Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja så kallas det på 90-serien. Är mycket riktigt tänkt att användas om man parkerat men sitter kvar i bilen och väntar. Du får restvärme om det behövs och "kalluft" (dock utan AC) om det behövs. Har inte restvärmarfunktion på någon av mina bilar men skulle kunna lägga till det på min 02:a om jag ville. Dock är det inte så vanligt att jag sitter och väntar i bilen särskilt länge och att det då blir så kallt att extra värme behövs. De få gånger det hänt har jag helt enkelt dragit igång parkeringsvärmaren en stund. För taxichaffisar kan jag däremot tänka mig att restvärmare är en klar poäng.
av perhall
Är så van vid s/s så blir nästan irriterad när jag kör bilar som inte har det, eller om det är kallt och inte aktiveras. Känns otroligt omodernt att ha en bil brummande på tomgång vid ett trafikljus, ofta då nära där fotgängare och cyklister uppehåller sig. Att stänga av s/s är som att sluta källsortera...
Kan hålla med, dock är det imo skillnad på att stänga det när man verkligen träffar körprofilen för när det passar, och att stänga av det för att den stannar 1 sekund i en korsning mitt i ingenstans. Man hade absolut kunnat önska lite mer intelligens.
Sleeper skrev:Drar detta batteri?
Ja. Värmarens kylvätskepump går (på P2-bilarna och troligen också 90-serien) liksom kupéfläkten. Men strömförbrukningen blir mindre än med parkeringsvärmaren igång. Då behöver även bränslepump och insugsfläkt röra på sig.
av perhall
TommyP86 skrev:Kan hålla med, dock är det imo skillnad på att stänga det när man verkligen träffar körprofilen för när det passar, och att stänga av det för att den stannar 1 sekund i en korsning mitt i ingenstans. Man hade absolut kunnat önska lite mer intelligens.
Är det fortfarande inte så i Volvon att om man trycker lätt på bromsen stängs motorn inte av men väl om man trycker hårdare. Det funkar superbra i alla lägen, dels känner man, dels visar en symbol på panelen om s/s är berett eller ej (i Audin). Med den funktionen har jag svårt att förstå att man över huvud taget kan störa sig på s/s...
Användarvisningsbild
av Derank
Inet på XC60 auto, den stannar under färd, du kan köra runt på en parkering med farthinder och när du trycker lätt på bromsen för att krypa över fartbulan stannar motorn, När jag ska svänga in på parkeringsrutan hemma rullar jag lätt då rutan är i en backe och bilen stannade ofta strax innan man skulle svänga på ratten och du vet ju vad som sker med servon då bilen stannar, smyga út i korsningar, bilen stannar, smyga ut i en rondell, precis när du ska slå om ratten stannar bilen osv osv, jag ryckte kabeln ganska snabbt på min.

Men alla beter sig inte som på XC60 automat, men på den funkar det då inet alls som tänkt.

Det där går bara inet att köra runt med.
De femcylindriga dieslarna som är euro6 stannar motorn före bilen stannat. Min vea t5 gör det också om jag kör eco+. Skillnaden mellan femcyl diesel och vea (i v60/s60) är att vea har elmotorservo, så servostyrningen fungerar trots avstängd motor, det gör den inte med femcyl eller v70 med vea. Xc60 vea vet jag inte hur det är.
av perhall
OK, ja då förstår jag om man stänger av det. 5-cyl startar ju inte direkt diskret heller, inte VEA heller för den delen... en bensinsexa med elservo skulle man nog knappt märka om den stannade. T4:an är MYCKET lenare i ingreppet än Audin, fast den är fyra år äldre och fyrcylindrig. Så en himmelsvid skillnad mellan bensin och diesel när det gäller s/s. Då är Audin ändå len mot en D4AWD 5-cyl...
perhall skrev:Är det fortfarande inte så i Volvon att om man trycker lätt på bromsen stängs motorn inte av men väl om man trycker hårdare. Det funkar superbra i alla lägen, dels känner man, dels visar en symbol på panelen om s/s är berett eller ej (i Audin). Med den funktionen har jag svårt att förstå att man över huvud taget kan störa sig på s/s...
Tyvärr funkar det inte så på min V70 D4 -15 VEA aut. i alla fall. Även om man bara trycker precis så hårt på bromsen de sista metrarna som man måste för att få stopp på den stannar motorn. Men den stannar inte förrän bilen står helt still annat än om man valt eco-läget. Och det är lätt att vid behov återstarta motorn genom att bara släppa en liten aning på bromsen utan att bilen rullar framåt eller bara rullar några centimeter. Så jag upplever inga problem att tala om vad S/S-funktionen beträffar. Autostarten på min D4 är för övrigt snabb och smidig så den är inget det finns anledning att störa sig på.

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]