Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herrblom
Jag blir fortfarande inte klok, kontaktade idag Brabil Vallentuna fick ett pris på runt 6000kr från Brabil i Väsby fick jag 19.000ish.. Från Bilia I Alvik så fick jag att jag inte behövde göra dessa uppdateringar utan kunde säga till vid nästa service så skulle dessa läsas in. I samtliga fall utom till Bilia har jag mailat och skickat med länkarna som jag lagt in i tidigare inlägg. Nu har jag mailat min säljare på Upplandsmotor som sagt att kostnaden ligger på mellan 1000-1500kr per uppgradering för att få exakta priser.
av AndS
Kan nog vara så att de räknar olika. Den som ger lägsta priset utgår från enbart uppdatering av programvara, utan utbyte/komplettering av hårdvara, innebär att du får en delmängd av Intellisafefunktionerna.
Det dyraste alternativet är en fullständig uppdatering med installation av tilläggsfunktioner och hårvara, etc, vilket innebär att du får flera funktioner.
En XC90 2016 och att uppdatera maximalt så mycket det går, lite beroende av vilka tillbehör du har idag, hamnar säkerligen på 5-siffrigt belopp.
Nu vet vi inte hur du har kommunicerar, men det du ska göra är att be om ett kostnadsförslag som specificerar vilka funktioner som kommer att tillföras av de som finns i Intellisafe uppgraderingspaketen.
av Herrblom
Jo uppenbarligen räknar de olika. Det som är anmärkningsvärt är att de ger så ofantligt olika svar. De senaste är att jag inte behöver betala något om jag gör det i samband med service. När jag mailat och bett om pris har jag skickat med nedan två länkar samt mitt regnr och bett om pris på vad uppdateringen kostar?

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15720/2016
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15671/2016

Då borde det rimligtvis inte vara så svårt att få fram ett korrekt pris. Säljaren som jag köpte bilen är den som skickat mig länkarna och sagt att det är detta jag kan uppdatera. Så verkar som om jag får vända mig dit eftersom de andra ger olika priser och svar. Även inom samma firma men på olika verkstäder.
av AndS
Nu vet jag inte hur bilbranschen använder de olika begreppen, men från t.ex. IT-branschen görs oftast skillnad på "Uppgradera" och "Uppdatera".
Uppgradera är en förändring som rent generellt tillför något mera eller mindre, ny release, nya funktioner, etc. Det är vad du måste beställa specifikt enligt dina länkar. Och för att en uppgraderad funktion ska kunna köras in kanske x andra saker måste uppdateras/uppgraderas.
Uppdatera är mera av rättningar, mindre tillägg, etc, det är vad som körs in vid service på Volvo utan att du behöver ange något.
Du skriver i inlägget "uppdatera" men avser "uppgradera".
Nu tror jag inte att det är hela orsaken i ditt fall, men t.ex. svaret att det körs in vid nästa service skulle man kunna gissa beror på detta missförstånd dvs då gör man en uppdatering där det görs med automatik och tekniker oftast inte vet som förändras.
Tycker du ska ta din bil och åka till en verkstad och ta dialogen på plats, koppla upp bilen och få svar på vad som idag finns installerat av programvara och även hårdvara.
av Herrblom
Jo jag förstår skillnaden, mellan uppdatera och uppgradera. Men eftersom jag skickat med länkarna och frågat vad det kostar att uppdatera med dessa funktioner så borde de inte ha missförstått men så klart det kan ha gjort det ändå. men men... Ja verkar inte bättre än att jag får göra det. Jag tar kontakt med min säljare igen på måndag så får han boka in en tid på verkstaden för uppgraderingar.
av AndS
Herrblom skrev: lör 09 maj 2020, 18:16 frågat vad det kostar att uppdatera..... Jag tar kontakt med min säljare igen på måndag så får han boka in en tid på verkstaden för uppgraderingar.
Att uppdatera.... För uppgradera. 😉😎
av Xanthopteryx
Skall vi vara kinkiga så ingår ju ibland uppgraderingar i uppdateringar. Har exempelvis fått fler funktioner i och med vanlig service, plus att jag betalat en slant för att få ytterligare en funktion. Så... begreppen förvirrar lätt men oavsett, skickar man en länk till en bilfirma och frågar om kostnad så skall det ju vara solklart vad som gäller, vad som krävs och vad man får för pengarna.
Jag tror mer det är okunskap och ibland även slarv och ointresse som gör att man får så konstiga besked.
av AndS
Tyvärr tror jag inte den stämmer helt, jag har inte BLIS på vår bil som är en 2017 och får priset 917:-, så ni måste kolla förutsättningar att de finna där för att priset ska stämma.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]