Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1505485
2fast4u skrev: mån 18 jul 2022, 10:03 Nej jag pratar inte om XC90. Kan hålla med om att T8 är en nödvändighet för XC90. Jag gillar dock att pusha gränserna emellanåt och vikten känns ganska mycket i en s/v90 eller s/v60. Det påverkar ens upplevelse av bilen. Varför väljer t.ex polismyndigheten att ta B6 framför T8? Jo för det blir för mycket vikt med en T8 när de ska ha in all utrustning också.

Jag har ju ägt båda modeller och olika motorer med och utan batteri och tycker du har helt fel.
Ang bromsar så sitter det 366mm och 340mm på T8 de andra har 345mm och 320mm och det gör skillnad så bilarna har samma bromssträcka trots att T8:an är upp till 200kg tyngre tom.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1505494
2fast4u skrev:
Zanders skrev: sön 17 jul 2022, 19:19 Förlåt men du har inte funderat på om det kan vara din körning som är problemet ifall du tycker det är jobbigt med hjulspinn när det är blött och inte kan "slänga in bilen i en kurva" eller "köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen"?

För övrigt så är det både andra stötdämpare och bromsar.
Nej faktiskt inte. Man vet gränserna som finns med ens befintliga bil. Sen märker man att den bilen man provar inte klarar samma gränser utan snarare är ett steg bakåt.
Om du kör på bilens gränser på svenska vägar så ska du nog inte ha körkort..
av SundanceKid
#1505496
Zanders skrev: mån 18 jul 2022, 13:19
2fast4u skrev:
Zanders skrev: sön 17 jul 2022, 19:19 Förlåt men du har inte funderat på om det kan vara din körning som är problemet ifall du tycker det är jobbigt med hjulspinn när det är blött och inte kan "slänga in bilen i en kurva" eller "köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen"?

För övrigt så är det både andra stötdämpare och bromsar.
Nej faktiskt inte. Man vet gränserna som finns med ens befintliga bil. Sen märker man att den bilen man provar inte klarar samma gränser utan snarare är ett steg bakåt.
Om du kör på bilens gränser på svenska vägar så ska du nog inte ha körkort..

Troligen ett troll. Tror inte ens han suttit i en T8 av nyare modell.
av Wsemme
#1505536
Kan försöka komma med lite reflektioner.
Idag har jag en xc60 T8 late med 455hk. Föregående två bilar är Bmw x3 m40i resp 535xd. Bromsarna i de bilarna är mycket bättre än i xc60. Men xc60 stannar fortfarande bra och säkert så känns oerhört hårt vad ovanstående säger. Även väghållning är absolut godkänd!
av SundanceKid
#1505540
Wsemme skrev:Kan försöka komma med lite reflektioner.
Idag har jag en xc60 T8 late med 455hk. Föregående två bilar är Bmw x3 m40i resp 535xd. Bromsarna i de bilarna är mycket bättre än i xc60. Men xc60 stannar fortfarande bra och säkert så känns oerhört hårt vad ovanstående säger. Även väghållning är absolut godkänd!
Bromsarna på XC90 T8 tycker jag tar mycket bättre än t.ex V90 T8. Har inte koll på hur stora bromsar jag hade på min V90 T8.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1506451
Jag har börjat märka något konstigt på min några månader gamla T8 2022 Late. Batteriet är fulladdat. Jag kör igång, kör lite på 30-50-70-vägar och sedan ut på motorvägen och gasar upp i 110. Då försvinner snabbt det blåa fältet i hybridläget och bilen går över på bensin - trots att jag alltså har nästan fullt batteri. Slår jag över til Pure går det bra och jag kan köra på batteri i den farten, utan problem. Slår jag tillbaka till Hybrid har jag blått i några sekunder, sedan minskar det snabbt och försvinner och det blir bensin igen.

Utomhustemperatur drygt 20 grader.

Vad har hänt? Har märkt detta sista dagarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1506477
volvoamatören,
Version/datum på mjukvaran i din Volvo? Allra senaste?
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1506478
Vet inte, hur ser jag den? Hämtade ut bilen i slutet av april, så den bör ju ha den mjukvara som var senast då. Har det kommit någon ytterligare sedan dess?
Användarvisningsbild
av bem
#1506481
volvoamatören skrev: ons 27 jul 2022, 00:44 Vet inte, hur ser jag den? Hämtade ut bilen i slutet av april, så den bör ju ha den mjukvara som var senast då. Har det kommit någon ytterligare sedan dess?
Du har väl en XC90 T8 MY22 late?
Med Sensus infotainment (inte det nyare Google som du nog skall vara glad du inte har, jag har det).
Dessa uppdateringar har kommit till din bil:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w46

Du borde kunna se datum på mjukvaran i den stora centerdisplayen i bilen under Inställningar, System, Mjukvara eller liknande väg i menyn (jag har Google infotainment så jag vet inte riktigt hur menysystemet ser ut i en bil med Sensus infotainment).
Finns ju inte OTA (Over The Air) uppdatering i en bil med Sensus infotainment så du borde tuffa runt idag med samma mjukvaruversion som när du fick bilen.
Det låter skumt det problem du beskriver, om det funkat bra tidigare.
Du borde ha uppdatering mars 2022 i din bil nu.
Det finns uppdatering maj och juni 2022, se länken ovan vad de innehåller för förbättringar (som en Volvoverkstad kan installera om du behöver)
Prova gasa på mjukare så inte bensinmotorn har nån chans att gå in.
"När gaspedalen trycks ned aktiveras enbart elmotorn ända tills ett visst läge uppnås. Förbränningsmotorn startar när detta läge överskrids och energinivån i batteriet inte räcker till för den motoreffekt som föraren efterfrågar med gaspedalen."
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... n/korlagen
(Hybrid)

Och vidare:
"Förmågan att köra med enbart elmotor beror på hybridbatteriets energinivå och t.ex. på behovet av värme eller kyla i kupén."
(Hybrid)
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 55

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??