Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
joel80 skrev:Kan det vara så att dom är släkt om man har vredet i parkeringsljus-läge men inte när man har det i auto. Jag har för mig att p-ljusfunktionen är så att vid stillastående lyser allt runtomkring (p-ljus/drl) men så snart du börjar rulla släcks det bak. Jag ska vid tillfälle då jag har nån jag känner bakom mig testa det i min V60 MY16 då det ev ska vara så i den också.. :/

Nu pratar jag i dagsljus alltså.
Nä. I Autoläge så lyser DRL fram och det är helt nedsläckt bak (vid dagsljus)
Slår du igång parkeringsljusläget så lyser det dock bak också.

Det är inte bara Volvo, utan tyvärr alla bilmärken som har så sedan något år. Det är ett EU-direktiv, men som sagt ingen lag att man måste åka släkt baktill dagtid.
Användarvisningsbild
av GustavE
Tror nån har skrivit det i en annan tråd förut. Men skadar inte att visa i även denna tråd att Audi bara är ca 50 år efter dom första med sina blinkers. Men som även skrevs förut. 1967 var det troligen glödlampor.
[youtube]p8HGbzurnrI[/youtube]
Användarvisningsbild
av Gurra82
Skillnaden mellan 1967 och modellår 2017 är väl oxå att då fanns bara glödlampor,
Audi är 50 år efter med vandrande blinkers och Led, hur långt efter är v90 halogenblinkers då i år räknat?
Användarvisningsbild
av Zanders
KrilleW skrev:
joel80 skrev:Kan det vara så att dom är släkt om man har vredet i parkeringsljus-läge men inte när man har det i auto. Jag har för mig att p-ljusfunktionen är så att vid stillastående lyser allt runtomkring (p-ljus/drl) men så snart du börjar rulla släcks det bak. Jag ska vid tillfälle då jag har nån jag känner bakom mig testa det i min V60 MY16 då det ev ska vara så i den också.. :/

Nu pratar jag i dagsljus alltså.
Nä. I Autoläge så lyser DRL fram och det är helt nedsläckt bak (vid dagsljus)
Slår du igång parkeringsljusläget så lyser det dock bak också.

Det är inte bara Volvo, utan tyvärr alla bilmärken som har så sedan något år. Det är ett EU-direktiv, men som sagt ingen lag att man måste åka släkt baktill dagtid.
Fast där har du fel, 2012 var det så (kanske 2013 också)men efter det så har det fungerat som så att auto och p-ljus var exakt likadant (vid bra ljusförhållanden), efter uppdateringen så fungerar det som så att vrider du på p-ljus så har du positionsljus fram och bakljus tända, börjar man rulla lite (över 20 ca?) så släcks bakljuset och positionsljuset går över till DRL. (Iaf för 60-serien)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:
joel80 skrev:Det är inte bara Volvo, utan tyvärr alla bilmärken som har så sedan något år. Det är ett EU-direktiv, men som sagt ingen lag att man måste åka släkt baktill dagtid.
EU direktivet sätter ju bara en lägsta säkerhetsnivå, som säger att DRL kan få vara släckt bak om man har ljussensor med tändning eller ljussensor med indikering eller manövrering med indikering.

Om sedan tillverkarna vill lägga sig på miniminivå eller vara ett snäpp bättre än det är ju upp till dem själva, jag undrar vad Volvo har valt här.
av Amli
VolvoB20 skrev:
KrilleW skrev:
joel80 skrev:Det är inte bara Volvo, utan tyvärr alla bilmärken som har så sedan något år. Det är ett EU-direktiv, men som sagt ingen lag att man måste åka släkt baktill dagtid.
EU direktivet sätter ju bara en lägsta säkerhetsnivå, som säger att DRL kan få vara släckt bak om man har ljussensor med tändning eller ljussensor med indikering eller manövrering med indikering.

Om sedan tillverkarna vill lägga sig på miniminivå eller vara ett snäpp bättre än det är ju upp till dem själva, jag undrar vad Volvo har valt här.
Precis så.
Och det är inte alla som har det släckt bak men många har det. Audi har det inte t ex utan bakljusen lyser alltid i autoläget.
Användarvisningsbild
av joel80
Nu har jag testat med sambon i bilen bakom (nu kan få videobevis senare när jag tankat ur från dashcammen i sambons bil.).

Det här gäller alltså en V60 MY16
När man kör i Auto läget lyser bakljusen hela tiden.
Slår man över i parkeringsljus-läge lyser drl och bakljus så länge du står stilla, men så fort du börjar rulla släcks bakljusen!
Folk som alltså kör med det läget kör omkring med släckta bakljus. (då även i regn, mörka tunnlar, dimma och mörker.)

Jag kunde "blinka" med bakljusen genom att slå till auto och tillbaka till parkeringsljus-läge. I auto tänds dom direkt.
Användarvisningsbild
av Vojje
varför använder inte Volvo skymningssensor som andra moderna bilar....?
av Amli
Just det här med folk som kör runt med endast drl och släckta bakljus i mörker är något jag tycker mig se i stan väldigt ofta och då främst Kia och Hyundai av någon anledning. Antingen tycker ägarna att det är coolt att bara åka runt med drl eller så vet de bara inte hur man sätter på ljuset ordentligt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]