Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Göranson skrev:Beställde en V90 Inscription D4 AWD den 7/1, säljaren påstod då att leverans skulle kunna vara i slutet av April men mest sannolikt tidigt Maj. När jag nu läser här så blir jag lite orolig att jag inte kommer att få min bil förrän möjligen sent Juni. Den står dessutom bara som orderlagd på minvolvo.
Är det ingen som har något positivt att meddela vad det gäller leveranstider?
Beställde min T5:a i septmeber, och tiderna har hoppat lite fram och tillbaka, först från vecka 15 till 11, sedan till 7, och igår till 8. Så för min del har det varit positiva förändringar! Vad står det för vecka på minvolvo för dig?
JohanGBG skrev:
Göranson skrev:Beställde en V90 Inscription D4 AWD den 7/1, säljaren påstod då att leverans skulle kunna vara i slutet av April men mest sannolikt tidigt Maj. När jag nu läser här så blir jag lite orolig att jag inte kommer att få min bil förrän möjligen sent Juni. Den står dessutom bara som orderlagd på minvolvo.
Beställde min T5:a i septmeber, och tiderna har hoppat lite fram och tillbaka, först från vecka 15 till 11, sedan till 7, och igår till 8. Så för min del har det varit positiva förändringar! Vad står det för vecka på minvolvo för dig?
Det står enbart "För tillfället kan vi inte visa beräknad leveransvecka"
Göranson skrev:
JohanGBG skrev:
Det står enbart "För tillfället kan vi inte visa beräknad leveransvecka"
Jag beställde min T5 R- design I början av oktober. Jag visste inte om "min Volvo" tidigare, men när jag kontaktade ÅF fick jag tips om detta när jag frågade. När jag skapade konto så var min status redan "order lagd", och prel lev vecka var då vecka 6 2017. "Min Volvo" uppdaterades väldigt sellan. Det som hände varje vecka var att "tid till leverans" ändrades varje tisdag till en vecka mindre, medan beräknad lev vecka stod stadigt på vecka 6. samma galled for status "order lagd" " Datumet för "aktuell information" andrades ca 1 gang I månaden kring den 10:e. Så var fallet även denna månad, men plötsligt den 11:e (igår) ändrades det till byggd och I dag fick jag även ett mail om detta. Så nu är det väl att vänta på nästa uppdatering "på väg till Volvohandlare". Får väl se när detta uppdateras. "Tid till leverans är nu 2v, beräknad lev vecka =v5. :-)-)
Minirecension

Nu har jag kört 100 mil med min V90 D3e Inscription med klimatpaket, VoC, p-assist, subwoofer. Tänkte ge en kort recension om vad jag tycker är bra och dåligt och höra om ni har några kommentarer. Jag tror inte att jag tillhör den typiske personen som hänger här då jag har en liten motor och värderar säkerhet och bekvämlighet före körglädje. Jag tänkte också att jag pekar ut mina egna erfarenheter och hoppar över en del sådant som alla biltestare redan tagit upp.

+ Motorn. Lugn, tyst och responsiv. D3 har absolut tillräckligt med kraft för normal bilkörning.
+ Komforten. Man sitter bra och har bra uppsikt runt hela bilen.
+ Kupén blir snabbt varm på vintern.
+ Förardisplayen (12,3"). Snygg och informativ.
+ Kvalitetskänsla. Allt känns rejält och av bra material
+ Design exteriör och interiör. Exteriört speciellt framifrån och från sidan. Designen av baklysena är okej men inte i klass med konkurrenterna. Jag gillar lutningen av bakluckan och saknar inte utrymmet som gick bort. Interiört får designen full pott.
+ Snygga detaljer här och var som t.ex. svenska flaggan på passargerarsätet eller instegsbelysningen.
+ Mediasystemet (original med subwoofer). Bra ljud även från FM-radio. Responsiv med uppspelning via bluetooth. Jag har inte provat inbyggda Spotify utan endast kört via mobilens.
+ Halv- och helljus. Lyser upp bra. Känner inget behov av extraljus. Jag har inte provat automatisk avbländning.

0 Växellådan (6-vxl manuell). Helt okej men inte riktigt så bra som den skulle kunna vara.
0 Automatiska sensorn för att öppna bagagedörren. Den fungerar oftast bra men är en sekund för långsam. Det borde också vara en spark i sidled så att man inte aktiverar den av misstag.
0 Massor med trevliga finesser som fungerar hyfsat bra men inte perfekt. Vägmärken identifieras oftast, men inte när skyltarna är delvis nersnöade eller bakom grenar. Adaptiva farthållaren fungerar strålande men släpper inte på gasen tillräckligt tidigt om jag kör 110+ och kommer ikapp en lastbil som kör 90 på enfilig väg.
0 Bilen känns liten och lättmanövrerad utom i trånga utrymmen som t.ex. parkeringshus. Där är den klumpig. Svårt att komma ifrån en så här stor bil. Kanske fyrhjulsstyrning skulle underlättat? Jag vet inte.
0 Bilen har väldigt många finesser. Många av dessa kommer jag aldrig att använda och vill inte fylla upp menyer som tar fokus från bilkörningen. AM-radio vill jag t.ex. aldrig ska vara ett alternativ när jag byter mediakälla. Fartbegränsare kommer jag inte använda förrän barnen får körkort. De borde gå att stänga av så att jag inte behöver hoppa över dem när jag stegar igenom menyn.
0 Centerdisplayen. Bra touchsensor. Sämre prestanda. Jag har inte köpt till navigatorn och förstår inte varför det ska ta 20% av displayen att skriva att navigatorn är inaktiverad.
0 Start/stopp med hill assist. Den är lite för långsam att starta motorn och släppa p-bromsen när jag vill iväg. Går det stänga av s/s permanent?

- Barnsjukdomar. VoC speciellt. Fungerar inte så ofta på första försöket att starta parkeringsvärmaren. Borde gå fixa med mjukvaruuppdatering (typ automatiskt försök igen om det inte fungerade). Bra värmare annars.
- Sätes- och rattvärme. Det tar 3 klick på centerdisplayen för att start och 7 klick för att stänga av. Alldeles för mycket. Tar fokus från bilkörningen.
- För litet batteri för att kunna använda parkeringsvärmaren ofta. Eller så laddar bilen batteriet för lite under körning. Går det köpa extra batteri så att man inte behöver oroa sig om sätesvärmen drar så mycket ström att parkeringsvärmaren inte kommer gå igång nästa gång jag kör?
- Insynsskyddet. Sladdrigt och täcker inte ända ut. Jag har inte förstått vad som är semiautomatiskt.
- Ljudet sätts på tvärt vid trafikmeddelanden och stängs av tvärt när man öppnar förardörren. En kort fade:ning av ljudet på en sekund hade känts mer premium.

Jag vill gärna höra om ni andra håller med eller inte. Som helhet är jag väldigt nöjd och det är kanske svårt att betona att det viktigaste i bilköpet som t.ex. säkerheten inte är med på listan då det är allmänt känt vad V90 klarar av och jag har som tur är inte behövt säkerhetsfunktionerna än. En pluspunkt som t.ex. motorn är också betydligt viktigare än en minuspunkt som insynsskyddet.
Tack för att du delade med dig av dina intryck! Jag har väntat min V90 R-Design sedan augusti och har ju mycket lite erfarenheter förutom de dagar jag hade en V90 Inscription som demobil i somras.
ogren skrev:Automatiska sensorn för att öppna bagagedörren. Den fungerar oftast bra men är en sekund för långsam. Det borde också vara en spark i sidled så att man inte aktiverar den av misstag.
Det här känns som något alla märken med aut. bagageöppnare som jag har stött på lider av, allmänt segt och sen står man där bakom bilen med matkassar fulla händerna och väntar så där lagom länge för att det ska se lite märkligt ut. Jag menar...nyckeln måste man ju ändå treva efter i fickan för att låsa upp sin bil, så...
ogren skrev:Adaptiva farthållaren fungerar strålande men släpper inte på gasen tillräckligt tidigt...
Eller hur! Blir lite väl mkt till inbromsning vid 90+ men funktionen/tekniken är säkert så bra den kan vara för tillfället kan jag tänka mig, i alla bilar. I övrigt tyckte jag att det kändes fantastiskt med adaptiv farthållare, min första ska tilläggas.
ogren skrev:- VoC...fungerar inte så ofta på första försöket att starta parkeringsvärmaren...
Vet man i alla fall när det inte går igång på första försöket så att man kan försöka igen eller blir det ofta en kallstart som väntar en pga detta?
ogren skrev:- Sätes- och rattvärme. Det tar 3 klick på centerdisplayen för att start och 7 klick för att stänga av. Alldeles för mycket.
Sånt där kan ju reta gallfebern på en annan.
ogren skrev:- För litet batteri för att kunna använda parkeringsvärmaren ofta. Eller så laddar bilen batteriet för lite under körning.
Just detta har jag frågat runt mycket om och det råder minst sagt delade meningar huruvida batteriet klarar en frekvent användning utav parkeringsvärmaren vid de sträckor jag personligen kör. Detta var ju tråkigt att höra. Hur långt kör du i regel efter att ha använt värmaren? Själv trycker jag en stund på E4:an efter jobbet, följt av lite stadskörning. All'n'all 15-20 min.
ogren skrev:- Insynsskyddet. Sladdrigt och täcker inte ända ut.
Inte det automatiska för 3900:- hoppas jag?
Senast redigerad av 1 Australopithecus, redigerad totalt 0 gånger.
eperste skrev:
barum skrev:När får man information om vilket reg.nr bilen får?
När bilen är byggd
Min har enligt "MinVolvo" varit byggd i ett par veckor snart och jag har, även här enligt "MinVolvo", fortfarande inte fått information om något reg.nr. eller vin nr.
Australopithecus skrev:
eperste skrev:
barum skrev:När får man information om vilket reg.nr bilen får?
När bilen är byggd
Min har enligt "MinVolvo" varit byggd i ett par veckor snart och jag har, även här enligt "MinVolvo", fortfarande inte fått information om något reg.nr. eller vin nr.
Din handlare kan ge dig regnr (om den fått något)
Angående många klick för stolsvärme och rattvärme.
Jag har röststyrning i bilen och det mesta går att styra den vägen.
Sätt på stolsvärme säger man så startar den och stäng av stolsvärme stoppar osv.

Insynsskyddet är det i särklass sämsta jag stött på i en bil, hejdlöst sladdrigt och man ser halva bagaget trots att det är utdrget.

Någon som kan säga exakt var och hur man ska sparka för att öppna bakluckan för jag misslyckas 2 ggr av 3?
Någon som kan säga exakt var och hur man ska sparka för att öppna bakluckan för jag misslyckas 2 ggr av 3?[/
-En snabb spark, in-ut, inget viftande, under backsensor nr 2 sett från vänster bakifrån. Då funkar det varje gång. Samma för XC90.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 48

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]