Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör med blåtandsdelning av internet.

Som många påpekat, så är det väldigt smidigt med blåtand, eftersom den kopplar upp automatiskt när du kommer till bilen.

Det tar ca 30 sekunder från start tills jag har igång Spotify eller TuneIn.

Tror inte att det är någon märbar skillnad på internetets kvalitet med blåtand jämfört med wifi. Hade det varit bild du skulle skicka, så är wifi klart bättre.

Någon annan kan kanske svara på om det blir skillnad på blåtand jämfört med wifi.

Överföringshastigheten är högre på wifi, men blåtand räcker till internetdelning som ska användas till musik, som den mest krävande funktionen.

Blåtand har 24-50 mb/s.
blåtand 5, som jag inte tror att Volvo har, har 50-240 mb/s.

WiFi har möjlighet till betydlig högre, men kräver mer energi och drar därför ur batteriet i mobilen snabbare.

Jag körde på Extrem ljudkvalitet på TuneIn, men det ville inte systemet av någon anledning och det stod anslutningsfel och jag fick sänka till Hög kvalitet. Men det var samma sak när jag körde över wifi.

Däremot funkar Spotify med Extrem kvalitet.
Jag kör fortfarande med telenors gratiskort jag fick av handlaren. Fick två så jag har 6mån.
Efter det behöver jag fixa något eget.
Jag har 3-abonnemang som ju har fri data till spotify. Går det att utnyttja det på annat sätt än att spela ljudet via blåtand? Hur gör 3 när man identifierar att det är musik man streamar?
Flera har testat 3 i bilen och det förbrukar ändå data. Verkar inte som att 3 kan identifiera att det är Spotify som bilen använder datatrafiken till, utan att det bara bilen i stort som förbrukar.

Beror kanske på att 3 endast kan identifiera Spotify i Android eller ios och inte i sensus.
Om man kör med blåtand, funkar det med olika telefoner/förare automatiskt (iPhone)? Kan bilen då även ha ett eget internt WiFi (till barnens telefoner/plattor) via blåtandskopplingen till en mobil?

Kör idag med Telia datatrafikkort i bilen för 50SEK/månad och det har funkat osannolikt bra sen bilen var ny (drygt ett år och 2500mil) jag har inte behövt pilla en enda gång. Uppdateringar/kartor etc kommer automatiskt och barnen har wifi i bilen utan att man behöver göra någonting innan man åker iväg. Men kan man sköta det via dom vanliga telefonerna lika bra och inte betala 600:-/ år är det klart ett alternativ.
V70_2005 skrev: tis 26 feb 2019, 07:14 Om man kör med blåtand, funkar det med olika telefoner/förare automatiskt (iPhone)? Kan bilen då även ha ett eget internt WiFi (till barnens telefoner/plattor) via blåtandskopplingen till en mobil?

Kör idag med Telia datatrafikkort i bilen för 50SEK/månad och det har funkat osannolikt bra sen bilen var ny (drygt ett år och 2500mil) jag har inte behövt pilla en enda gång. Uppdateringar/kartor etc kommer automatiskt och barnen har wifi i bilen utan att man behöver göra någonting innan man åker iväg. Men kan man sköta det via dom vanliga telefonerna lika bra och inte betala 600:-/ år är det klart ett alternativ.
Bilen måste använda det inbyggda modemet för att fungera som hotspot. Men det finns ju inget som hindrar att du använder din egen telefon som mobil hotspot till barnen och samtidigt är uppkopplad via blåtand till bilen.
Ok, då förstår jag. Tror iPhone är lite dumma där då man inte kan ha igång hotspot på mobilen alltid utan måste slå på hela tiden (det kan vara värt 50:-/mån att slippa glömma det hela tiden och behöva pilla med det när man kör).

Hade varit fint om t.ex. hotspoten i mobilen gick igång varje gång man var i bilen. För helst vill man inte ha igång den hemma heller.
För 50 kr hade jag behållit Telia-kortet..

Mitt funkar bra, men om telefonen startat om av någon anledning, så måste jag in i inställningarna och starta blåtandsdelningen igen.

Ingen större grej, men det är ju lite småpill då och då..

Jag har Android och då har man betydligt mer möjligheter..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]