Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
sorsj skrev:
Rillee skrev:Har själv inte så bra erfarenhet av Sjöbo, servade bilen där, under tiden som de jobbade på bilen så gick jag in i bilhallen, inte en enda säljare fråga mig om jag behövde hjälp. Gick där säkert en timme..
Vill gärna skjuta in att inte alla skulle kalla detta en dålig erfarenhet - jag vill helst gå runt på egen hand för att kanske sedan ta ett kontaktinitiativ själv.
Det skulle jag kalla det. Dom ska vilja sälja bil till mig, jag ska inte behöva be om att få köpa en bil.
av AndS
Kan bara konstatera att när man tar ut en bil från en helt ny modell och ny konstruktion så blir det barnsjukdomar.
Har gjort det några gånger, SAAB900, SAAB9000, V70N och V70II, och det blir en del verkstadsbesök bl.a. återkallas de för kontroll/åtgärd. Och för ett år sedan var inställningen, Nej nu ska vi vänta.
Men så händer det igen mot bättre vetande och nu ska en V90CC levereras om ca en månad.
Förhoppningsvis har XC90/V90 tagit en del fel så att CC har fått dem åtgärdade.
Tar vi sedan buggar i mjukvara som hela tiden utvecklas så kommer det att finnas fel och är det felfritt så har vi som verkat inom IT-världen sett det som en produkt som inte längre utvecklas och förändras därför inga nya buggar, är det inte det som Volvo kallar Classic :wink:
Och det är inget unikt för Volvo utan rent generellt, det kostar tid och kraft om man vill ha det senaste.
Så är man inställd på detta så blir man inte så upphetsad och irriterad utan kan konstatera med den gamla klyschan "ska man vara fin får man lida pin". Så sitt ner i båten och njut av det som fungerar och är bättre än i er gamla bil. :D
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Tänkte på en sak idag när jag hämta en grej på bilia, kollade på en v90 och reagera på den var svårstängd på förardörren. Fick pröva några gånger innan den ville som jag :)
Användarvisningsbild
av Vojje
patnil68 skrev: Det är oftast inte det att dörren i sig är svårstängd. Dagens bilar är så oerhört täta i kupen, så när man försöker stänga en dörr "för lätt" så komprimeras luften inne i kupen för lite i jämförelse med den kraft man försöker att stänga dörren.
Prova att öppna fönstret lite eller ha en annan av dörrarna på glänt så förstår ni fenomenet.
är ventilationen borttagen på nyare Volvo...?
av andersuw
patnil68 skrev:Det är oftast inte det att dörren i sig är svårstängd. Dagens bilar är så oerhört täta i kupen, så när man försöker stänga en dörr "för lätt" så komprimeras luften inne i kupen för lite i jämförelse med den kraft man försöker att stänga dörren.
Prova att öppna fönstret lite eller ha en annan av dörrarna på glänt så förstår ni fenomenet.
Om det fanns något problem här skulle det i så fall vara att luften komprimeras för mycket snarare än för lite. ;-) Dessbättre är dagens bilar, precis som gårdagens, inte alls täta i kupén, i alla fall inte när trycket på insidan överstiger trycket på utsidan. Det finns ju evakueringsventiler, vanligen där bak. Annars skulle ju inte ventilationen fungera.
av filippb
eperste skrev:
filippb skrev:
eperste skrev: Jag har också samma problem, när jag backar i låg fart så skriker bromsarna, bilen är 6 dagar gammal, har du pratat med volvo om det, intresserad var det kan vara, säljaren sa att jag skulle prova att bromsa hårt
Har också skrikiga bromsar, främst när man backar i låg fart. Det lät på säljaren som att det är ett känt problem. Verkstadsbesök bokat 2 feb, återstår att se om det hjälper
Ge feedback på hur det går, jag skall boka tid när dom har släppt lösningen på VOC problemet, då får dom titta på bromsarna ochså
Fick tillbaka bilen idag - so far so good, bromsarna är tysta. Verkstaden bytte bromsbelägg runt om, tydligen har Volvo släppt nya som ska råda bot på gnisslet.
av Jpi
Hur går det, någon som fått den nya mjukvaran för VOC? Min bil skall in för uppdatering inom kort, intressant att höra om uppdateringen löser problemen med låg spänning i batteri, värmare etc.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]