Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tillhör dom som inte vill ha panoramatak, var in och frågade på en ny xc60 ladd hybrid men gick inte att få utan det :bored: så jag får vänta tills nästa årsmodell och få se om man kan få utan. annars får jag titta på en annan bil. synd när man vill ha en volvo.
perin skrev: fre 19 feb 2021, 23:00
rylle skrev:Denna skulle jag vilja provköra https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-tur ... KbEALw_wcB
Ser att de är i stan idag (för sent) och imorgon. Man kanske ska ta en sväng till handlar’n.
Ja gör det, alltid kul att höra om andra bilar än hos "favoritmärket" (jo det är det än hos mig, Volvo alltså).
/Bo
Jag har själv aldrig beställt en bil utan soltak (förr), panorama (numera): klart att det är onödigt i en mening men gäller ju även många hk, stor stereo, stora fälgar. Alla nämnda saker drar upp kostnader och vikt... För mig är det ganska enkelt: gillar man panorama köper man det, men att försöka driva en argumentation för är ganska svårt... med nån slags förnuftargument.
Jag hade en xc90 t8-17 med panoramatak. Verkligen känsla av utrymme i baksätet men nästa omärkbart i vanliga fall i framsätet. Stor spricka efter ca ett år och reparation på garanti. En kollega med xc90 fick samma problem. Vet inte om det är större spänningar med den högre xc90:n, men det verkar rätt vanligt med strul.. Kör nu en xc90 t8 -20 med i princip all utrustning, men valde bort panorama och har personligen aldrig saknat det.
Roten skrev:Jag hade en xc90 t8-17 med panoramatak. Verkligen känsla av utrymme i baksätet men nästa omärkbart i vanliga fall i framsätet. Stor spricka efter ca ett år och reparation på garanti. En kollega med xc90 fick samma problem. Vet inte om det är större spänningar med den högre xc90:n, men det verkar rätt vanligt med strul.. Kör nu en xc90 t8 -20 med i princip all utrustning, men valde bort panorama och har personligen aldrig saknat det.
Tyvärr inte så ovanligt, kompis hade nyligen på en Panamera. Jag tror det är lite känsligare med en stor och hög bil, konstruktionen borde ta hänsyn till det men den rör sig ju helt klart mer i karossen om man t ex åker på en skogsväg och kör lite snabbt, sånt kan nog fresta på och är soltaket underdimenionerat så... nya Audi A6 har två små luckor istället, där ena går att öppna, med en balk emellan. Mindre panoramakänsla men säkert mindre risk för sprickor, och bättre vridstyvhet i karossen.
mickepet91 skrev:Jag tillhör dom som inte vill ha panoramatak, var in och frågade på en ny xc60 ladd hybrid men gick inte att få utan det :bored: så jag får vänta tills nästa årsmodell och få se om man kan få utan. annars får jag titta på en annan bil. synd när man vill ha en volvo.
Du kan ju beställa en utan. Panoramatak är inte standard, det är extra eller ingår i paket. Jag fick iaf betala för mitt.. på båda bilarna
Roten skrev:Jag hade en xc90 t8-17 med panoramatak. Verkligen känsla av utrymme i baksätet men nästa omärkbart i vanliga fall i framsätet. Stor spricka efter ca ett år och reparation på garanti. En kollega med xc90 fick samma problem. Vet inte om det är större spänningar med den högre xc90:n, men det verkar rätt vanligt med strul.. Kör nu en xc90 t8 -20 med i princip all utrustning, men valde bort panorama och har personligen aldrig saknat det.
Låter som en väldig otur, har aldrig hört talas om att det skulle spricka.. Volvo har ju erbjudit glastakluckor sen 1991 (960) om jag inte minns fel så det borde ha pratats om isf. . Panoramataket är ju 2 separata delar, så inget jätteglasparti som nämns. Har själv alltid all utrustning i mina bilar som går att få, och skulle aldrig avvara glastaket, känns mörkt, trångt och instängt utan det.
perhall skrev:
mickepet91 skrev:Jag tillhör dom som inte vill ha panoramatak, var in och frågade på en ny xc60 ladd hybrid men gick inte att få utan det :bored: så jag får vänta tills nästa årsmodell och få se om man kan få utan. annars får jag titta på en annan bil. synd när man vill ha en volvo.
Du kan ju beställa en utan. Panoramatak är inte standard, det är extra eller ingår i paket. Jag fick iaf betala för mitt.. på båda bilarna
På XC60 Laddhybrid verkar det vara standard, det finns inte att välja och på interiör bilderna syns det utan man gjort något val.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]