Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Vad visar din bild? Är det din egen bil som rasat?
Bilden till vänster ser ut att visa en helt annan typ av detalj, plåten saknar de två/tre jigghålen samt förstärkningarna som den till höger har.

Samt stämplingen med artikelnummer saknas på den vänstra plåtdetaljen.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Den avrostade är från denna FB inlägg

Den som är hel är från senaste bildsviten.

Ja intressant vad som gör att länkarmfästet skiljer sig.
av least
Den rasade delen är med största sannolikhet inte en originaldel. Jag ser inte FB-inlägget, men jag tror mig veta att det var en brittisk 90 som rasade så där? Den bilen kollapsade helt utan att den nya ägaren förstod vad som hände. Troligen var den bilen lagad med eftermarknadsdelar, och såld vidare utan information om reparationen.
av Keiser
least skrev:Den rasade delen är med största sannolikhet inte en originaldel. Jag ser inte FB-inlägget, men jag tror mig veta att det var en brittisk 90 som rasade så där? Den bilen kollapsade helt utan att den nya ägaren förstod vad som hände. Troligen var den bilen lagad med eftermarknadsdelar, och såld vidare utan information om reparationen.
Det är just därför man inte kan dra den typen av slutsatser som *vissa* gjort tidigare i tråden. Man måste göra representativa urval alternativt följa ett antal bilar över tid. Men vill man tro så spelar det ingen roll misstänker jag...
av Zed82
least skrev: ons 03 maj 2023, 17:55 Den rasade delen är med största sannolikhet inte en originaldel. Jag ser inte FB-inlägget, men jag tror mig veta att det var en brittisk 90 som rasade så där? Den bilen kollapsade helt utan att den nya ägaren förstod vad som hände. Troligen var den bilen lagad med eftermarknadsdelar, och såld vidare utan information om reparationen.
Var på eftermarknaden köper man en hel bakvagnsbrygga? Här har du samma typ av brygga som den på bilden som är avrostad. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31434550/
av least
Klart intressant att det finns olika modeller av denna detaljen. Man skulle tro att jigg-hålen skulle var likadana för att underlätta produktion.

Men oavsett, om bilen med den avslitna detaljen är den brittiska bilen, så var grundorsaken att infästningen/skruvförbandet hade lossnat, och bilen kördes tills att detaljen brast av mekanisk utmattning.

Jag har för mig att den bilen är en blå V90?
av Zed82
least skrev: tor 04 maj 2023, 09:07
Men oavsett, om bilen med den avslitna detaljen är den brittiska bilen, så var grundorsaken att infästningen/skruvförbandet hade lossnat
Var står detta?
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]