Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B2dominator
@volvoamatören, Min plan är att lägga in ett schema så jag likt Ove Sundberg i Solsidan bara laddar när det är som billigast på natten :)
av SundanceKid
volvoamatören skrev:Jag har hämtat ut bilen nu. Är hittills mycket nöjd. Jag undrar dock hur man laddar den mest optimalt? Ska man vänta tills batteriet är helt tomt och då ladda upp det fullt eller ska man ladda upp den efter minsta körning?

Det känns som att man förlorar el på att ladda lite hela tiden. Jag körde 2 km och laddade den sedan och det tog typ 45 minuter att ladda så lite.
Då måste du visa lite bilder!

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Ok, några bilder, var det. :)
20220422_104049.jpg
20220422_104049.jpg (1.54 MiB) Visad 518 gånger
20220422_102101.jpg
20220422_102101.jpg (2.42 MiB) Visad 518 gånger
20220422_102033.jpg
20220422_102033.jpg (2.14 MiB) Visad 518 gånger
20220422_104025.jpg
20220422_104025.jpg (1.8 MiB) Visad 518 gånger
Användarvisningsbild
av bem
volvoamatören,
Fin bil! Den går inte av för hackor. Panaoramatak är rätt härligt så här års. Har det på min V90 T6 Recharge MY22 också.
Träinlägget var snyggt, på min är det gråaktigt motsvarade träliknande paneler inne i bilen, lite tråkigt med grått.
Är det Denim Blue eller vad är det för färg på bilen? Snygg färg i alla fall. Och Orrefors växelknopp, den är fin (har det på min V90 också).
Användarvisningsbild
av bem
volvoamatören skrev: fre 22 apr 2022, 05:49 Jag har hämtat ut bilen nu. Är hittills mycket nöjd. Jag undrar dock hur man laddar den mest optimalt? Ska man vänta tills batteriet är helt tomt och då ladda upp det fullt eller ska man ladda upp den efter minsta körning?

Det känns som att man förlorar el på att ladda lite hela tiden. Jag körde 2 km och laddade den sedan och det tog typ 45 minuter att ladda så lite.
Jag har kört V90 T6 Recharge MY22 i 8 månader nu. Har laddat en del fram till nu. Efter småkörningar ner till stan och hem bryr jag mig inte om att pytsa i laddning. Det går alltid långsammare toppa upp det sista i alla laddningbara batterier. Bulkladningen i början när det är nästan tomt går fortare, det är på slutet det tar tid när celler skall balansenringsladdas så de får samma slutvolt som det kan ta lite tid. Är väl lika med Lithiumbatterier (som är den typ av batteri det är i Volvos Hybridbatteri) som LithiumPolymer att de balanseringsladdas så alla celler får samma slutspänning. Vid viss slutspänning anses batteriet "fullt".
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
bem skrev: fre 22 apr 2022, 11:39 volvoamatören,
Fin bil! Den går inte av för hackor. Panaoramatak är rätt härligt så här års. Har det på min V90 T6 Recharge MY22 också.
Träinlägget var snyggt, på min är det gråaktigt motsvarade träliknande paneler inne i bilen, lite tråkigt med grått.
Är det Denim Blue eller vad är det för färg på bilen? Snygg färg i alla fall. Och Orrefors växelknopp, den är fin (har det på min V90 också).
Tack, är mycket nöjd med den! Det är dock en CBV-bil, så jag har inte valt något mer än färgen själv (det är Denim Blue, ja). Resten av utrustningen gick inte att välja/välja bort på något sätt. Det enda som är lite trist är att det inte är äkta läder och att detta är svart. Hade hellre valt beiget nappaläder, som jag har idag på min T6:a.

Jag är mycket nöjd med motorn, det är ordentlig acceleration man får på med gasen i botten, och att bilen går så mjukt. Man glider verkligen fram.
av Lockis
B2dominator skrev: fre 22 apr 2022, 07:50 @volvoamatören, Min plan är att lägga in ett schema så jag likt Ove Sundberg i Solsidan bara laddar när det är som billigast på natten :)
Jag kör Tibber. Halva priset om man smartladdar med eease boxen och har Tibber. Då löser dem smartladdning/schemaläggning när det är som billigast. Men ändå rätt nice att alltid ha halva priset om man smartladdar.
Användarvisningsbild
av x74
Lockis skrev: ons 20 apr 2022, 14:14
DanCruso skrev:Jag har enpedalskörning på min XC90 T8 MY22 med nya drivlinan och den har Sensus så det är inte kopplat till Google infotainment.

Det är genom att välja körläge B istället för D med växelspaken som du aktiverar enpedalskörningen.
Stannar din bil helt i B läget?

Om nej, så har du inte enpedalskörning.
Fast jag håller med lite att köra i b läge med den nya drivlinan är lite som enpedalskörning, stor skillnad på gamla och nya linan. Det går att reglera hela körning itrafik med bara gaspedalen, men skall du stanna helt måste bromsen användas, och som jag förstår det så är enpedalskörning en regenerings funktion för att få ut någon vits med det. Kollar man xc40 pure videon så är det just det enpedals körning gör laddar batteriet. Sedan vet jag inte hur hybrid bilarna är tänkta som enpedalskörning egentligen då man har ju alltid en drivning framåt om man inte står på bromsen då, så har ju automater fungerande i alla tider.
av Camelen
Om du har Google så ska det finnas en funktion i menyn att stänga av krypläge. Då ska bilen stanna helt.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 55
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]