Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1493977
Han kanske har elbil med värmepump? Eller laddhybrid med elvärme?
Köra på tomgång under en längre tid med en fossildriven bil får vi hoppas hör till ovanligheter, i nödfall kunde det ju hända. Dock varför man vill kunna släcka ner bilen helt må väl vara upp till var och en, bara man inte utsätter andra för fara.
av Lockis
#1493981
bem skrev:Han kanske har elbil med värmepump? Eller laddhybrid med elvärme?
Köra på tomgång under en längre tid med en fossildriven bil får vi hoppas hör till ovanligheter, i nödfall kunde det ju hända. Dock varför man vill kunna släcka ner bilen helt må väl vara upp till var och en, bara man inte utsätter andra för fara.
Enkla svaret är Nej. Du FÅR inte ha bilen igång utan att ha belysning igång.
Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
Användarvisningsbild
av bem
#1493983
Inte ens på inhägnat privat område? Alltså skiljt från allmän trafik.
Ja jag har svårt förstå, som du märker.
av Lockis
#1493985
bem skrev:Inte ens på inhägnat privat område? Alltså skiljt från allmän trafik.
Ja jag har svårt förstå, som du märker.
Om du modifierar din moderna bil så den inte uppfyller kraven (inaktiverar allt ljus) så är bilen inte välkommen på allmän väg.
Men jag gissar att det är ett osannolikt scenario. För då hade man nog bara klippt kablarna istället?
av III
#1493997
Enkla svaret är Nej. Du FÅR inte ha bilen igång utan att ha belysning igång.
Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
[/quote]

Intressant, var kan man läsa om det?
Användarvisningsbild
av bem
#1494012
Som du skrev Lockis "Om du modifierar din moderna bil så den inte uppfyller kraven (inaktiverar allt ljus) så är bilen inte välkommen på allmän väg" - det håller jag absolut med om.

Det verkar ju i alla fall tills ganska nyligen ha varit så att åtminstone "Vid behov kan halvljusautomatiken avaktiveras av en auktoriserad Volvoverkstad.". Bara läsa innantill i handboken till vissa årgångar av Volvobilar, inte så många år sen. Men helt släckt bil när ljusvredet står på noll har kanske aldrig gått att få på en Volvo av lite nyare årgång?
Privat område, inhägnat, som är skiljt från allmän trafik, för den som av nån anledning skulle vilja... skulle väl inte utsätta nån för mer fara om man satt i en bil med motorn igång en stund utan ljuset på än att stänga av motorn och ha ljuset släckt en stund. Att man inte får köra med en bil när det är mörkt med släckt belysning är väl kanske en annan sak. Om man skall ut på väg där andra kan finnas skall förstås bestämmelserna för belysning följas.
Före 1977 borde det ha varit tillåtet att ha en bil där noll på ljusvredet betydde helt släckt bil, även med motorn igång. 1977 kom ju halvljuslagen så det var väl i den vevan det kom halvljusautomatik i t.ex. Volvo så att så fort man vred om startnyckeln kom halvljuset på. Var ingen halvljusautomatik på min Volvo 140 från 1973 jag hade i min ungdom vad jag kan minnas.
På lite nyare bilar i Sverige är det väl så att halvljus- eller daytime running lights (DRL) alltid går igång så snart man vrider på startnyckeln, så folk inte glömmer slå på ljuset.
Om jag fattar läget rätt så på lite nyare Volvo kan man glömma att det ens går stänga av halvljusautomatiken (men det har gått tills för några år sen). Och att få helt släckt bil när ljusreglaget står i läge 0 på en lite nyare Volvo har väl aldrig gått då, men som jag förstått har det väl gått men då får man kanske gå tillbaka till före den s.k. halvljuslagen kom 1977?

Sen kanske man kan undra om det finns andra bilmärken än Volvo som har det så konstruerat att noll på ljusreglaget betyder helt nedsläckt bil. Nya bilar alltså. Kanske inte de som importeras till Sverige via det som förr kallades "generalagenter". Men annars?
Det här är ju ett väldigt smalt ämnesområde, men lite småintressant kan det allt vara (tycker jag) även om det förmodligen är rätt få som funderat över detta ämne.

Noll-läget på min Volvo = varselljus.
av KolleoAda
#1494060
Nu frågade aldrig TS om han bör göra detta eller inte.

TS har också fått svar i tråden på hur han skulle kunna gå tillväga för att åstadkomma detta.
av KolleoAda
#1494065
bem skrev: mån 28 mar 2022, 13:21 Inte ens på inhägnat privat område? Alltså skiljt från allmän trafik.
Ja jag har svårt förstå, som du märker.
Jag tror att antingen uttryckte sig Lockis bara lite slarvig, eller så har hen inte koll på vad som gäller.
Min tolkning är att i inhägnat område gäller inte paragraferna som avhandlar belysning. Men jag har inte funnit någon direkt definition av inhägnat område i förordningen.
Trafikförordningen lämnar också utrymme för lokala trafikföreskrifter när det gäller belysning under färd i terräng.
Påståendet att inte få ha bilen igång utan belysning är inte korrekt, enligt min tolkning. Vid stillastående finns det situationer där det är ok med släckt belysning.
Men jag misstänker att Lockis egentligen menade "under färd", när hen skrev "igång"?

På förekommen anledning kan det var värt att känna till att Militärtrafikförordningen verkar ge försvarsmakten en del befogenheter att göra avsteg från trafikförordningen också. Mörkerkörning skulle ju eventuellt kunna vara ett exempel?

Min uppfattning är att förordningen endast reglerar vilka skyldigheter man har vid "framförande" av fordon.
När det gäller "beskaffenhet" eller "utförande" av fordon är det en helt annan djungel: FN (unece/trans/wp), typgodkännanden mm.

Dvs. Min tolkning Kraftigt förenklad: Det är FN som reglerar om man "kan" göra på ett visst sätt med tex belysningen. Trafikförordningen reglerar vad du "får" göra.
Viktigt att inte blanda ihop dessa begrepp. :-)
av William85
#1494185
bem skrev: mån 28 mar 2022, 18:16
Sen kanske man kan undra om det finns andra bilmärken än Volvo som har det så konstruerat att noll på ljusreglaget betyder helt nedsläckt bil. Nya bilar alltså. Kanske inte de som importeras till Sverige via det som förr kallades "generalagenter". Men annars?
Det här är ju ett väldigt smalt ämnesområde, men lite småintressant kan det allt vara (tycker jag) även om det förmodligen är rätt få som funderat över detta ämne.

Noll-läget på min Volvo = varselljus.
Innan EU införde DRL (som måste spara många liv per år) så tror jag alla länder jag besökt runt i världen haft släkt ljus dagtid. Har själv en importerad ”ganska modern” Jeep som jag behöver aktivera ljuset manuellt. Så det är inget krav vid regbesiktning eller besiktning med halvljusautomatik.

För Sveriges del är DRL dock delvis ett steg tillbaka. Volvo har ju programmerat det snyggt att baklamporna är tända men andra bilar blir ju nästan som gamla tiders bilar. Vi har en 2014 VW som inte har ljusautomatik så det är lätt man glömmer slå på halvljuset på den vid skymning och därmed kör med mörk bakdel och endast DRL. Tyvärr kan man inte lämna den i halvljusläge heller för då förblir ljuset på när bilen stängs.
av staffanlind
#1494752
Står det någonstans i min frågeställning att jag ska köra utan lyse på vägen? NEJ, DET GÖR DET INTE!! Ni som inte kan hålla er till frågan behöver inte skriva något. Är ni inte läskunniga så gå en kurs i svenska.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]