Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160774
Jäkla tur biltillverkarna, de senaste åren, har hittat sätt att fuska med utsläppen till certifieringarna. Nån gräns här var ju 140 gram innan det blev "rejält dyrt" i tillägg.
Vilken normal bil klarade ens 140 gram för bara några år sedan... sist jag bytte låg det väl på en 224 gram :)

O snacka om vad som benämns som bränsleslukare idag, herregud, drar bilen 0,8l/mil så verkar man ju vara skurk i media? (som nån skrev, aftonbladet-löpsedel-nivå)
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1160775
Mja.. det biltillverkarna har fuskat mest med verkar vara NOX och andra saker än Co2...
Co2-halten och förbrukninge har EUs körcykel själv underdrivit genom att körcykeln varit allt för snäll...
#1160791
joel80 skrev:
troubleshooter skrev:Ska vi bara prata miljö är väl det bästa att inte byta bil utan köpa och sen köra till den är skrot tillverkningen av en ny bil står väl för stor del av utsläppen av en bils livstid......köper jag ingen ny bil så får staten inte in några extra momspengar heller.
Beror på hur långt du kommer köra. Efter typ 10-15k mil i en äldre bil går du förbi miljökostnaden för en ny elbil. (Lite beroende på i vilket land den tillverkas och vilket land den körs i.)

Men det är inte äldre bilar som det ska jämföras emot egentligen utan den nybilsförsäljning vi har idag. Väljs det en elbil istället för fossilbil där så körs det igen betydligt snabbare (Eftersom den nya fossilbilen också har tillverkningsutsläpp, om än inte riktigt lika stora.)

Bäst av allt vore såklart om färre körde bil helt och hållet, men det är ändå rätt få som vill göra avkall på möjligheten att kunna ha egen bil.

Jag tror det är viktigt att försöka styra nybilsförsäljningen, och samtidigt inte straffa de äldre bilarna allt för mycket med fasta kostnader. Skulle velat se att förslaget var mer riktat på det viset.
Jag har problemet att det inte finns något reellt alternativ att ta sig till jobbet.
Frugan kan åka tåg, men när hon jobbar kväll passar tågen så dåligt så det tar henne en evighet att komma hem.
Vi försöker se till att minimera åkning, t.ex. att handla när man ändå åker förbi affären i andra ärenden.
Men jag är övertygad om att hälften av bilarna skulle kunna försvinna i trafiken, antingen genom smart samåkning eller genom att det faktiskt FINNS bra alternativa färdsätt. Fast många är lata och sitter hellre två timmar i kö i stockholmstrafiken än åker 30 minuter med tunnelbana.
#1160802
Vilket gnäll i den här tråden. Vi som har råd att köpa en bil för halvmiljonen är inte... INTE, några offer i samhället. Den som har råd med en ny bil för halvmiljonen har råd att bidra med en femhunka mer i skatt. Kombinationen 1 gnäll på skatter, 2. Allmänt gnäll på de förtroendevalda vi genom demokratisk ordning valt fram och 3 gnäll på att samhället inte fungerar. Den kombon är minst sagt antiintelektuell. Kamma till er och gläds över era nya bilar och att ni tillhör den percentil i samhället som kommer fortsätta leva era lov som vanligt oavsett en skattehöjning på några hundralappar.
Det är väl ändå rimligt att vi som smutsar ner mest ocksp bidrar mer?
Användarvisningsbild
av Momentum
#1160804
joel80 skrev: Det är väldigt många miljarder som numera går bort för staten i jobbskatteavdraget, rutbidrag och rotbidrag..
Går bort, du får det låta som alla pengar är statens, varför har vi jobbskatteavdrag, rutbidrag och rotbidrag?
joel80 skrev:
De flesta tror att dom skattar kring 30-32% på sin lön men alla jobbskatteavdrag man har infört har på ett listigt sätt sänkt det rejält men fortsatt att få folk att tro att dom betalar lika mkt som förut..
Vaför skulle man vilja få folk att tro att man betalar mera skatt än man gör?
Ett skattetryck 43,9% av BNP tycker jag nog räcker
Men än värre är väl att vi har galet hög marginalskatt, for relativt låga inkomster om man jämför med andra länder, det skapar inga incitament
av Gorban
#1160806
Mwi skrev:
Derank skrev:och det är fortfarande bara ett förslag.......
Ja och eftersom såssarna regerar i minoritet så kommer det att stanna vid ett förslag :-)))))
Nej, om det läggs in i budgetpropositionen så röstas den igenom i sin helhet. Man kan inte bryta ut enskilda förslag som oppositionsparti och inte godkänna dem, även om sossarna gjorde så här om året. Alliansen har sagt att man inte kommer att bryta ut poster ur kommande rödgröna budgetar. Sedan finns det väl gränser för vansinnet. Det finns säkert förslag som alliansen helt enkelt inte kan acceptera.
av AndS
#1160824
SBergdahl skrev:
Momentum skrev:Det mest märkliga är ju att att äga en bil som har högt utsläpp straffas, inte att använda den
Indirekt, genom bränsleskatten. Men det vore mer rationellt att ta bort fordonsskatten och höja bränsleskatten om man faktiskt vill styra beteenden.. Då slipper man beroendet till missvisande körcykler och kommer åt den verkliga förbrukningen dessutom.
Men som du är inne på. Skatt sätts sällan på rent rationella grunder :P
Här har du ett problem. I större städer med en hyfsad kollektivtrafik så kan man då fortfarande välja bränsletörstig och bil med större utsläpp utan att det påverkar så mycket ekonomiskt för bilägaren, men den stora mängden fordon som finns här på liten yta skapar då fortfarande problem.
Tar vi sedan oss som bor på mindre orter/glesbygd så blir det en stor kostnadsökning med enbart bränsleskatt och vi har kanske inga andra alternativ än bilen, men många vill ha en levande landsbygd när man kommer dit på semesterbesök eller ledig tid. :wink:

Så tyvärr finns det inget perfekt system som gör alla glada.
av Mwi
#1160838
Gorban skrev:
Mwi skrev:
Derank skrev:och det är fortfarande bara ett förslag.......
Ja och eftersom såssarna regerar i minoritet så kommer det att stanna vid ett förslag :-)))))
Nej, om det läggs in i budgetpropositionen så röstas den igenom i sin helhet. Man kan inte bryta ut enskilda förslag som oppositionsparti och inte godkänna dem, även om sossarna gjorde så här om året. Alliansen har sagt att man inte kommer att bryta ut poster ur kommande rödgröna budgetar. Sedan finns det väl gränser för vansinnet. Det finns säkert förslag som alliansen helt enkelt inte kan acceptera.
Centern är ju inne på att göra på samma sätt som den röd-gröna röran i samarbete med sd gjorde mot Alliansen 2013 så det finns ju inga hinder för det, för decemberöverenskommelsen upphörde ju ganska snabbt att gälla.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1160839
Mwi skrev:
Gorban skrev:
Mwi skrev: Ja och eftersom såssarna regerar i minoritet så kommer det att stanna vid ett förslag :-)))))
Nej, om det läggs in i budgetpropositionen så röstas den igenom i sin helhet. Man kan inte bryta ut enskilda förslag som oppositionsparti och inte godkänna dem, även om sossarna gjorde så här om året. Alliansen har sagt att man inte kommer att bryta ut poster ur kommande rödgröna budgetar. Sedan finns det väl gränser för vansinnet. Det finns säkert förslag som alliansen helt enkelt inte kan acceptera.
Centern är ju inne på att göra på samma sätt som den röd-gröna röran i samarbete med sd gjorde mot Alliansen 2013 så det finns ju inga hinder för det, för decemberöverenskommelsen upphörde ju ganska snabbt att gälla.
Som sagt, politik eller bilprat?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
945 ltt tempgivare

Kortslöt anslutningen då gick mäta[…]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]