Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
KrilleW skrev:
andersuw skrev: Varför inte även stängning via foten? Lite synd att det inte finns fotmanövrering till V70/XC70 ens som tillval. Visst hjälper elluckan lite när man har händerna fulla men den skulle vara till ännu större hjälp om man kunde öppna, och även gärna stänga, med foten.
Därför att det skulle resultera i att folk fick en baklucka i huvudet.
Inte om man utformar mekanismen rätt, t.ex. genom att kräva ett bestämt antal fotviftningar på viss plats och inom viss tid för att det skall hända något. Risken för att någon oavsiktligt skall få luckan i huvudet är säkert skälet till att man inte kan stänga luckan på något annat sätt än via knappen i luckans underkant, inte via fjärren eller knappen på instrumentpanelen. Men med rätt utformad fotmekanism tror jag risken för detta skulle vara obefintlig.
av KrilleW
andersuw skrev:
KrilleW skrev:
andersuw skrev: Varför inte även stängning via foten? Lite synd att det inte finns fotmanövrering till V70/XC70 ens som tillval. Visst hjälper elluckan lite när man har händerna fulla men den skulle vara till ännu större hjälp om man kunde öppna, och även gärna stänga, med foten.
Därför att det skulle resultera i att folk fick en baklucka i huvudet.
Inte om man utformar mekanismen rätt, t.ex. genom att kräva ett bestämt antal fotviftningar på viss plats och inom viss tid för att det skall hända något. Risken för att någon oavsiktligt skall få luckan i huvudet är säkert skälet till att man inte kan stänga luckan på något annat sätt än via knappen i luckans underkant, inte via fjärren eller knappen på instrumentpanelen. Men med rätt utformad fotmekanism tror jag risken för detta skulle vara obefintlig.

Ingen risk är obefintlig. Jag tror att du har en stark övertro på hur smarta människor är. Bilfabrikanterna är förmodligen inte alls lika pigga på att pröva...
av andersuw
KrilleW skrev:Ingen risk är obefintlig. Jag tror att du har en stark övertro på hur smarta människor är. Bilfabrikanterna är förmodligen inte alls lika pigga på att pröva...
Nä, jag har alls ingen övertro på att de som står där bak och pular med något nödvändigtvis är vare sig smarta eller eftertänksamma. Min poäng är att jag tror det skulle vara fullt möjligt att utforma fotstyrningen så att risken för att luckan oavsiktligt börjar stänga är väldigt liten. Och om Volvo ställde krav på att riskerna bokstavligen skulle vara obefintliga skulle de för länge sedan ha slutat bygga bilar överhuvudtaget. Min bedömning är dessutom att risken för allvarliga men om man nu trots allt skulle få luckan på sig är väldigt liten. Det handlar trots allt om en väldigt långsam och tämligen kraftlös rörelse som dessutom avbryts om den stöter på ett hinder.
av Amli
Det går nog snabbast, lättast och säkrast att lyfta armen några dm och bara trycka på knappen...
av andersuw
Amli skrev:Det går nog snabbast, lättast och säkrast att lyfta armen några dm och bara trycka på knappen...
Definitivt inte om du har något bamsestort och bamsetungt i händerna som du heller inte kan/vill ställa ned på marken. Det är ju också i just de lägena som elmanövrerad lucka är värd att ha. Så länge man har åtminstone ena armen fri är ju elmanövreringen en rätt överflödig finess.
av KrilleW
andersuw skrev:Nä, jag har alls ingen övertro på att de som står där bak och pular med något nödvändigtvis är vare sig smarta eller eftertänksamma. Min poäng är att jag tror det skulle vara fullt möjligt att utforma fotstyrningen så att risken för att luckan oavsiktligt börjar stänga är väldigt liten. Och om Volvo ställde krav på att riskerna bokstavligen skulle vara obefintliga skulle de för länge sedan ha slutat bygga bilar överhuvudtaget. Min bedömning är dessutom att risken för allvarliga men om man nu trots allt skulle få luckan på sig är väldigt liten. Det handlar trots allt om en väldigt långsam och tämligen kraftlös rörelse som dessutom avbryts om den stöter på ett hinder.
Om folk stup i kvarten klarar av att få motorhuven i skallen för att dom glömmer ställa upp huven med pinnen (ja, det fims såna bilar fortfarande)
så har jag svårt att tro att dito klarar av att stänga bakluckan utan att få den i skallen.
andersuw skrev: Definitivt inte om du har något bamsestort och bamsetungt i händerna som du heller inte kan/vill ställa ned på marken. Det är ju också i just de lägena som elmanövrerad lucka är värd att ha. Så länge man har åtminstone ena armen fri är ju elmanövreringen en rätt överflödig finess.
Håller man i ett bamsestort och bamsetungt föremål så kanske det och andra sidan inte är läge att dansa riverdance med fötterna heller..
av andersuw
KrilleW skrev:Om folk stup i kvarten klarar av att få motorhuven i skallen för att dom glömmer ställa upp huven med pinnen (ja, det fims såna bilar fortfarande) så har jag svårt att tro att dito klarar av att stänga bakluckan utan att få den i skallen.
Så kan det säkert vara. Men vilka slutsatser som kan dras med hjälp av ett om-så-påstående hänger på giltigheten hos dess premiss. Och jag har ännu aldrig hört talas om någon som lyckats med konststycket att oavsiktligt få motorhuven i skallen därför att de glömt säkra den med pinnen, än mindre någon som lyckats med att göra detta "stup i kvarten". Ett motsvarande beteende som vi alla har möjlighet att regelbundet observera är hur folk bär sig åt när de passerar dörrar som fjädrar tillbaka. Att någon skjuter upp dörren, kliver fram i dörröppningen och sedan oavsiktligt väntar tills de får dörren på sig är något jag aldrig tror mig ha bevittnat.
andersuw skrev:Håller man i ett bamsestort och bamsetungt föremål så kanske det och andra sidan inte är läge att dansa riverdance med fötterna heller..
Nej. Därför bör det räcka att vifta lite med tårna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Hyted skrev:På xc90 kan du stänga med foten, nyckeln, knappen på instrumentpanelen och vanliga knappen.
Intressant! Då har man uppenbarligen ändrat policy jämfört med äldre bilar där man inte kunde stänga med fjärren eller knappen på instrumentpanelen. Gissningsvis kommer det väl då att fungera på samma sätt i V90 som i XC90.
av KrilleW
andersuw skrev: Så kan det säkert vara. Men vilka slutsatser som kan dras med hjälp av ett om-så-påstående hänger på giltigheten hos dess premiss. Och jag har ännu aldrig hört talas om någon som lyckats med konststycket att oavsiktligt få motorhuven i skallen därför att de glömt säkra den med pinnen, än mindre någon som lyckats med att göra detta "stup i kvarten". Ett motsvarande beteende som vi alla har möjlighet att regelbundet observera är hur folk bär sig åt när de passerar dörrar som fjädrar tillbaka. Att någon skjuter upp dörren, kliver fram i dörröppningen och sedan oavsiktligt väntar tills de får dörren på sig är något jag aldrig tror mig ha bevittnat.
Nu har du hört talas om det...
Jag har aldrig skrivit att någon lyckas göra det stup i kvarten. Jag skrev att folk lyckas med det.
Jag hartidigare kört ambulans i flera år och mig veterligen har ingen av dom (har tappat räkningen) kastat ned motorhuven i skallen med avsiktlighet.
andersuw skrev: Nej. Därför bör det räcka att vifta lite med tårna.
Fast i tidigare inlägg så skrev du ett visst bestämt antal rörelser inom viss tid på ett visst ställe. Det är väl knappast samma sak som att bara "vifta till lite med tårna"?

Bär man bamsetungt och bamsestort så kanske det som sagt inte riktigt är läge att fokusera på att flytta sig från bakluckan, se till att träffa rätt och stå där och vifta ett flertal gånger?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]