Ah.. Men bara för att teslas "farthållare" också styr i filerna betyder inte att det är olagligt. Du som förare måste fortfararande hålla koll och är den som är ansvarig. Systemet fungerar så bra att man i många lägen (t.ex på motorväg) kan släppa viss koncentration och t.ex skriva SMS eller göra sånna saker utan att det påverkar körningen. (Vilket alltså är lagligt om man har en bil som styr så.)
Däremot är det väldigt tydligt att man som förare är ansvarig och att det bara handlar om självkörning på nivå 2. På samma sätt hålls inte Volvo ansvarig för om jag brakar in i bilen framför eller kör mot rött i en korsning bara för att jag har farthållaren igång. Även om jag har adaptiv farthållare skulle man inte kunna skylla på Volvo för att man kör in i den framför. (Dock har jag aldrig varit med om att den inte bromsar in när man kommer ikapp någon... däremot om nått står stilla kan det enligt instruktionsboken vara farligt. Då ser inte bilen det alla gånger.)
Jag tror snarare att ett självkörande system så som både Tesla och Volvo utvecklar är starkt bidragande till ökad säkerhet. Både Volvo och Tesla har nu t.ex funktioner så att bilen kan göra egna undanmanövrar.
Volvo har också samma sorts självstyrning som Tesla i nyare bilarna, fast har oftare varningar om att hålla en hand på ratten tror jag. Fortfarande är det alltså föraren som kör och är ansvarig. Det är en hjälpfunktion. Tesla har kommit lite längre, till viss del p.g.a vågade policys att släppa programvaran tidigare, och ha alla bilar uppkopplade hela tiden så att dom kan få kördata från hela flottan.
Det enda jag kan tycka är att dom valt ett dumt namn på funktionen. "Autopilot" kan lura dom som inte kan läsa eller tar reda på saker om bilen innan. Volvos namn "Pilot Assist" är lite tydligare.
Och Perhall, Tesla undersöker de olyckor där förarna säger att autopilot var inkopplad. Det har än så länge inte visat sig vara autopiloten som det varit fel på som jag fattat det. Antingen har föraren ljugit och har inte haft autopiloten igång, eller som med dödsolyckan med lastbilen, autopiloten har varit satt till 150km/h på en väg där det funnits korsande trafik.. En lastbil har gjort en usväng framför bilen. Motljus och en ljus lastbil gjorde så att föraren (som kanske inte ens kollade på vägen) eller bilens kameror såg den. Det gick för fort.
Även killens familj har gått ut och sagt att dom inte ser Tesla som ansvarig för olyckan. Det var killen som använde systemet på ett felaktigt sätt.
Sen har jag sett andra lite läskiga saker i videos på youtube också i och för sig... där det, speciellt i början efter dom släppte funktionen, var tillfällen då bilen av outgrundlig anledning styrde fel ut från filen. Dom videosarna har minskat, trots att antal bilar ökat, så dom kanske fått bukt med den buggen.
Edit:
Här står det om olyckan. Amerikanska myndigheter ger Tesla en del av skulden, men skriver också:
Teslas Autopilot "operativa begränsningar spelade en roll" under olycksförloppet samtidigt som man underströk att "systemet fungerade som det var designat att göra".
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ndigheter/
Dom kritiserar hur Teslas system inte gör tillräckligt för att hålla föraren uppmärksam. Och Tesla har uppgraderat systemet efter olyckan:
Olyckan var den första med Autopilot-körning och dödlig utgång. Tesla uppgav att det vid olyckstillfället körts cirka 21 miljon mil med Autopilot aktiverat. Tesla har uppgraderat Autopilot sedan olyckan och även infört en kamera som är riktad mot föraren för att avgöra hur bra uppmärksamheten är.