Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen.
Jag är fortfarande inte helt återställd men måste ändå ha lite koll på någonting annars blir det för mycket som samlas under mattan.

Min S90 har konstigt beteende med autobromsen. Utan visuella eller ljud- förvarningar och inga varningar vid själva inbromsningen heller. Tex en bil som backar ut, eller en cyklist som cyklar över gatan. Jag ser honom, han ser mig, helt kontrollbar situation. Men autobromsen sätts igång fullt ut, man hör tom ABS och andra system jobba. Hunden i baksätet åker fram vid tvärrbromsen. (Han är säkerhetskopplad m.m. men ingen skön situation för honom alls)
Och som sagt inga varningar alls. Inga förvaringar.

Bilen har varit på service men unga kända buggar i uppdateringarna som gjorts. Volvo har inga svar utom det att det inte låter bra.

Vad tycker ni?
Någon som känner igen fenomenet?

Tack ännu en gång
HitTheRoadJack skrev: fre 28 maj 2021, 17:19 Låter knas men du kan ju ställa in autobroms på Sen reaktion om det hjälper.
Jag vill inte röra inställningar annars vet jag inte hur bilen beter sig, jag måste veta mer om detta. Och jag hoppas att få hjälp av verkstaden.
av Lövet
och det första verkstaden kommer säga är ”Har du testat att ställa ner känsligheten?”
Lövet skrev: fre 28 maj 2021, 18:02 och det första verkstaden kommer säga är ”Har du testat att ställa ner känsligheten?”
Som sagt jag har ju radan varit på verkstad och de har inte nämnt det.
Dessutom att det inte kommer någon visuell och ljud varning och förvarning förklaras inte med känslighetsinställnimg.
Senast redigerad av 1 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gånger.
RobbanH skrev: fre 28 maj 2021, 18:16 Har kamerorna blivit kalibrerade efter reparation /olyckan.? De kan blivit rubbade vid olyckan och läser av vägen /objekt fel.

Är du säker på att det är dessa kameror som läser av och styr autobromsen?
Jag har klagat många ggr på 360° kameror men fick aldrig min vilja genom.
Killen på verkstad skadevetkstad påstår att de kameror ska bara monteras och därefter kalibreras dem sv sig själv. Jag vet att det inte stämmer men det var mkt annat som skulle lösas i den infekterade situationen.

Dessa är tagna idag och det finns värre bilder
Bilagor
20210527_165819.jpg
20210527_165819.jpg (1.91 MiB) Visad 479 gånger
20210527_165807.jpg
20210527_165807.jpg (1.65 MiB) Visad 479 gånger
av RobbanH
Hej,
Det är inte kamerorna för 360˚ vyn jag menar , utan de som sitter i vindrutan/bakom backspegeln. Dessa kan kalibreras för att de olika förarstödsystemen skall fungera korrekt.
RobbanH skrev: lör 29 maj 2021, 08:02 Hej,
Det är inte kamerorna för 360˚ vyn jag menar , utan de som sitter i vindrutan/bakom backspegeln. Dessa kan kalibreras för att de olika förarstödsystemen skall fungera korrekt.
A ok jag kommer att försöka säga till dem att alla kameror ska vara kalibrerade som innan krocken.

Om de vill lyssna.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]