Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petróvitj
Här har ni kriterierna som måste vara uppfyllda för att power pulse ska aktiveras (= skicka iväg en puls).

• Gaspedalens position > 36 %.
• Gaspedalens rörelsehastighet (derivata) > 100 %/s.
• Växel 1 eller 2 oavsett automatiskt eller manuellt växelläge.
• Motorns varvtal < 2000 rpm.
• Luftventilens beräknade temperatur är >+5°C. Temperaturen beräknas utifrån växellådans oljetemperatur som ska överstiga ca +25°C.
• Omgivningstemperaturen >-15°C.

Växel 2 och 2000 rpm motsvarar ca 30 km/h.
Några nuvarande D5-2017MY-ägarna som kan komma med sina egna praktiska intryck från Power Pulsen kanske?

/Alex
Användarvisningsbild
av andreas 80
Var och provkörde en S90 D5 för ett tag sedan.
Kunde inte direkt påstå att jag kände någon större skillnad i känslan vid take-off, fortfarande en fördröjning.

Säkerligen snabbare 0-100, men hade något större förväntning på hur det skulle upplevas.
av Gorban
Det lilla jag har hunnit köra med min så tycker jag att man kommer iväg kvickt. Jag har inte pressat bilen ännu men både från stillastående och i 70-80 km/h svarar bilen fint. Jag tyckte min BMW 520d var kvick från stillastående men med ett viss turbofördröjnjng. Sedan kroknade den lite vid ca 80 km/h vilket var mer irriterande. Bilen kändes aningen undermotoriserad i vissa lägen. Det berodde nog på att automatlådan höll sig på höga växlar för att spara bränsle. Min V90 svarar mer direkt när man vill öka farten på motorvägen då man ligger runt 80. Det har i och för sig inget med Power Pulse att göra.
Köpråd XC60 T8 -18/19

Volvias maskinskade täcker till 17000 med m&o[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]