Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår fick jag min bil uppdaterad så jag nu har "senaste versionen i samtliga styrenheter". Minns inte exakt vilka, men för en handfull enheter hade nya versioner släppts sen 19 januari när jag fick min bil levererad. Tyvärr löste det inte problemet, VOC-timrarna är fortfarande oanvändbara.
Jag hade inne min bil på verksta'n för nån vecka sedan, bl.a. uppdateringar. Resultatet var som ditt, problemet med timrarna var kvar.
Efter detta så har jag nyttjat ditt tips PaNi, jag har ställt klockan på manuell uppdatering och en minut förskjuten. Så har jag haft det inställt nu i drygt 10 dagar. Peppar, peppar, det har fungerat med timrarna i 50-75% av fallen.

Däremot en annan sak som har blivit väldigt "störigt" hos mig, direktstart förkonditionering krånglar. I helgen hade jag problem både fredag, lördag och söndag. Ibland kunde jag starta på kanske 3'e försöket, men en gång var jag var tvungen att gå ut till bilen för att starta förvärmningen innan avfärd. Hade jag kört en sträcka med bilen fungerade det nästa gång. Bränslemängden var god, mer än halv tank i samtliga fall.

Ibland får jag känslan att bilen har svårt att ha kontakt med VOC-servern (?). Ändå har bilen väldigt god signalstyrka på anslutningen där den stod då det krånglade.
Swehiort skrev:Något nytt om lösning av detta problem?
Nej! Jag fick problem med VOC och tappade stolsvärme på förarstolen helt efter en service. Var dit igår och när killen koppar upp bilen och sökte felet, kom det upp ett medlande att dom hade problem med detta just nu!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
En fråga, hur är statusen för er med detta problem just nu?
Även om det nu inte är riktig säsong för detta, fungerar det för er att sätta timers via VOC eller inte?

För info, efter att jag har haft stora problem, (fungerade inte alls), har det börjat fungera hos mig nu.
Jag kan skapa/ändra/ta bort timers via VOC-appen i telefon, surfplatta och windowsdator...
Har inte varit inne på forumet på ett tag, därav detta sena svar. Jag fick min bil fixad den 21:e maj. Då hade det släppts en ny version av någon mjukvara, och nu funkar allt som det ska. Det är ju långt ifrån värmarväder, men jag testade kalendern rätt ordentligt utan ett enda fel. Är hoppfull inför hösten.
I mitt fall har man inte uppdaterat programvaran, men det hände nått annat.
I mitten av april fick jag ett larm i systemet, i stil med att "VOC - behöver service..".
Då dom hade inne bilen i slutet april, fann dom att ett backup-batteri behövde bytas ut. Inga programvaruuppdateringar fanns då.

Några veckor senare, fick jag för att testa, men lite din beskrivning PaNi, med att ställa om klockan. Då plötsligt fungerade det hela, (med normalinställningar klocka, dvs automatisk uppdatering, etc) ...
Min fundering är då bara, finns det flera orsaker till problemen?
Jag tror så här; rot-orsaken är att en ganska stor del av enheterna är drabbade av batteriproblem som gör att de tappar uppfattningen om vad klockan är och därmed fungerar inte timrarna. Att åtgärda detta genom att byta ut alla enheter som har problem kostar för mycket, därför löser man det med ny mjukvara. Om batteriet klarar att hålla tiden i säg tio timmar så är ju det inget problem om man frågar andra enheter vad klockan är varje timma. Detta är bara min egen teori baserat på egen testning och många års erfarenhet av bil-system, inget som Volvo har bekräftat.
(Jag såg förresten, precis en del fel i min text ovan. När jag testade senaste gången, ändrade jag INTE klockan, den stod på automatiks inställning ).

Det finns en logik i det du säger, PaNi.
I mitt fall bytte man ju en kommunikationsmodul i januari. Efter det fungerade VOC som aldrig förr, dvs snabbt och säkert.
Allt efter som veckorna gick, fungerade det sporadiskt sämre, för att till slut gå över i att inte fungera alls. Det jag då hörde från "officiellt Volvo-håll" var att det berodde på mjukvara. Nu åldras ju inte mjukvara på det sättet, det är en hårdvaruegenskap mer, så jag var ytterst tveksam till beteendet.
När sedan service-larmet kom, då var jag väldigt spänd på resultatet, och låg också till grund att testa att sätta timers via VOC'n.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]