Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

barcusmrandt skrev:Nu ska jag inte trampa på några tår här, men jag förstår inte varför man ska köpa "premium" bil, men väljer bort allt som gör den premium... personligen hade jag då valt nånting annat, tex skoda eller liknande då jag hade fått mycket mer bil för pengarna! Känner en hel drös med folk som köper BMW (varför just BMW vet jag inte) och hävdar hela tiden att de kör premium bil. Så åker man med de och inser att det är en 110hk motor, tygsäten och plast överallt i interiören, ingen vettig stereo osv osv. Frågar man sen vad de betalat så kunde de fått en mycket bättre utrustad bil av annat märke för samma pris. Och säg nu inte att "bmw" har bättre kvalitet och bla bla för det tror jag inte på Bild köper man premium bil - fullspeca den!

Jag håller med dig till 100. Har bekanta som åker runt i bmw 116i (Exempel) utan några tillval och helt standard från fabrik som tror det är världens high-end bil. Det är bara för att det är det lilla bmw märket på bilen och har betalat alldeles för mycket för mitt tyckte för den bilen. Ska man köpa en premium bil så se till att speca upp den så den blir premium då. Tack för att du sa det! :-)-) :-)-)
Johanu71 skrev: Som tjänsteförare är ju säkerhet, komfort och ev. förarrelaterad utrustning mycket mer värt än exteriör utrustning.

Köper man en sådan här bil privat visar man
1. Att man har ett intresse för ett märke eller premiumbilar i synnerhet
2. Att man har råd
3. Att man gillar modern teknik och design
4. Eller...och nu får jag väl skit....att man vill visa att man passar in bland de andra bilarna i villakvarteret. Där är ju utseende allt!!

Då väljer man kanske bort funktioner som ingen ser till förmån för yttre attribut. (Hade själv en kollega som bytte ut D3 emblemet mot ett D5 för att grannen körde D4. Helt sant).
Ja du, inget av detta stämmer på mig och det är ju rena fjollvarningen det du anser gäller privat och oj vad mycket "premium" det blir i andra inlägg. Men jag tror tyvärr att du har rätt till stora delar att många uppfattar en ny V90 som en statussymbol, men det är ju bara ett tranportsätt :wink:
Mitt val är mycket enklare; en ny modell, dags att byta, vill fortsätta med Volvo, V90CC var den som vi gillade bäst och passade oss och inte massa lullull inne/ute som jag ändå inte använder.
"Premium" är bara ett marknadsbegrepp och som egentligen inte står för något, men om man ska försvara priset kan det vara något att ta till och precis vad t.ex. vissa biltillverkare spelar på. Det viktigaste är trots allt man blir nöjd med sitt bilval. :)
Johanu71 skrev:
W.A.P.E. skrev: Köper man en sådan här bil privat visar man
1. Att man har ett intresse för ett märke eller premiumbilar i synnerhet
2. Att man har råd
3. Att man gillar modern teknik och design
4. Eller...och nu får jag väl skit....att man vill visa att man passar in bland de andra bilarna i villakvarteret. Där är ju utseende allt!!

Då väljer man kanske bort funktioner som ingen ser till förmån för yttre attribut. (Hade själv en kollega som bytte ut D3 emblemet mot ett D5 för att grannen körde D4. Helt sant).
5. Eller så passade den bra med vad vi har för 'krav' på en bil vad gäller säkerhet, rymlighet, hyfsat snål, bekvämlighet etc. Har satsat stort på det praktiska som extra säkerhet och förarstöd. Skiter fullständigt i blingbling. Praktiskt, bekvämt och skall stötta föraren är vad som gäller.
Färgvalet är för att vara praktiskt, men självklart också för att se okej ut. För mig. Struntar i vad andra tycker.
Johanu71 skrev:
Då finns det sällan eller aldrig utrymme för R-design, style-kit, 21" hjul m.m.

Sådant är ju i alla fall stendött på beg.marknaden
Där har du faktiskt helt fel. R-design och M-paket är väldigt hett på begmarknaden och håller värdet bättre än annan utrustning.
Jag trodde i början att de var tungt lastade med vinterdäck, senare förstod jag att de skulle se ut som de gått 50 000 mil. Det är en väldigt märklig design, om den gamla V70 var en stolt arabhingst är den nya V90 en padda på vägen. Jag funderar på att vägra köra en sån sen när det blir dags för byte, hellre en merca då. Eller t o m Passat om de får ordning på lådan nån gång. Det är synd för jag tycker att alla Volvos övriga modeller varit snygga, det här blir den första fula, hoppas de inte ska fullfölja den nersuttna designen på alla modeller.
semmelman skrev:Jag trodde i början att de var tungt lastade med vinterdäck, senare förstod jag att de skulle se ut som de gått 50 000 mil. Det är en väldigt märklig design, om den gamla V70 var en stolt arabhingst är den nya V90 en padda på vägen. Jag funderar på att vägra köra en sån sen när det blir dags för byte, hellre en merca då. Eller t o m Passat om de får ordning på lådan nån gång. Det är synd för jag tycker att alla Volvos övriga modeller varit snygga, det här blir den första fula, hoppas de inte ska fullfölja den nersuttna designen på alla modeller.
Så du vill påstå att alla dom som finns med i listan för Sveriges mest sålda bil nu i början på året där Volvo tog täten från VW Golf har fel? Skulle inte tro det. Du och några till är i klar minoritet att tycka bilen ser ful ut. Tror inte Volvo hade sålt så bra i det läget.

http://www.vibilagare.se/nyheter/v90-tar-over-tronen
kan hålla med att baken på både v90 och s90 är kanske inte den bästa designen så blir inte förvånad om det ändras i faceliften, tycker bak ljusen skulle varit mindre på på v90 på något sätt passar inte riktigt när dom ska gå in i bakluckan men annars en riktigt fin bil så ger man den något år så
Exyzäta skrev:
semmelman skrev:Jag trodde i början att de var tungt lastade med vinterdäck, senare förstod jag att de skulle se ut som de gått 50 000 mil. Det är en väldigt märklig design, om den gamla V70 var en stolt arabhingst är den nya V90 en padda på vägen. Jag funderar på att vägra köra en sån sen när det blir dags för byte, hellre en merca då. Eller t o m Passat om de får ordning på lådan nån gång. Det är synd för jag tycker att alla Volvos övriga modeller varit snygga, det här blir den första fula, hoppas de inte ska fullfölja den nersuttna designen på alla modeller.
Så du vill påstå att alla dom som finns med i listan för Sveriges mest sålda bil nu i början på året där Volvo tog täten från VW Golf har fel? Skulle inte tro det. Du och några till är i klar minoritet att tycka bilen ser ful ut. Tror inte Volvo hade sålt så bra i det läget.

http://www.vibilagare.se/nyheter/v90-tar-over-tronen
Vill inte hävda att någon har rätt eller fel, men samtidigt är den statistiken inte riktigt jämförbar med huruvida s/v90 är snygg eller inte.
Volvo har en unik ställning i Sverige och bara för att de säljer flest bilar behöver det inte nödvändigtvis vara så att alla köpare är helt med på designen.

Övriga märken kanske kan klassificeras som snygga/lyckade sett till hur de säljer.
Möjligen Volvos mindre/udda modeller kan undantas, men de stora 60/70/90 modellerna är nästintill självsäljande (det är min amatörmässiga uppfattning). Det ska mycket till för att svenskarna ska "bojkotta" en familje-volvo.

Nylanserad, modern, säker, till större delen väldesignad svenskbyggd Volvo(kombi). Med en prislapp under övriga premiumkonkurrenter. Det är nog många tjänstebilsförare (vilka står för majoriteten av köparna) som väljer den även om de hellre valt annan bil eller har synpunkter på några designmissar. En ny Volvo på garageuppfarten behöver man aldrig skämmas för :)

Jag själv skulle lätt tagit en V90CC om jag hade tjänstebil trots att jag inte gillar baken. Privatköp, inte lika självklart.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]