- ons 23 mar 2016, 10:27
mikeS80 skrev:Man kan lugnt säga att ”kardantunneln” minst sagt är framträdande i V90 vilket innebär att en vuxen som sitter på mittplatsen måste placera sina fötter på var sin sida denna. Jag är en person som notoriskt testar mittplatser och min slutsats är att även detta även kommer att påverka komforten för de personer som sitter på centrerade ytterplatserna om man sitter tre i baksätet I en större omfattning än för t.ex. V70. Min bedömning är att V90 i det närmaste får betraktas som strikt 4-sisig för vuxna likt min A7:a. Att just ”kardantunneln” är framträdande i V90 är väl en konsekvens av placeringen av batteripacken för elektrifierade modeller.Tack! Ja så tolkar jag det också. Möjligen fyller den "överdimensionerade" tunneln också en roll som karossförstärkare, exempelvis för att förbättra vridstyvheten med den nya utdragna hjulbasen. Men det är lite synd att de som egentligen inte behöver tunneln till något annat än avgasröret skall behöva dras med en så stor låda.
mikeS80 skrev:När det gäller om lastytan blir helt plan vid fällning har jag inte i detalj undersökt detta men mitt intryck är att i just denna detalj så skiljer det inte särskilt mycket jämfört med dagens V70.Ja det ser ganska plant ut på den bilden. Bra det för det hade varit synd om Volvo givit upp även denna specialitet. Jag noterade för övrigt inte förrän jag köpt min V70 -15 att man numera bara fäller ryggstödet utan att först fälla dynan som på tidigare generationer. Det är onekligen ett framsteg både därför att fällningen blir lite enklare men också för att man vinner lite extra plats på lastgolvet. Det finns visserligen inget golv allra längst fram men det finns inte heller någon uppfälld sittdyna som sticker upp och tar emot såsom tidigare. Volvo har förstås fått jobba en del för att få ryggstöden så tunna att detta fungerar. Och det sker till priset av de utstickande kassetterna för nylonnätet på baksidan. Men eftersom jag definitivt föredrar lastskyddsgaller i stål störs jag inte av det senare.
Nedanstående bild ger en hyfsad bild över både lastutrymme och baksätes design med i det närmaste två separata stolar bak. Notera även hur mycket som blir kvar i vänsterkant efter fällning vilket ger en illustration om centeringen av ytterplatserna.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut