- lör 16 feb 2019, 20:14
#1299666
Men Apple var ingen liten uppstickare när det gällde datorer/teknik. Inte Samsung heller. Det var etablerade jättar som tog över en marknad efter lite startsträcka.
Nokia däremot bröt ny mark men orkade inte hålla emot när dom blev utmanade med varianter av dom produkter dom skapat. Man saknade avgörande erfarenheter. Man trodde t.ex. att marknaden ville ha mindre och mindre telefoner.
Precis som Apple och Samsung tog med sig och använde gammal erfarenhet i sina nya produkter tror jag att dom etablerade tillverkarna har erfarenheter som blir svåra för Tesla att matcha. Framför allt när det handlar om att snabbt få ut modeller på marknaden i volym. Att Tesla varit ensam fram till nu har berott på bristande lönsamhet i segmentet.
Det kommer ju inom snar framtid finnas elbilar i alla segment. När Tesla väl ska sälja model3 för dom utlovade 35' dollar kommer dom inte längre vara ensamma på marknaden. Och dom skulle behöva ha en ny Model S snart. Och en liten SUV.
Ett tecken på vad jag menar kommer att hända är att porsche nu meddelar att en majoritet av kunderna som förhandstecknat sig på en Porsche Tayman är Teslaförare idag. Det kommer förmodligen stå många Model S i beg-hallen hos Porsche.
Kodak var något helt annat. Eldrift är inte en lika stor omställning för bilindustrin som digitaltekniken var för tillverkare av filmrullar.
Möjligen kan man likna Kodak vid dom bensinbolag som nu inte sprider ut sina ägg i fler korgar.
joel80 skrev:Javisst brukar man lite slentrianmässigt göra det. Det beror nog på att kunderna är lika fanatiska och hängivna.Fjonsson skrev: Jag ser likheter mellan nokia och tesla och min spaning är att någon stor biltillverkare kommer köpa deras biltillverkning och tesla fortsätter med batteritillverkning och laddinfrastruktur.Oj.. Det var en liten annorlunda syn än den de flesta har kring det här. Det är snarare Apple som man brukar likna Tesla vid.. Och diverse stora jättar till biltillverkare med Nokia och Kodak.
Men Apple var ingen liten uppstickare när det gällde datorer/teknik. Inte Samsung heller. Det var etablerade jättar som tog över en marknad efter lite startsträcka.
Nokia däremot bröt ny mark men orkade inte hålla emot när dom blev utmanade med varianter av dom produkter dom skapat. Man saknade avgörande erfarenheter. Man trodde t.ex. att marknaden ville ha mindre och mindre telefoner.
Precis som Apple och Samsung tog med sig och använde gammal erfarenhet i sina nya produkter tror jag att dom etablerade tillverkarna har erfarenheter som blir svåra för Tesla att matcha. Framför allt när det handlar om att snabbt få ut modeller på marknaden i volym. Att Tesla varit ensam fram till nu har berott på bristande lönsamhet i segmentet.
Det kommer ju inom snar framtid finnas elbilar i alla segment. När Tesla väl ska sälja model3 för dom utlovade 35' dollar kommer dom inte längre vara ensamma på marknaden. Och dom skulle behöva ha en ny Model S snart. Och en liten SUV.
Ett tecken på vad jag menar kommer att hända är att porsche nu meddelar att en majoritet av kunderna som förhandstecknat sig på en Porsche Tayman är Teslaförare idag. Det kommer förmodligen stå många Model S i beg-hallen hos Porsche.
Kodak var något helt annat. Eldrift är inte en lika stor omställning för bilindustrin som digitaltekniken var för tillverkare av filmrullar.
Möjligen kan man likna Kodak vid dom bensinbolag som nu inte sprider ut sina ägg i fler korgar.
Fredrik / S90 D3-18 Denim Blue Metallic