Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pumpnasare
#1141251
innan solen tittar upp över Tåsjön. Termometern på husväggen visar minus 28.
De båda testbilarna har stått på kylning i snart elva timmar. Båda är extrautrustade med dieselvärmare för cirka 10 000 kronor. Men vi har valt att kallstarta. (Ja, värmaren har alltid ingått i Volvos dieselmodeller, medan konkurrenterna alltid tagit betalt. Men för att kunna sälja bilarna under 7,5 basbelopp, gränsen för många tjänstebilsförare, har en del tidigare standardmonterad utrustning åkt ut. Även värmaren.)
Klippt från test i AB


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1141266
Åh faan..
Användarvisningsbild
av Funk
#1141295
joel80 skrev:Åh faan..
Som jag skrev tidigare I tråden , det började med V40 som inte har/hade värmare som standard, där finns det ett elektrisk element (kallat PTC) i stället.. Vissa säljbolag/marknander kampanjar dock klimatpaket med värmare.
Om S/V90 har det som standard på alla varianter är svårt att klura ut..

/Thomas
av andersuw
#1141382
Det där är ju rätt sensationellt om det stämmer och jag hittar inget bevis på motsatsen. S/V 90 verkar inte ha någon som helst form av extravärmare som standard för uppvärmning av kupén under gång. Det blir ju på dieselsidan i så fall första Volvon i mannaminne på den svenska marknaden som inte självklart klarar att hålla kupévärme och motortemperatur på rätt nivå i vinterkyla av ett slag man normalt måste räkna med i stora delar av detta land. Vilket premiumlyft! :shock: :roll: Och kunde de inte i alla fall ha erbjudit kylargardin som tröst om nu ett fullödigt värmesystem anses vara en alltför långt gången lyx för att platsa som standard. ;-)
av pergrein
#1141479
Det sitter ett kylargardin på dom när man tittar in i grillen...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Derank
#1141501
det rullar ju gott om bilar på vägarna utan dieselvärmare, och det funkar garanterat, de flesta Audi som rullat på jobbet har varit utan värmare, fråga mig inet varför men så var det.
av perhall
#1141512
andersuw skrev:Det där är ju rätt sensationellt om det stämmer och jag hittar inget bevis på motsatsen. S/V 90 verkar inte ha någon som helst form av extravärmare som standard för uppvärmning av kupén under gång. Det blir ju på dieselsidan i så fall första Volvon i mannaminne på den svenska marknaden som inte självklart klarar att hålla kupévärme och motortemperatur på rätt nivå i vinterkyla av ett slag man normalt måste räkna med i stora delar av detta land. Vilket premiumlyft! :shock: :roll: Och kunde de inte i alla fall ha erbjudit kylargardin som tröst om nu ett fullödigt värmesystem anses vara en alltför långt gången lyx för att platsa som standard. ;-)
Det finns väl inget annat märke som erbjuder det som standard? Det är bara Volvo och det är bara i Sverige.

Är nästan 100% säker på att följande märken inte erbjuder värmare som standardutrustning:
- Audi
- BMW
- MB
- Lexus
- Jaguar
- Range Rover
- Land Rover (ja, jag vet att de och de två tidigare hör ihop...)
- Bentley
- Rolls Royce

De är ju ändå ganska premium...
Användarvisningsbild
av joel80
#1141526
Jag har autovärme från min värmare i min V60 avslagen och har bara reagerat på att det inte blivit så varmt i kupén nån enstaka gång vid typ -20.. Då har jag kört igång den via direktstart nån gång om jag inte bara ska köra kort.
av bankb
#1141532
pumpnasare skrev:innan solen tittar upp över Tåsjön. Termometern på husväggen visar minus 28.
De båda testbilarna har stått på kylning i snart elva timmar. Båda är extrautrustade med dieselvärmare för cirka 10 000 kronor. Men vi har valt att kallstarta. (Ja, värmaren har alltid ingått i Volvos dieselmodeller, medan konkurrenterna alltid tagit betalt. Men för att kunna sälja bilarna under 7,5 basbelopp, gränsen för många tjänstebilsförare, har en del tidigare standardmonterad utrustning åkt ut. Även värmaren.)
Klippt från test i AB


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är vi säkra på att dom menar det som att allt är borttaget? Har svårt att se att dom tagit bort själva funktionen för uppvärmning av motorn till rätt temp. Dom nya dieslarna lär ju vara de mest effektiva hittills vilket gör att dom har ännu större behov av tillskottsvärme.

Men har dom tagit bort kupé värmningen så är ju värmefunktionen nu att likställa med kylsystemet för motorn. Alltså ingen komfort utan ren teknisk funktion. Det kan jag tänka mig att motorjournalister struntar i att skriva om.

Har väl också för mig att i ovan nämnda test så kom Volvon upp i 20 grader i hela kupén på 12 min. Så om nu värmaren är borttagen så verkar dom klara sig helt okej med befintligt funktion.
av pumpnasare
#1141543
Total utklassning
Sen startar vi Volvon. Och gör samma procedur. Värmen i ratten och förarstolen kommer ungefär lika snabbt som i Folkvagnen, kanske aningen snabbare. Rattvärmen kostar extra i båda. Värd varenda krona.
Men nu händer något märkligt. Värmen börjar strömma in i kupén redan efter fem minuter, och sen går det fort. Tidtagaruret visar på exakt 12 minuter när det är 20 grader varmt i framsätet. Då är det 18 grader bak.
Världsrekord och total utklassning av alla konkurrenter. 28 grader kallt ute. 28 grader kall motor. Och perfekt innetemp efter bara 12 minuter.
Efter en kaffe och lussebulle i lanthandelns lilla fikahörna tar vi skogsbilsvägen uppför Tjädernäsberget. Jag har redan bestämt mig för hur det ska gå. Passaten med fyrhjulsdrift från Haldex fixar det. Volvon blir stående i den första av de två riktigt branta backarna.
Fel, fel. Båda tar sig upp utan några som helst problem. Inte ett hjulspinn från Volvons framhjul.


Skickat från min iPad med Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]