Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är väl panoramat man kan diskutera främst, annars känns det mesta "normalt".

Parkeringskamera tror jag är bra. En bekant gick till V90 nyss och tycker att bilen är "fullständigt genomvidrig" i parkeringsgarage och i stadstrafik. Den är liksom alltid 30cm för lång för hur allt är byggt enligt honom.
HitTheRoadJack: Ja, lite lustigt ändå. Men du snackar ramavtal, är det privatköp eller via firma etc? Vårt köp är helt och hållet privat.

Lövet: Ja, det säger sambon också. Och några enstaka hon talar med i förhoppningen att jag också ska inse att panoramat "inte behövs". Jag resonerar såhär, jag har saknat taklucka ända sedan min första bil, jag älskar det helt enkelt. Vi kommer ta en R-design som är väldigt mörk invändigt = panoramat ljusar upp lite. Men visst, 16 lök kan man ju peta in en del annat kul för. Eller skippa helt för att ta ner totalen en bit.
Sambon gillade 360-kameran som tusan, jag förstår dess värde på så sätt men jag växlade mest över helt till backkameran när vi testade massor medan sambon hade 360 igång.
Säljaren var lite inne på hennes spår (såklart) och tillade även att 360 garanterat har högre andrahandsvärde än backkamera. Det kanske ligger lite i det ändå, på en MY18 förväntar man sig kanske en 360-kamera.
Funderar mest på hur man ska rodda om Teknikpaketet, ta lösa delar istället för den stora blaffan. Jag avskydde HUDen för ett år sen när jag provkörde V90 och gjorde det även denna gång. "Men det går ju att stänga av"....

XC90: Återigen, det var vad sambon sa också och precis vad hon föll för (vändcirkeln). Hon avskyr sin fars V70 MY12 för den känns som en stor båt att ratta runt, även med 4C-chassit och T6-motor. Hon vet inte alls var hon har bilen och den kränger förbannat i kurvor. När hon fick köra V90n så blev hon mäkta förvånad över hur lättmanövrerad den trots allt är och vilken svängradie den har. Ljusår bättre än vår V50.
Jag trodde det skulle krävas mer än så för att hon skulle säga "ok, V90 är det vi ska ha". :lol:
Inte för att vara sån men vad säljaren säger om andrahandsvärde kan du helt bortse från. Finns inte en utrustning i världen som "lönar sig". I bästa fall har utrustningen samma andrahandsvärde som bilen (paket+awd+automat) runt 55% av bruttot, i vanligaste fall har den hälften av det restvärdet (all lös utrustning). Nu pratar jag efter 3 år och inbytesvärdering.

Köp de grejer du vill ha och njut av dem under tiden istället för att räkna för det blir man inte glad av.
grillchips skrev:Funderar mest på hur man ska rodda om Teknikpaketet, ta lösa delar istället för den stora blaffan. Jag avskydde HUDen för ett år sen när jag provkörde V90 och gjorde det även denna gång. "Men det går ju att stänga av"....
HUD är i Teknik PRO, inte i det "vanliga" paketet. Bara där sparar ni en slant. För övrigt gillar jag inte heller HUD på de 60 och 90-bilar jag har kört. Tycker mest det är ett störande moment i synfältet...
Skillnaden mellan Teknik och Teknik PRO hade jag istället lagt på en eller två storlekar större fälgar alt stylingpaket.

Håller med Lövet, köp det ni vill ha och som är inom er budget. Njut av det! Glöm vad säljare försöker sälja på er...
Lövet: Absolut, mycket har jag snappat upp från dina inlägg här på forumet, det där är en av sakerna. ;)
Allt är relativt såklart, men jag är övertygad om att det finns fler köpare som prioriterar 360-kamera än panorama på ex V90. Köpare finns dock till allt, såklart.

fjohan82: Med vanliga Teknik-paketet så sumpar jag backkamera samt HUDen. Teknik: 16k. Backkamera: 5k. Tot: 21k.
Så 6k kommer jag ner där, det är en bra besparing i sammanhanget. Instämmer om att det är ett störande moment i synfältet, när jag tittar rakt fram så kan jag leva med det men det är när jag tittar lätt åt sidorna som HUDen hamnar i periferin och är just då OTROLIGT störande eftersom jag tappar fokus. Vanesak säkert, men nej. Kan jag vara utan den så är jag gärna det. Jag menar, det är ju en stor, ny, tjusig digital display en decimeter ner. Tittar gärna på den. :lol:

Jag är mest förvånad över att vi ändå kom relativt hyggligt undan utan att vi gick apeshit med tillval.
grillchips skrev:Lövet: Absolut, mycket har jag snappat upp från dina inlägg här på forumet, det där är en av sakerna. ;)
Allt är relativt såklart, men jag är övertygad om att det finns fler köpare som prioriterar 360-kamera än panorama på ex V90. Köpare finns dock till allt, såklart.

fjohan82: Med vanliga Teknik-paketet så sumpar jag backkamera samt HUDen. Teknik: 16k. Backkamera: 5k. Tot: 21k.
Så 6k kommer jag ner där, det är en bra besparing i sammanhanget. Instämmer om att det är ett störande moment i synfältet, när jag tittar rakt fram så kan jag leva med det men det är när jag tittar lätt åt sidorna som HUDen hamnar i periferin och är just då OTROLIGT störande eftersom jag tappar fokus. Vanesak säkert, men nej. Kan jag vara utan den så är jag gärna det. Jag menar, det är ju en stor, ny, tjusig digital display en decimeter ner. Tittar gärna på den. :lol:

Jag är mest förvånad över att vi ändå kom relativt hyggligt undan utan att vi gick apeshit med tillval.
Men i er spec med PRO betalar du ju för backameran som utgår med valet 360-kamera. Det behövs lite mer kompensation där om PRO ska behållas, anser jag. Skillnaden upp till PRO blir ju bara för HUD.
Vanligt Teknik och 360, som ni har valt, sen kanske klimat för baksätet som separat tillval istället.
Dock beror det ju på hur länge ni avser att behålla bilen i relation till telningarnas ålder. Alltid kul under resor att ha ytterligare ett tidsfördriv, dvs pilla på sin egen klimatpanel.... 8)
fjohan: Ja bannemej, det tänkte jag faktiskt inte på. Nu när jag och sambon går igenom specen och jämför lite med bygg-sajten. Lade till Teknikpaketet, 360-kameran kostade 10k. Lade till Teknik Pro och 360 kostade 5k.
Så nu blir det att trolla lite med knäna här...

Klimat för baksätet vore säkert uppskattat men personligen hade jag mest velat ha den pga den tjusiga displayen. Ungarna får gott klara sig som det är. :D
Det första man gör om man har små barn är att inaktivera den bakre klimatzonen. Annars kommer det vara 12 grader varmt ena dagen och 28 den andra. Funkar inte att ha stora och lysande knappar rakt framför småbarn...
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 56
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]