Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
joel80 skrev:
perhall skrev: Tesla har märkliga attityder. Om nån krockar får man skylla sig själv för man har ju klickat på en disclaimer.
Måste bara fråga hur du menar? Finns väl inga andra biltillverkare som ansvarar för om man krockar? Då får man använda försäkringen/vagnskadegarantin.
1. Finns massor av videos på Youtube när folk använder autopiloten och gör en massa annat. Inga kommentarer från Tesla. De borde ta avstånd, det är olagligt.
2. Teslas omedelbara kommentar när någon krockar är: det kan inte bero på bilen, måste va pilot error dvs. föraren

Etc...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har egentligen ingen åsikt här, men enda anledningen till att just "Tesla" hamnar i skottlinjen är att det bara är de som har något sånär självkörande egenskaper. Om något/några år när resten av tillverkarna är där Tesla är idag kommer det vara nåt nytt och livsfarligt som bakåtsträvarna förfasas över. Är det inte brandfarliga batterier i en titanlåda kontra 70L E85 i en plastbehållare, så är det självkörande bilars AI, eller brist på detta.
av AndS
TommyP86 skrev:Har egentligen ingen åsikt här, men enda anledningen till att just "Tesla" hamnar i skottlinjen är att det bara är de som har något sånär självkörande egenskaper. Om något/några år när resten av tillverkarna är där Tesla är idag kommer det vara nåt nytt och livsfarligt som bakåtsträvarna förfasas över. Är det inte brandfarliga batterier i en titanlåda kontra 70L E85 i en plastbehållare, så är det självkörande bilars AI, eller brist på detta.
Den jämförelsen med batterier var väl inte så bra, eller? Vi har ju pilot assist i våra Volvo och jag använder det frekvent, men skulla aldrig komma på tanken att släppa kontrollen över bilen och hur systemet styr/bromsar och anpassar hastigheten. Och jag gissar att även Teslas system har en hel samma brister som vi ser i Volvos, men troligvis större om man gått längre i utvecklingen. Hade inte det funnits de som är "bakåtsrävare" utan bara en glad hejarklack till allt nytt hade vi haft en kaotisk situation i trafiken oprövade system och företag som tycker att det är inte deras problem när t.ex. Teslas system får en osynlig "windows blåskärm".
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. Men bara för att teslas "farthållare" också styr i filerna betyder inte att det är olagligt. Du som förare måste fortfararande hålla koll och är den som är ansvarig. Systemet fungerar så bra att man i många lägen (t.ex på motorväg) kan släppa viss koncentration och t.ex skriva SMS eller göra sånna saker utan att det påverkar körningen. (Vilket alltså är lagligt om man har en bil som styr så.)

Däremot är det väldigt tydligt att man som förare är ansvarig och att det bara handlar om självkörning på nivå 2. På samma sätt hålls inte Volvo ansvarig för om jag brakar in i bilen framför eller kör mot rött i en korsning bara för att jag har farthållaren igång. Även om jag har adaptiv farthållare skulle man inte kunna skylla på Volvo för att man kör in i den framför. (Dock har jag aldrig varit med om att den inte bromsar in när man kommer ikapp någon... däremot om nått står stilla kan det enligt instruktionsboken vara farligt. Då ser inte bilen det alla gånger.)

Jag tror snarare att ett självkörande system så som både Tesla och Volvo utvecklar är starkt bidragande till ökad säkerhet. Både Volvo och Tesla har nu t.ex funktioner så att bilen kan göra egna undanmanövrar.
Volvo har också samma sorts självstyrning som Tesla i nyare bilarna, fast har oftare varningar om att hålla en hand på ratten tror jag. Fortfarande är det alltså föraren som kör och är ansvarig. Det är en hjälpfunktion. Tesla har kommit lite längre, till viss del p.g.a vågade policys att släppa programvaran tidigare, och ha alla bilar uppkopplade hela tiden så att dom kan få kördata från hela flottan.
Det enda jag kan tycka är att dom valt ett dumt namn på funktionen. "Autopilot" kan lura dom som inte kan läsa eller tar reda på saker om bilen innan. Volvos namn "Pilot Assist" är lite tydligare.

Och Perhall, Tesla undersöker de olyckor där förarna säger att autopilot var inkopplad. Det har än så länge inte visat sig vara autopiloten som det varit fel på som jag fattat det. Antingen har föraren ljugit och har inte haft autopiloten igång, eller som med dödsolyckan med lastbilen, autopiloten har varit satt till 150km/h på en väg där det funnits korsande trafik.. En lastbil har gjort en usväng framför bilen. Motljus och en ljus lastbil gjorde så att föraren (som kanske inte ens kollade på vägen) eller bilens kameror såg den. Det gick för fort.

Även killens familj har gått ut och sagt att dom inte ser Tesla som ansvarig för olyckan. Det var killen som använde systemet på ett felaktigt sätt.

Sen har jag sett andra lite läskiga saker i videos på youtube också i och för sig... där det, speciellt i början efter dom släppte funktionen, var tillfällen då bilen av outgrundlig anledning styrde fel ut från filen. Dom videosarna har minskat, trots att antal bilar ökat, så dom kanske fått bukt med den buggen.

Edit:
Här står det om olyckan. Amerikanska myndigheter ger Tesla en del av skulden, men skriver också:
Teslas Autopilot "operativa begränsningar spelade en roll" under olycksförloppet samtidigt som man underströk att "systemet fungerade som det var designat att göra".
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ndigheter/

Dom kritiserar hur Teslas system inte gör tillräckligt för att hålla föraren uppmärksam. Och Tesla har uppgraderat systemet efter olyckan:
Olyckan var den första med Autopilot-körning och dödlig utgång. Tesla uppgav att det vid olyckstillfället körts cirka 21 miljon mil med Autopilot aktiverat. Tesla har uppgraderat Autopilot sedan olyckan och även infört en kamera som är riktad mot föraren för att avgöra hur bra uppmärksamheten är.
av Mumsmums
Ramlade in på denna tråd och några funderingar dyker upp. Har hittills inte haft förmånen att prova någon Tesla men är ju klart intresserad av konceptet. Men med tanke på att en elmotor (väl?) ger max vridmoment redan från noll och alla imponeras över dess acceleration funderar jag om de inte käkar däck till frukost? Ber om ursäkt för om det är en "gammal" fråga som ni som har koll på Tesla redan avhandlat.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo så är det... fast allt har ju att göra med hur man kör. De som använder mycket av tillgänglig kraft vid varje acceleration har en rätt dyr milkostnad när det gäller däck! Men det går ju också att köra "som vanligt" och då få däcken att räcka betydligt längre.

Det hela är ju egentligen precis som med en bil med förbränningsmotor (Fast att man i Teslan har kraften även från start).. Har man en stor och stark motorn med grym acceleration kan det för vissa förare gå åt betydligt mycket mer däck. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är nog ett icke-problem, de teslaägare jag känner och har åkt med är ytterst ovilliga att accelerera hårt, för en sprint förbrukar så mycket el att räckvidden sjunker drastiskt. (Nu pratar jag om folk som faktiskt brukar teslan som transportmedel, och inte om folk som ska showa att de har fett med pengar utanför innekrogen och ska göra acc-uppvisning)

Sen sparar de nog in det på att de aldrig ligger i högre fart några längre stunder, för hög fart äter däck också. Under 600 mil runt europa såg jag mängder med Teslor och alla låg och harvade i 90 i lastbils/husvagnsfilen för att få vettig räckvidd och det spar däck rejält. Fanns inte en Tesla som låg i vänsterfilen med lite fart, (Jo en i 3 km).
Användarvisningsbild
av joel80
Så du åker bara med Teslaägare som kör +30 mil varje resa?

Kör man "normalt" eller bara kring 20 mil per dag har fullgasaccelerationerna ingen större betydelse. Du kommer fram dit du ska ändå.

Med en Tesla kör man som effektivast i 140-155km/h. Då blir snittfarten inklusive laddning som högst. (http://tesla.sondell.biz/?p=2150)
Men det gäller ju såklart bara om man ska köra långt... vid vardaglig körning är det ytterst få som behöver bry sig om räckvidden och laddtider.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Så du åker bara med Teslaägare som kör +30 mil varje resa?
Mest Amerikaner som har en bit till Jobbet. Och inte har laddmöjlighet vid arbetsplatsen, Och de vill ju kunna ta sig hem på kvällen utan att behöva svänga av highway och uppsöka laddplats för att komma hem.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]