Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
mrnil skrev:500 mil Sverige-Tyskland-Österike, snitförbrukning 0.78/mil
70% motorväg (120 -130 i Sverige, 110 i Österike, 140 - 180 Tyskland)
V90 D5 AWD med tackbox
Stämmer rätt bra med mina siffror. 320 mil Sverige-Danmark-Tyskland-Österrike och tillbaka. Körde inga längre sträckor i Österrike. Snittförbrukning 0.80 l/mil med takbox. V90 D5 AWD.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, men det där är såklart inte möjligt i längden, det ser ju ut som om du rullat utför en del, ett snitt mäter mäter man över 1år, då får man med alla årstider och sommar och vinterdäck, jag ska sumera om en vecka men som det ser5 ut nu kommer jag att landa 1,07 på 12mån och 2100mil och man mäter förbrukningen då man tankar upp bilen, färddatorn säger ingenting.
Användarvisningsbild
av Momentum
Derank skrev:ja, men det där är såklart inte möjligt i längden, det ser ju ut som om du rullat utför en del, ett snitt mäter mäter man över 1år, då får man med alla årstider och sommar och vinterdäck, jag ska sumera om en vecka men som det ser5 ut nu kommer jag att landa 1,07 på 12mån och 2100mil och man mäter förbrukningen då man tankar upp bilen, färddatorn säger ingenting.
Som jag skrev i orginalinlägget 2013, "Färden började vid 118 meter över havet och avslutades vid 122 meter över havet
Sen var det, kuperat på väg till målet
Ja det var en bra nedförsbacke på slutet, och sedan en stunds stadstrafik med trafikljus...... med stopp och start ett antal gånger"

Så jag hade inte utförsbacke under resan

Mitt inlägg var mest för att illustrera just det du är inne på, att det handlar inte om enstaka resor, kommer inte ihåg vad den bilen tog i snitt över åren, men kanske en 6,5

Men den här tråden handlar om enstaka resor, vilket jag då ville visa att även en gammal D3:a med sex stegs automat gick att köra snålt
Jag kör även nuvarande XC70 på en 5,1 till jobbet om jag vill, det handlar bara om hur kör

Men mitt snitt på en XC70 D4 AWD är just nu 6.8 på 5500 mil, snart två år, mätt på riktigt, med bränslevärmare innan starter nästan två hela vintrarna också
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:ja, men det där är såklart inte möjligt i längden, det ser ju ut som om du rullat utför en del, ett snitt mäter mäter man över 1år, då får man med alla årstider och sommar och vinterdäck, jag ska sumera om en vecka men som det ser5 ut nu kommer jag att landa 1,07 på 12mån och 2100mil och man mäter förbrukningen då man tankar upp bilen, färddatorn säger ingenting.
Vadå inte möjligt i längden? Resan var ju på över 14 mil...

Det jag märkte med min V70 D3a jag hade tidigare där jag hade rätt jämn förbrukning på kring 5,5l/100km normalt var att ungefär var 200-300e mil så gick förbrukningen upp rejält under 3-5 mil. Regenereringen drog under dom milen upp förbrukningen till minst 7-8l/100km.

Märker också med hybriden att det händer ibland, men det är svårare att följa och verkar inte ske med samma intervall. (Kanske beror att dieselmotorn går så pass olika mycket mellan regenereringarna att det kan gå betydligt längre tid/mil.)
av dfa
Har helt klart mycket med körstilen att göra. Nollställde TM för två tankar sedan och när det var dags att tanka på visade den att min snittförbrukning var 0.64 Kontrollerade "vid pumpen" och fick enligt mina beräkningar ett värde på strax under det.
Testar nu att köra så mycket jag kan med "Eco" läge, i lite lägre hastighet samt försöker läsa trafiken bättre så att jag inte behöver bromsa lika mycket. Efter en halv tank lite drygt visar TM att förbrukningen varit 0.55.
Har en del bladand körning i tätort men mest motorväg i 100/110 km/h.
V90 D3 Aut, drygt 300 mil totalt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Riktig bra siffror för en sådan stor bil. Själv har jag lite svårt för Eco läget, behöver nog vänja mig vid frirullningfunktionen
Jag är inte ens över litern i totalsnitt över nästan 2000 mil med min 14 år gamla bensinturbo med automat. Alla mina Volvofemmor har legat runt 0,8-0,9 i totalsnitt över tiden jag ägt dem. De två senaste med automat ligger i och för sig på litern eller strax över vid stadskörning men på landsväg/motorväg är de rätt snåla.

Jag körde min 854 i arbetet dagligen under ett knappt år. Blandad stadstrafik i Göteborg med omnejd så lite motorväg, landsväg och mycket stadskörning men dagtid så sällan köer och alltid större vägar så nära målet som möjligt. 0,85 på bensin och litern blankt på etanol (fulkonvertering med turbospridare) gick bilen på. Mätt vid pump och konsekvent tank efter tank.

Jag kör inte superlångsamt. Ofta med lite moms men aldrig jättefort eftersom jag tycker det är dyrare än det är värt och inte lika bekvämt som att cruisa i lugn fart.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att körsätt inte bara är en stor del utan allt.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag "lärde" mig att köra ungefär 20% snålare med min V70 genom att snöa in på sensus-staplarna!
Ser man per km hur förbrukningen påverkas kan man snabbt lära sig vad det är som gör så det drar iväg. Hastighet är en stor del, men även hur man tar tillvara på den kraft man har.
Första tiden med mitt "gamla" körsätt låg jag på kring 7l/100km på färddatorn.. Men efter ett tag var jag som sagt nere i ett snitt på 5.5l/100km. Nån tank var under 5.0l/100km! Mått vid pump! Men då hade jag snålkört rejält för att se vad jag kunde få ner det till.. Låg då ca 10km/h under hastighetsgränsen på 120-sträcka och 5km/h under på 110.. Inget jag orkade med i längden. :)

Man kan påverka förbrukningen väldigt mycket med sin egen körstil.
Mina senaste 100 mil med min V60 Polestar har snittet varit runt 0,9. Massa motorväg och lite stadskörning. Jag tänker att om jag ska byta till en V90 awd diesel så behöver förbrukningen vara hälften. Men jag är sugen på en V90, det kan jag inte förneka :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Fukt i ena strålkastaren

Hej! Jag har problem med att ena min strål[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]

Hög framvagn biltema