Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SundanceKid skrev:Blivit en snackis om värme och r-ratt. Dock har jag meddelat det vid många tillfällen att den kombinationen funkar.
Jag jobbar inom det.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Hur tycker du att jag ska göra. Har ju bett min säljare att dubbelkolla om jag kan få värme och r-ratten. Och det gick ju inte enligt han. Så då fick jag välja värme och vanlig ratt. Men nu när det går bygger dom r-design bilarna med r-ratt även till oss som beställde tidigare då det inte gick? Har du koll på det?
Tuppen30 skrev:
SundanceKid skrev:Blivit en snackis om värme och r-ratt. Dock har jag meddelat det vid många tillfällen att den kombinationen funkar.
Jag jobbar inom det.

Hur tycker du att jag ska göra. Har ju bett min säljare att dubbelkolla om jag kan få värme och r-ratten. Och det gick ju inte enligt han. Så då fick jag välja värme och vanlig ratt. Men nu när det går bygger dom r-design bilarna med r-ratt även till oss som beställde tidigare då det inte gick? Har du koll på det?
Pm:a mig

Jeg har også fått bekreftet av selgeren at min V90 R-design blir levert med varme i rattet.
R-design ratt med padler.
Tuppen30 skrev:
Jag jobbar inom det.

Denna diskussion för mig osökt in på en lite OT tråd.

Jag är förvånad över den extremt låga produktkunskapen jag stöter på hos många säljare när det gäller kombinationer, priser, funktioner osv.

Alltså, hur svårt kan det vara. Som Volvo handlar har man ju extremt begränsat antal modeller att lära sig utantill. Har varit runt en del nu innan jag beställde min CC och har många gånger inte kunnat få svar på sånt som redan står på nätet hos Volvo själva. Det är under all kritik.

Som gammal säljare i en annan bransch och som utbildare och ledare för många säljare blir jag ännu mer förvånad över bristen på säljteknik. Har inte vid ett tillfälle fått en vettig fråga om mitt behov och hur jag använder bilen. Bara vad jag vill ha, som att jag redan har stenkoll på alla möjligheter som finns. Dom måste tappa affärer och lönsamhet med denna låga kvalité.
bankb skrev: Denna diskussion för mig osökt in på en lite OT tråd.

Jag är förvånad över den extremt låga produktkunskapen jag stöter på hos många säljare när det gäller kombinationer, priser, funktioner osv.

Alltså, hur svårt kan det vara. Som Volvo handlar har man ju extremt begränsat antal modeller att lära sig utantill. Har varit runt en del nu innan jag beställde min CC och har många gånger inte kunnat få svar på sånt som redan står på nätet hos Volvo själva. Det är under all kritik.

Som gammal säljare i en annan bransch och som utbildare och ledare för många säljare blir jag ännu mer förvånad över bristen på säljteknik. Har inte vid ett tillfälle fått en vettig fråga om mitt behov och hur jag använder bilen. Bara vad jag vill ha, som att jag redan har stenkoll på alla möjligheter som finns. Dom måste tappa affärer och lönsamhet med denna låga kvalité.
Det där är dock inte Volvo-specifikt utan gäller alla märken men även andra typer av produkter.
En vän gick häromdan in och skulle köpa en soundbar till hemmet, med trådlös subwoofer. Han pratade med en säljare som gled iväg med honom till ljudhyllan och de tittade på en soundbar med trådad sub.
"Ja men jag vill ha trådlös", då gick de vidare och hamnade istället bland golvhögtalare.
"Jag vill ha till min tv, till musik har jag redan." Där kläcker säljaren att det inte finns soundbar med trådlös sub, vilket är lite märkligt eftersom det finns MASSOR av modeller som har det och vännen vet att JAG har en sådan hemma. Så efter lite diskussion vände min kamrat på klacken och gick ut därifrån.

Idag upplever jag att man (tyvärr) själv får göra 99% research. För en annan som har stort intresse kring bil och teknik så är det inget större bekymmer men det hjälper ju inte hela vägen ändå.
Jag är av samma uppfattning. Att jag visste mer om bilen än säljaren.

Jobbar själv som säljare av premium sällanköpsvaror men inom elektronik och för mig är det helt otänkbart att inte vara 100% insatt i produkterna jag säljer samt säljteknik för att kunna rekommendera bästa lösningen för respektive kunds behov. Att bli en riktigt bra säljare är inte så enkelt som man kan tro. Viktigt att företaget rekryterar rätt människor och har en bra rutin och kultur för att maximera säljpersonalens styrkor. Samt effektiva säljstöd så information finns lätt tillgängligt för säljarna.
grillchips skrev:
bankb skrev: Denna diskussion för mig osökt in på en lite OT tråd.

Det där är dock inte Volvo-specifikt utan gäller alla märken men även andra typer av produkter.
En vän gick häromdan in och skulle köpa en soundbar till hemmet, med trådlös subwoofer. Han pratade med en säljare som gled iväg med honom till ljudhyllan och de tittade på en soundbar med trådad sub.
"Ja men jag vill ha trådlös", då gick de vidare och hamnade istället bland golvhögtalare.
"Jag vill ha till min tv, till musik har jag redan." Där kläcker säljaren att det inte finns soundbar med trådlös sub, vilket är lite märkligt eftersom det finns MASSOR av modeller som har det och vännen vet att JAG har en sådan hemma. Så efter lite diskussion vände min kamrat på klacken och gick ut därifrån.

Idag upplever jag att man (tyvärr) själv får göra 99% research. För en annan som har stort intresse kring bil och teknik så är det inget större bekymmer men det hjälper ju inte hela vägen ändå.
Jag håller med, det är generellt dålig kunskapsnivå. Men jag tycker samtidigt det finns en skillnad.

Bilsäljare har som mest 6-8 olika modell att hålla reda på. Då är det helt oförsvarbart att inte kunna allt om respektive modell.

Utöver det så är det förutom boende den största investeringen de allra flesta gör i sitt liv.
Även jag har beställt denna nya skapelse, har aldrig gillat Volvo innan vilket gjorde mig lite förvånad när jag satt hos bilhandlaren och beställde just en Volvo. Kul att se vad andra har valt!

Denna kommer att köras som tjänstebil, men utan något vidare tak för prisbasbelopp (Så länge den inte blir finare / dyrare än chefens BMW.)

Volvo V90 D4 Momentum Business Advanced
Ice white solid
8 stegad automatlåda
Teknikpaket
Drive mode settings
Pakeringssensorer fram & bak + park assist
360* Kamera
Drag
Läder (RA20 Amber)
Dynförlängning
Tonade rutor
Belysningspaket
Apple Carplay
Navigation

Jag struntade i klimatpaket då jag parkerar inomhus och inte har någon användning för parkeringsvärmare, och jag lastar ofta bilen fullt (med fällda säten) i tjänsten, därför kändes 4zons klimat helt onödigt; roligare att lägga pengarna på kameror.

Beställde bilen i början av december, verkar som att leveransen sker i maj. Spännande!
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 48

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]