Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tillslut är bilen min tillbaka där fronten nu återställd, dock lyckades inte skadeverkstan få ihop detaljer till extra dekor kromet fram. Det utrustningspaketet har utgått. Plåtis höll på med dessa detaljer i tre omgångar, dagar så jag entledigad de tillslut från uppgiften. Av fyra fick de ett rätt med VF kromlist 31425448. Behöver nu HF kromlist 31425449 och Cover Plate 31425446/7
Är det nån som behöver vanlig Cover Plates 31425442/3?
IMG_2796.jpg
IMG_2796.jpg (390.36 KiB) Visad 513 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Några sista skillnader noterad mellan Momentum my18 och my21
+ AC eco tror mig notera en skillnad på så tillvida den har mindre kyleffekt, mer eco och gav fler gånger bara friskluft utifrån om temperaturen tillåter.
0 Fotöppnaren av bagageluckan fungerar bara om du har bilnyckeln på dig. Info skylt om detta på luckan. I my18 kan nyckeln vara inne i bilen och det går att öppna.
Jag tycker jag det verkar vara lättare att komma ned i förbrukning med B4:an än med D3 i stad/motorleds trafik. Start/Stopp var väldigt bra och sömlös så att s/s inte längre behöver stängas av men B4 motorn låter lite mer i rondellfart än D3.
Återkommer med uppstartstiden för den gamla Sensus.
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
HitTheRoadJack skrev:+ Diskreta reflexer lagats till på sidorna av bakluckan
Edit: kan ju vara smart att klistra dit en reflex från biltema
IMG_2794.jpg
IMG_2794.jpg (351.37 KiB) Visad 481 gånger
Jag smackade på ett par röda biltema reflexer på liknande vis. Ser att det redan på gamla V90 var reflexplatserna utmarkerade.
IMG_2794.jpg
IMG_2794.jpg (351.37 KiB) Visad 481 gånger
HitTheRoadJack skrev:+ Kortare starttid på Sensus , ska verifieras med sek
Edit: har inte irriterats på långsamheten då det är lite pyssel för mig att backa och sedan köra ut bilen ur garaget

20% snabbare. Då navigering verkar ha en egen processor och har samma ladd tid i både my18 och my21, med den som referens så kommer apparna igång innan navigering efter 14 sekunder, medans my18 så blir apparna klara efter navigering på 17 sekunder.

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
HitTheRoadJack skrev:Medans min gamla V90 är hos plåtis för en liten viltskada i fronten har jag fått hyra en ny V90 som jag tänkte ge på skoj en bedömning på skillnaderna, upp Bild eller ned Bild.
D3 6vxl FWD jmf Diesel B4 8vxl FWD
+ Skön mjukstart med auto start/stopp mha lilla elmotorn
0 Fortfarande gamla fördröjning med gassvar om man skulle vilja hoppa in i en kölucka.
- Känns som D4an bullrar mer på låga varv än D3 i rondellfart.
- Ned växling inför en sväng mer påtaglig med 8vxl än 6vxl som förmodligen drar längre på varje växel.
+ Lägre motormuller på landsväg iom en högre växel , ska verifieras - i 100 varvar den på ca 1500.
- Inga avgasrör är tråkigt
+ läcker ljusspel och blickers
- stora lyktan har inte bromsljus längre, ska verifieras
Edit: jag kompenserar med ett BSR trim + kör med individuell körläge utan start/stopp + lagt på ett eget rinnande blickers - lol
På my18 6vxl - vad jag uppskattade var vid 100 km/h ligger den på 1800 varv/minuten jmf med 1500 för en 8vxl, mao 300 skillnad.
Utvecklingen är sådan att fler växlar är bättre, tillslut sömlöst, variomatic likt. Hursomhelst med det högre varvtalet med 6vxl blir det på plan mark - ett högre förbrukning, mer motorljud men fördel är tillgång till bottendrag utan att alltid växla ned i uppförsbacke eller omkörning. Med 8vxl på 80 - 100 sträckorna var det lättare att komma ned i förbrukning, den rullade lättare .
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av least
HitTheRoadJack skrev:
HitTheRoadJack skrev:+ Kortare starttid på Sensus , ska verifieras med sek
Edit: har inte irriterats på långsamheten då det är lite pyssel för mig att backa och sedan köra ut bilen ur garaget

20% snabbare. Då navigering verkar ha en egen processor och har samma ladd tid i både my18 och my21, med den som referens så kommer apparna igång innan navigering efter 14 sekunder, medans my18 så blir apparna klara efter navigering på 17 sekunder.

Egen processor har den inte, men det tar tid för GPS-mottagaren att etablera kontakt mot satelliterna, och under denna tiden laddas navigationsapplikationen.
GPS-mottagaren har stöd för hotstart, som minimerar tiden det tar för systemet att hitta sin position.
Hotstart fungerar dock inte om bilens position ändrats under vilotiden (transport med färja/biltåg etc).

Dock ej livstidsgaranti på delen, endast gar[…]

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]