Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Ja tittar man på den artikeln , så undrar man ju
Volvo fortsätter och hävda att man kan ligga i prisklassen för premiumbilar men dit är det långt kvar med alla irritationsfel som har varit dom sista åren .
Vidare så syns det ju att dom flesta Volvo säljs som förmåns och tjänstebilar
Vi som köper Volvo privat är en tynande skara , mina sista 10 bilar har varit Volvo och för varje ny bil har verkstadsbesöken blivit fler , detta på grund av massa småfel.
Om bilarna blir för dyra med Volvos "taktiska " anpassning av priset och pengarna för tjänstebils värdet blir för stort , så är Volvo riktigt illa ute
av PebbleGrey
LeMeep skrev: tor 21 maj 2020, 07:20
PebbleGrey skrev: ons 20 maj 2020, 20:41
LeMeep skrev: ons 20 maj 2020, 10:31

Min V90CC D4 - 20 skall levereras V27, Den har hoppat hit och dit som en studsboll gällande leveransveckor.
Kanske blir en av dom sista -20 som tillverkas då ?

Vad är egentligen skillnaden mellan -20 och -21 med undantag för att -21 är 60 000kr dyrare ?
med den specen jag valt.
Verkar stämma att din kan bli en av de sista 20 då jag har en 21 med leverans v30. Även min leveranstid har hoppat något otroligt de senaste dagarna (var uppe på v36 i måndags).

Blir nyfiken på hur din spec kan bli 60 k billigare? Jag beställde en CC D4 Momentum Advanced som inkluderar klimatpaket med start på 438 000. Betyder det att din spec börjar på 378 000 inkl. klimatpaket?

Skillnad mellan 20 och 21 är en LCI (facelift). Nya färger, fälgar och exteriör som diskuterats i annan tråd.
Momentum Advanced
Svart solid
Ljusbrunt skinn
Motorstol
Drag
Dubbla integrerade slutför
Teknikpaket
Tonade rutor
Klädd instrumentpanel

368 000kr efter rabatt.

Samma bil med 2021 va den bästa offerten från dom tre handlarna jag frågade 426800
Ok, fick i och för sig inte svar på om listpriset på en V90 CC D4 Advanced med klimatpaket var runt 378 000 på en 20? Kanske någon annan som har koll?

Vad handlare har för kampanjer och specialrabatterna för att kunna kränga kvotbilar mitt i Corona är en egen diskussion. (Såg att Audi just nu sänker priset med 115 k på A6 Allroad på 20 års modell).

Jag gissar att du köpt en kampanjbil? Mig veterligen går det inte att ”välja” årsmodell när man gör en nybeställning. De 60 k i skillnad finns ju för att motivera köpet av en ett år äldre bil utan facelift.

Dock mycket imponerad av rabatten du fick på en 21:a (17%)? Eller har jag missat något? Bara den klädda instrumentpanelen kostar ju 15 900!?
Senast redigerad av 1 PebbleGrey, redigerad totalt 0 gånger.
av PebbleGrey
Svarar på min egen fråga.

2019 V90 CC D4 AWD Aut Advanced kostade 422 700 inkl. Klimatpaket VOC
2020 V90 CC D4 AWD Aut kostade 412 000 i grundpris (olika kampanjer Advaced SE II och III)
2021 (Facelift) V90 CC D4 AWD Aut Advanced Edition inkl. Klimatpaket VOC kostar 438 900

Påståendet om att en V90 CC 2021 skulle vara 60 k dyrare än en 2020 är alltså helt fel.
av LeMeep
Hur kan det vara helt fel när det bästa pris på en 21:a var ca 60000kr dyrare än priset jag fick på den -20 jag beställde

Har inte beställt en kampanjbil
Tog in offerter från tre olika handlare på den spec jag ville ha.

Är såklart en tjänstebil och företaget jag jobbar åt plockar ut ca 900 bilar per år varar ca 50% Volvo
Rabatten är 18,5% .
av Cokeisit
Det är skillnad i hur tillbehör paketeras mellan årsmodellerna. När jag först bara specade vilka tillbehör jag behövde blev offerten väldigt mycket högre än när jag valde paket som innehöll mina tillbehör. Offerten togs fram av en säljare innan man kunde bygga MY21 själv på nätet och där se hur man kunde kombinera paket för att få med sina önskade tillbehör billigare.

Det skiljde ca 50000 mellan första offerten och beställning men säg att 40000 endast berodde på korrekt paketering och resten på förhandling
av PebbleGrey
Nu är jag med lite bättre. Som du säger så ser paketen annorlunda ut. I just detta fall blev det därför stor skillnad. Som du är inne på anpassar man ju sin beställning efter hur paketen ser ut.

Mycket intressant gällande rabattsatsen! Bor granne med en nyligen pensionerad Volvosäljare och han berättade att det absolut högsta som något företag hade var 14,5%. Det finns alltså ytterligare marginaler.

Jag beställde min bil privat vilket självklart ger andra förutsättningar.
Senast redigerad av 1 PebbleGrey, redigerad totalt 0 gånger.
av Jockkke
Pratade med min säljare och enligt deras system skulle min bil börja byggas i Tisdags 19:e. Dock var den datumen nu röd markerad och ingen info varför men enligt säljaren betyder det att datumet inte stämmer... har lev om 5veckor enligt min Volvo..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
En massa felmeddelanden!

Vanligt att det blir sk nötningskorrision p&a[…]

Problem med trafikinformation RTTI

RTTI har uppenbarligen någon datakälla,[…]

Mjukvarustrul XC60 2026