Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av latmasken
Fatsug skrev:Jag tycker att motorn stängs av helt perfekt. Ungefär en sekund efter jag har stannat. Så oftast blir det inget motorstopp när jag kort stannar vid ett stopp.
Men är det rött ljus eller längre kö så stängs motorn av på väldigt mjukt sätt.
Och skönt med automatisk broms så man inte behöver hålla foten på bromspedalen.
Har förmodligen med XC90 att göra. För att spara 0.001 droppe soppa stängs den av tidigare vilket resulterar i nämnda "fel"
av Nizzexc90
latmasken skrev:
Fatsug skrev:Jag tycker att motorn stängs av helt perfekt. Ungefär en sekund efter jag har stannat. Så oftast blir det inget motorstopp när jag kort stannar vid ett stopp.
Men är det rött ljus eller längre kö så stängs motorn av på väldigt mjukt sätt.
Och skönt med automatisk broms så man inte behöver hålla foten på bromspedalen.
Har förmodligen med XC90 att göra. För att spara 0.001 droppe soppa stängs den av tidigare vilket resulterar i nämnda "fel"
Inget jag har märkt av att det skulle vara svårt att stanna mjukt.
Dock kör jag T8 nu och den stänger av sig tidigt och man kan rulla och stanna mjukt.
D5 som jag hade innan denna var det inga problem med heller förutom att ibland så hoppade automatiska bromsen i precis när man lättade på bromsen för att fortsätta rulla lite till ”händer även på T8 ibland” kan det vara det som spökar?
Det är mest märkbart när man ska fickparkera och rullar sakta bakåt, går det för sakta så hoppar den i även framåt såklart.
Har du försökt utan autohold?
av oldtimersmc
Var fan sitter huvudbatteriet?
av oldtimersmc
Var fan sitter huvudbatteriet och var sitter s/s batt på en V90

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]