Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
Nu är det dags för mig att skriva av mig lite om mina upplevelser av vibrationerna.

Jag tog ut min V90 CC T5 i juli och direkt på väg hem från handlaren kände jag vibrationer som inte ska vara där i stolen. Jag nämnde detta när min säljare gjorde sitt obligatoriska uppföljningssamtal dagen efter. Jag sa att jag avvaktar med att ta in bilen eftersom det var semester.

Jag känner vibrationerna i sätet. De känns inte enbart i högre farter utan jag upplever dem mer eller mindre hela tiden.

En annan sak jag har noterat är att vid låga hastigheter, när man kryper fram i köer, är att bilen gungar i sidled, lite som passgång. Är detta normalt?
Jag har aldrig upplevt något av dessa problem i någon annan bil. Jag är van vid hårda sportchassin, kommer senast från en 9-3 Aero, den kände jag tydligt av ojämnheter i vägen med men bilen vibrerade inte i sätet efteråt, det var mer en hård stöt och sedan var det bra. 9-3an led dock av känslighet mot obalanserade däck men det visade sig enbart som vibrationer i ratten och slutade när man balanserade om däcken.

Jag kör 15 mil om dagen mestadels på motorväg, jag känner mig sönderskakad när jag kommer fram.

Jag har lämnat in bilen för det här för ett tag sedan och bytte till mina vinterdäck samtidigt. Efter hjulskiftet ändrade vibrationerna karaktär men de finns kvar och är iaf inte mindre än med sommardäcken.

Serviceteknikern kunde inte känna några vibrationer alls, case closed från hans sida.

Är jag överkänslig?
Användarvisningsbild
av Robbi
Cokeisit skrev:Nu är det dags för mig att skriva av mig lite om mina upplevelser av vibrationerna.

Jag tog ut min V90 CC T5 i juli och direkt på väg hem från handlaren kände jag vibrationer som inte ska vara där i stolen. Jag nämnde detta när min säljare gjorde sitt obligatoriska uppföljningssamtal dagen efter. Jag sa att jag avvaktar med att ta in bilen eftersom det var semester.

Jag känner vibrationerna i sätet. De känns inte enbart i högre farter utan jag upplever dem mer eller mindre hela tiden.

En annan sak jag har noterat är att vid låga hastigheter, när man kryper fram i köer, är att bilen gungar i sidled, lite som passgång. Är detta normalt?
Jag har aldrig upplevt något av dessa problem i någon annan bil. Jag är van vid hårda sportchassin, kommer senast från en 9-3 Aero, den kände jag tydligt av ojämnheter i vägen med men bilen vibrerade inte i sätet efteråt, det var mer en hård stöt och sedan var det bra. 9-3an led dock av känslighet mot obalanserade däck men det visade sig enbart som vibrationer i ratten och slutade när man balanserade om däcken.

Jag kör 15 mil om dagen mestadels på motorväg, jag känner mig sönderskakad när jag kommer fram.

Jag har lämnat in bilen för det här för ett tag sedan och bytte till mina vinterdäck samtidigt. Efter hjulskiftet ändrade vibrationerna karaktär men de finns kvar och är iaf inte mindre än med sommardäcken.

Serviceteknikern kunde inte känna några vibrationer alls, case closed från hans sida.

Är jag överkänslig?
Nej, upplever du vibrationer så finna de ju där. Jag tycker att du ska begära en oberoende part att provköra din bil då serviceteknikern verkar vilja skjuta problemet ifrån sig. Gå till en annan ÅF då du har rätt att lämna in bilen var du vill.
Användarvisningsbild
av Robbi
Många av sveriges biltidningar har idag fått ett tips om detta problem där jag ingående beskriver problem, Volvo cars inställning samt ÅF frustration och mörkläggning av problemet. Vi får se om det hela tar lite mer fart nu.
av Malmstroem
Tyvärr finns det ett direkt samband mellan begrepp som "vägkänsla", "styrrespons" och "vibrationer".

Volvo har fått bra kritik för förarupplevelsen i nya SPA-plattformen. Jag är inte förvånad att många tycker det blivit för mycket av det goda. Utan tvivel finns det de som har problem med vibrationer. I en del av de fallen handlar det troligen om vad du kan kalla för "produktegenskaper". Fördelningen mellan de som har problem med relevanta vibrationer och de som valt fel bil har jag ingen uppfattning om.

Audi t.ex. brukar vara riktigt duktiga på att dölja vibrationer i ratten. Nackdelen är vad många kallar för "död" styrkänsla. Volvo har tagit en annan väg och kommer att förlora en del kunder på det. Förhoppningsvis vinner de också en del.

Jag har utan tvivel mer vibrationer i min XC90 än tidigare XC70 och nuvarande A6 Allroad. Det är dock inte på den nivån att det stör mig -- utan motsvarar hur bilen betedde sig när jag provkörde den.
Användarvisningsbild
av Robbi
Malmstroem skrev:Tyvärr finns det ett direkt samband mellan begrepp som "vägkänsla", "styrrespons" och "vibrationer".

Volvo har fått bra kritik för förarupplevelsen i nya SPA-plattformen. Jag är inte förvånad att många tycker det blivit för mycket av det goda. Utan tvivel finns det de som har problem med vibrationer. I en del av de fallen handlar det troligen om vad du kan kalla för "produktegenskaper". Fördelningen mellan de som har problem med relevanta vibrationer och de som valt fel bil har jag ingen uppfattning om.

Audi t.ex. brukar vara riktigt duktiga på att dölja vibrationer i ratten. Nackdelen är vad många kallar för "död" styrkänsla. Volvo har tagit en annan väg och kommer att förlora en del kunder på det. Förhoppningsvis vinner de också en del.

Jag har utan tvivel mer vibrationer i min XC90 än tidigare XC70 och nuvarande A6 Allroad. Det är dock inte på den nivån att det stör mig -- utan motsvarar hur bilen betedde sig när jag provkörde den.
Det kan säkert vara så. Bilen är vägkänslig men det är inte de vibrationerna jag talar om utan att det blir en vibration vid 120 km/h. Det är något som är fel och det kan man inte snacka bort hur mycket man vill.

Sedan så är den riktiga frågan här Volvo cars beteende. Att förneka problem, tysta ner och inte tillmötesgå kunderna är allvarligt för ett sådant företag. Du kan ju gå tillbaks i tråden och se vad många skriver om det. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett bilföretag som Volvo.
Användarvisningsbild
av Robbi
ÅF har nu haft min bil i över en vecka. Jag kan se på appen att de har provkört bilen i snitt 3 ggr per dag. Jag börjar bli orolig nu, mest för att de ska ringa och säga ”jaha, vi har gjort vad vi kan, hämta din bil, case closed”.

Vad har jag för rättsliga saker att sätta emot om de hävdar ”produktegenskap”. De har ju själva hävdat att den har vibrationsproblem, då kan de väl inte hävda att jag måste behålla den om den inte blir helt bra? Kan de avgöra att nu är den tillräckligt vibrationsfri? Är det någon som har koll på det rent juridiska? Vad har man att sätta emot den ”stora draken”?
Robbi skrev:ÅF har nu haft min bil i över en vecka. Jag kan se på appen att de har provkört bilen i snitt 3 ggr per dag. Jag börjar bli orolig nu, mest för att de ska ringa och säga ”jaha, vi har gjort vad vi kan, hämta din bil, case closed”.

Vad har jag för rättsliga saker att sätta emot om de hävdar ”produktegenskap”. De har ju själva hävdat att den har vibrationsproblem, då kan de väl inte hävda att jag måste behålla den om den inte blir helt bra? Kan de avgöra att nu är den tillräckligt vibrationsfri? Är det någon som har koll på det rent juridiska? Vad har man att sätta emot den ”stora draken”?
De har hävdat produktegenskap till mig med. Men den bil jag lånade i tre dagar innan jag slutgiltigt kritade på hade inte dessa mikrovibbar som jag har nu. Då har jag inte fått den vara jag i min enfald trott jag köpt. Då måste det väl ändå vara så att man har rätt av häva köpet. Lite som; du beställer en blå bil med får en röd. (Dålig jämförelse) men nåt åt det hållet. Volvo borde väl vara måna om att leverera bilar som folk är
Nöjda med. Problemet är att jag tror att det är för FÅ som klagar på dessa vibrationer. Vilket gör att det mindre troligt att alla SPA bilar återkallas. Flera de jag träffat säger sig va nöjda men de har vibbar när jag provkör.
Användarvisningsbild
av Robbi
Det är nog så. Fick idag veta att de har lyckats mäta något fel på en bakre drivaxel och en sådan är beställd. Fick också löfte från min säljare att bilen ska bli perfekt eller så löser vi det på bästa sätt för mig. Det är en ickefråga, enligt honom. Vi får se hur det går, kör lånebil för åttonde dagen i rad. Spännande.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 114

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]