Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Fjonsson skrev: Jag ser likheter mellan nokia och tesla och min spaning är att någon stor biltillverkare kommer köpa deras biltillverkning och tesla fortsätter med batteritillverkning och laddinfrastruktur.
Oj.. Det var en liten annorlunda syn än den de flesta har kring det här. Det är snarare Apple som man brukar likna Tesla vid.. Och diverse stora jättar till biltillverkare med Nokia och Kodak.
Javisst brukar man lite slentrianmässigt göra det. Det beror nog på att kunderna är lika fanatiska och hängivna.
Men Apple var ingen liten uppstickare när det gällde datorer/teknik. Inte Samsung heller. Det var etablerade jättar som tog över en marknad efter lite startsträcka.
Nokia däremot bröt ny mark men orkade inte hålla emot när dom blev utmanade med varianter av dom produkter dom skapat. Man saknade avgörande erfarenheter. Man trodde t.ex. att marknaden ville ha mindre och mindre telefoner.
Precis som Apple och Samsung tog med sig och använde gammal erfarenhet i sina nya produkter tror jag att dom etablerade tillverkarna har erfarenheter som blir svåra för Tesla att matcha. Framför allt när det handlar om att snabbt få ut modeller på marknaden i volym. Att Tesla varit ensam fram till nu har berott på bristande lönsamhet i segmentet.
Det kommer ju inom snar framtid finnas elbilar i alla segment. När Tesla väl ska sälja model3 för dom utlovade 35' dollar kommer dom inte längre vara ensamma på marknaden. Och dom skulle behöva ha en ny Model S snart. Och en liten SUV.

Ett tecken på vad jag menar kommer att hända är att porsche nu meddelar att en majoritet av kunderna som förhandstecknat sig på en Porsche Tayman är Teslaförare idag. Det kommer förmodligen stå många Model S i beg-hallen hos Porsche.

Kodak var något helt annat. Eldrift är inte en lika stor omställning för bilindustrin som digitaltekniken var för tillverkare av filmrullar.
Möjligen kan man likna Kodak vid dom bensinbolag som nu inte sprider ut sina ägg i fler korgar.
Håller inte med dig i de argumenten, men vill inte bråka utan kan väl bara säga att framtiden får utvisa vem av oss som får rätt. :)
Model 3 för 35000 dollar ska finnas tillgänglig inom några månader. Jag betvivlar att andra märken kommer släppa något nytt tills dess ;-)

Jag tycker det är jättesynd att Volvo inte har uppdaterat T8. Det behövs mer kapacitet i batteriet. XC40 TE finns inte än och inte ens V60 T6 TE. Volvo behöver snabba på. Plus att de behöver presentera en elbil som kommer ut snabbt på marknaden. Vilket inte kommer hända. Inget som inte har släppts än kommer vara tillgängligt på minst ett år tror jag. Det behöver dessutom vara något som iallafall är jämförbart med Tesla. Det räcker inte, som andra märken, att släppa en bil 2018-2019 med samma spec som en Model S från 2012. Det behöver vara minst lika bra som en ny Tesla.
Det har de ju sagt skall ske tidigare, men än så länge har de inte lyckats med det så...
Tesla tenderar att lova runt men hålla tunt på många punkter.

Sedan måste Tesla verkligen jobba på att ta hand om sina kunder. Ta Björn Nyland som exempel, där hans Tesla var borta på verkstad i flera månader.
Eller den där andre liraren, som jag glömt namnet på, som köpte en begagnad Tesla och det tog flera månader innan han till slut fick den i händerna.
Likaså är servicepriserna (åtminstone i sverige) löjligt dyra.
Och förra året gjorde Tesla en rekordförlust.

Man har med andra ord en bra bit kvar innan man kan visa på långsiktighet och ett varumärke som faktiskt lever upp till vad man lovar.
Så är det ju. Även dom mest optimistiska prognoserna pratar om försäljning av 50% fossilbilar om 5år. Man kan inte bara ge upp den marknaden. Det är dieselbilarna som betalar elbilsutvecklingen hos dom flesta biltillverkare.
Sen kan det svänga snabbt.
joel80 skrev: sön 17 feb 2019, 02:06 Håller inte med dig i de argumenten, men vill inte bråka utan kan väl bara säga att framtiden får utvisa vem av oss som får rätt. :)
Skulle inte förvåna om det blir en kombination. Det står en lågkonjunktur och väntar. Jag tror att elbilsboomen kan hjälpa att lindra den för biltillverkarna. Det kommer gå åt en hel del bilar.
Den dag vi hamnar i en lågkonjuktur tror jag inte att konsumenterna kommer att köpa så mycket bilar överhuvudtaget vare sig elbil eller fossilbil då sitter man still i båten, men de biltillverkare som har stadig kassa kan ju fortsätta utveckla konceptet till något som fungerar mer än runt storstäderna, endast ett fåtal bilar i mellanbil/storbils klassen har väl idag en räckvidd över 100km med el som energikälla
troubleshooter skrev:Den dag vi hamnar i en lågkonjuktur tror jag inte att konsumenterna kommer att köpa så mycket bilar överhuvudtaget vare sig elbil eller fossilbil då sitter man still i båten, men de biltillverkare som har stadig kassa kan ju fortsätta utveckla konceptet till något som fungerar mer än runt storstäderna, endast ett fåtal bilar i mellanbil/storbils klassen har väl idag en räckvidd över 100km med el som energikälla
Väldigt få elbilar som säljs idag har mindre än 25 mil enligt WLTP-cykeln. De flesta nyare runt 30-40 mil eller mer.
Bara hybrider eller tidigare generationers elbilar som skulle ha lägre verklig räckvidd än 100km.

Sen är det en brist på större elbilar som inte kostar "för mycket".
joel80 skrev:
troubleshooter skrev:Den dag vi hamnar i en lågkonjuktur tror jag inte att konsumenterna kommer att köpa så mycket bilar överhuvudtaget vare sig elbil eller fossilbil då sitter man still i båten, men de biltillverkare som har stadig kassa kan ju fortsätta utveckla konceptet till något som fungerar mer än runt storstäderna, endast ett fåtal bilar i mellanbil/storbils klassen har väl idag en räckvidd över 100km med el som energikälla
Väldigt få elbilar som säljs idag har mindre än 25 mil enligt WLTP-cykeln. De flesta nyare runt 30-40 mil eller mer.
Bara hybrider eller tidigare generationers elbilar som skulle ha lägre verklig räckvidd än 100km.

Sen är det en brist på större elbilar som inte kostar "för mycket".
Det är väl det som är problemet, det finns få elbilar som lever upp till det upplevda behover som en tvåbarnsfamilj har idag, läs kombi där en barnvagn går in
tillsammans med veckohandling, en dragkrok som åtminstonne klarar att dra ett obromsat släp, och som kostar under 350 000, där är receptet för en lyckad
elbil. Det kommer säkert men vi är inte där än....Och i slutändan så är det pengarna som styr.

Vad jag har sett så är det få hybridbilar idag med ovanståend behov/krav som klarar 100km gränsen. Volvo verkar satsa på mycket mild hybriden vilket i mina ögon
man gör för att klara framtida avgaskrav, vet inte om man har sagt något om ytterligare utveckling av riktiga hybrider eller elbilar, för min egen del går gränsen någonstans
mellan 10-12 mil på el för att en hybridbil skulle komma på fråga om man bortser från mild hybriden då och det beror ju på min dagliga körcykel.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5