Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1115532
Polaren köpte in en BMW i3 till sitt företag, förmånsvärdet är tydligen svinbra på den.
Användarvisningsbild
av joel80
#1115539
Gorban skrev:
~Kalle~ skrev:
Volvo har ju gått ut med att deras helt eldrivna bil kommer att kosta ca 300.000kr mer än en traditionell bil..
Med det priset får Volvo svårt att sälja elbilar. Tesla 3 ska ju börja på 30.000 dollar och det finns redan nu rena elbilar på marknaden runt 300.000 kr.
Var har du hört dom siffrorna Kalle?
Tesla III kommer troligen ligga på runt 400k i Sverige.. 35k är baspriset i USA.. Sen tillkommer moms (det skriver dom inte ut i USA) och frakt och allt sånt innan de kommer till Europa/Sverige. Ska man ha autopilot och kanske inte det minska batteri som erbjuds får man nog räkna med 50-100k till.. Sen minus förhoppningsvis runt 60k i miljöpremie när bonus malus-systemet är aktivt. Så kring 400k skulle jag gissa för något utrustad Tesla model III.

Jag tror inte Volvo kommer kunna ta ut 300k mer för elbilen. Den bör inte vara speciellt mkt dyrare att tillverka ens. Batteripriserna är inte i närheten av dom prisklasserna och övrig drivlina och motorer är billigare.

Hybriderna är egentligen svårare att komma ner i pris med till samma som motsvarande diesel då man har dubbla system, vilket självklart är en extra kostnad.

Hyundai släpper sin elbil med ca 30mils räckvidd nu typ. Ska kosta kring 300-400k beroende på spec. Lika så Opels elbil som kommer nästa år.

Volvo kan mycket väl ta 100k mer än dom och komma undan med det, men då p.g.a att dom isåfall gör en bättre bil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1115545
Vi ska komma ihåg att Tesla blöder ekonomisk och har alltid gjort så att säga att en elbil i utveckling och tillverkningskostnader är billig blir nog lite fel.

Ny såldes det enbart ca 50k bilar 2015 och deras mål är 500k bilar 2018, det var vad Volvo sålde 2015 ca. Tesla gick med 5miljarder i förlust årets första 6mån.


Om några är vet vi hur det gick, Volvo kanske har köpt Tesla, vad vet man, Elon kanske kastar in handsken till sist.
Användarvisningsbild
av joel80
#1115626
Derank skrev:Vi ska komma ihåg att Tesla blöder ekonomisk och har alltid gjort så att säga att en elbil i utveckling och tillverkningskostnader är billig blir nog lite fel.

Ny såldes det enbart ca 50k bilar 2015 och deras mål är 500k bilar 2018, det var vad Volvo sålde 2015 ca. Tesla gick med 5miljarder i förlust årets första 6mån.


Om några är vet vi hur det gick, Volvo kanske har köpt Tesla, vad vet man, Elon kanske kastar in handsken till sist.
Tesla "blöder" inte ekonomiskt.. det är Aftonbladetrubriker som hävdar det. Dom gör extrema investeringar (som såklart kan gå åt helvete om det vill sig illa) dels med att bygga världens största batterifabrik (ja världens största fabrik faktiskt) dels med att kraftigt utöka bilfabriken så att dom kan nå upp till förväntningarna och leverera dom 400 000 förbeställda model 3 under 2018.
Dom gör bra vinst på varje bil dom säljer idag.. och de artiklar som säger annat har tagit hela förlusten och sen bara slagit ut det på så många bilar dom säljer, och så säger dom att "så mycket gör Tesla förlust per bil". Som att det hade gått sämre om dom sålt mer. Korkat och helt felaktigt sätt att visa siffror på enligt mig...

Med det här menar jag inte att Tesla på nått sätt inte går förlust eller bränner en helvetes massa pengar, men det är inte heller så att det görs på ett sånt sätt så att det blöder. Det är extrema investeringar för att kunna nå det mål Elon sätter upp. Om det går vägen får vi väl se, om inte har han i allafall rört om rejält i grytan hos biltillverkare. Visat på att det går och att många vill köra elbil, bara man gör dom tillräckligt bra och inte som några "outsiders" som ser ut som utstötta rymdskepp.
Användarvisningsbild
av Derank
#1115652
Det är fortfarande kostnader som är förknippade med tillverkningen av bilarna och det kommer alla tillverkare att dras med.

Så de gör förlust per såld bil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1115688
Nej så presenterar man inte siffror som beror på utbyggnad och investeringar. Man slår inte ut förluster per såld bil och säger att si och så mycket går dom back per bil. Att säga så betyder att man skulle "förlora" ännu mer om man gjorde fler bilar vilket inte är fallet.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1115689
Det sägs ju att Bugatti Veyron går med förlust på varje såld bil, undra hur deras räkneexempel ser ut?
av Lövet
#1115690
(Totala kostnader - totala intäker) / tillverkade bilar

Men som Joel nämner så är den siffran helt galen egentligen. Det är bara journalister som ägnar sig åt sådant.
av Gorban
#1115696
Lövet skrev:(Totala kostnader - totala intäker) / tillverkade bilar

Men som Joel nämner så är den siffran helt galen egentligen. Det är bara journalister som ägnar sig åt sådant.
Kostnaden för en investering periodiseras så det är avskrivningarna som tas upp som kostnad varje år och inte hela investeringskostnaden. För ett snabbt expanderande företag så är cash flow det viktigaste att titta på. Blir det fel där går man snabbt i konkurs. Det fick SAAB erfara.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]