell med bladfjeder och dubbel hjul där bak.

Såg än större släp nära 10 tons med axlarne längre bak så kultryck blev mycket större - men då börjar även jänkarne att kräva lastbilskort.
Ja det finns många intressanta varianter på temat Recreational Vehicle "over there". Har själv kört RV i USA ett par gånger, båda gångerna i pickuper som byggts om lite där bak (vilket är en mycket vanlig variant). Den jag senast körde såg ut så här:

Bild

Bilden tagen när vi blev bärgade ner från Kings Canyon National Park. Inte så kul eftersom vi tappade ett par dagar på grund av detta. Men det var i alla fall passande färger på bärgningsbilen. ;-)

Problemet var för övrigt detsamma som vid din fjällresa nyligen: Brist på kylvätska. Fast i vårt fall handlade det dessbättre inte om någon trasig topplockspackning utan bara om ett trasigt slangpaket som byttes påföljande dag hos Gonzales's Automotive Repair i Reedley.

Bild

Fordonet gjorde för övrigt vad som förväntades av det. Men V6-motorn var rätt trött och fick varvas friskt för att hänga med även i de måttliga farter det handlade om (varför har man inte dieslar ens i bilar som dessa? :shock: ) och fjädringskomforten var inte mycket att hurra för (kanske läge för något bättre än "heavy metal" här ;-) ).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byt[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, -s[…]