Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag har nu kört 110 mil på en långresa med min XC90 och är väldigt, väldigt nöjd. Kör nästan alltid med Pilot Assist 2 och tycker det är väldigt bekvämt. Bilen är stor och bra, det är fint stämningsljus på kvällen och man sitter bra och högt, men det känns ändå som en bil och inte en buss.

Är också väldigt nöjd med att jag valde en T6:a istf en D5:a. Har aldrig haft några som helst problem med att få upp farten på landsväg vid omkörning.

Älskar det automatiska helljuset som gör att jag inte behöver tänka på denna detalj alls vid mörkerkörning.

Mycket glad över luftfjädringen, inte minst att kunna anpassa den individuellt så att vi kan ha dynamisk fjädring men resten i komfortläge - viktigt då ena dottern kräktes två gånger i nya bilen på vägen ner (dock inte på klädseln i bilen) men inte alls på vägen upp, då vi körde dynamiskt läge på fjädringen för att minska den "gungande" känslan.

Överlag är jag nöjd eller mycket nöjd med det mest - utom VOC (som är extremt undermåligt) och Spotifyappen (som är i princip icke-fungerande).

VOC, ja ... I morse tog det en kvart av pillande för att få på förklimatiseringen. Bilen svarade inte förrän på sjuttioelfte försöket, trots bra mobiltäckning runt bil och telefon. Flera gånger har appen rapporterat att dörrarna är öppna, fast de inte är det och överlag tar det en evinnerlig tid att kontakta bilen - om det alls går. För det pris jag betalade för funktionen borde Volvo skämmas över skräpet.

Spotifyappen bara buffrar och buffrar. Funkar typ inte alls. Kör med Telefonkortet man fick gratis. Ska testa att köra på Wifi-hotspot från telefonen för att se om det funkar bättre (som någon tipsade om i en annan tråd). Men just nu kör vi Spotify via telefonen och Bluetooth till bilen istället.

MEN, totalt sett är jag mycket, mycket nöjd med köpet!
av Jacobsson
Nu så är jag redo för en liten tur i hur jag känner efter första veckan med bilen.
Har inte åkt överdrivet långt men ca 20 kortare resor och en mellan stockholm och Eskilstuna.

Jag är positivt överraskad över mcyket.
- ljudnivån är otroligt bra, i stort är det inte mycket av ljudet utifrån som kommer in. Jag har akustikrutor.
- Hanteringen mellan el och bensin går mycket fint, det märks inte av alls. gillar också läget B som återladdar vid motorbroms. det inte bara fungerar bra, det är också riktigt skönt att den då motorbromsar kraftigare än annars.
- rattvärme kommer jag aldrig kunna vara utan
- Hela centerdislayen känns inte så krånglig som jag trodde jag skulle uppleva den, man kommer snabbt in i det.
- utrymmet med två barnstolar uppfattar jag som bra, men det beror nog på att en är en bilstol och en barnstol så dom kan sitta nära varandra utan att konkurrera om samma utrymme.

Att köra bilen är en fröjd, mycket tack vare luftfjädringen. Den står på bra i alla lägen och det finns inte mycket att sakna i bilen. Det hade dock varit skönt om tredje sätesraden kunde fällas elektriskt.
En annan funktion som det inte pratas så mycket om men som jag tidigare alltid saknat i de bilar jag haft är att interiörbelysningen är dimbar. när man kör på kvällen och barnen vill vara vakna vill man inte alltid ha maxbelysning, bra tänkt volvo!
Jag gick noga igenom bilen innan jag hämtade ut den, kollade inpassning av dörrar och lysen samt allt annat jag läst på forumet kan brista. allt satt som det skulle.

Apparna, jag vet inte vad man ska säga men ja, det är segt. Jag har ett Telia-abonnemang i, tror inte det beror på mycket annat än att det tar tid för systemet att kontakta "andra sidan".
Kör jag med BT fungerar det klockrent, snabbt och helt som tidigare. Jag kommer bara använda den inbyggda appen för Spotify under långresor.
Parkeringsappen fungerar däremot bra, mycket bra.
Har startat motorvärmaren "direktstart" 8ggr, det har fungerat direkt i 7 av gångerna.

Nånting som stör mig är dock att jag fick med en kabel för att ladda i kontaktuttaget hemma, toppen. men fick ingen information om att man behöver en sladd till för att köra laddning i snabbladdare (gallerior osv) den extra sladden kostar 3600:- till och tar upp lika mycket utrymme i bilen som den andra som ska ligga där. Kanske inte ett Volvo-unikt problem men ganska störande.

Det är vad jag har nu, men jag är på det hela taget väldigt imponerad över det första intrycket.
av Jacobsson
Kom på en negativ sak till, det är rätt mycket mindre förvaringsutrymme under golvet i bagage och mellan framstolarna jämfört med V70..
Användarvisningsbild
av Sleeper
Själv är jag 2-3 veckor in i mitt ägande och är i huvudsak otroligt nöjd. Dock har jag märkt under körningen till fjällen att strålkastarrengöringen fungerar dåligt. Strålkastarna blir inte rena nog, vilket inverkar negativt på helljuset. Torkade till slut av dem manuellt med våtsevetter.

En till sak, som jag iofs misstänker är ett verkstadsärende är att motorhuven inte åker upp av "egen maskin" utan att jag måste trycka upp den manuellt efter att ha öppnat via den gula manicken. Beter sig era motorhuvar så? Tror ej det?
av brynascalle
Hej,

Har beställt en XC90 och i dag när jag skulle logga in och kontrollera på min volvo där den varit kopplad sedan länge var den helt plötsligt bortkopplad från mitt volvoid. Någon mer som har samma problem? I går var den fortfarande kopplad.

Gott Nytt År
av Jacobsson
Grattis, nog bara tillfälligt strul, hände mig med.
När är leverans och vad blev beställningen på?
av brynascalle
Leverans är planerad till nu den 5:e. Beställningen landade på en Crystal White D5 R Design.

Har inte kört Volvo sedan en grön 855 i mitten på 90talet. Gillar ju inte Volvo egentligen, hade jag bestämt mig för. Iofs gillar jag inte VW heller, men jag älskade den Touareg som jag byter in. ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
brynascalle skrev:Leverans är planerad till nu den 5:e. Beställningen landade på en Crystal White D5 R Design.
Grattis!!! Snyggaste färgen, R-Design och bilen i 90-serien!
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag har nu också börjat få den beryktade "12 V, battery low"-varningen. Försökte köra precondition och remote start idag och de stängdes av direkt med något felmeddelande jag inte riktigt kunde se. Kanske också relaterat till detta.

Borde jag åka in på verkstaden och kolla upp detta?
av brynascalle
Då har den hämtats under dagen, det som är kört hittills har fungerat utmärkt trots sträng kyla och bitvis riktigt pissigt väglag. Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44

Någon som vet var man kan köpa denn[…]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]