Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Dom säljer sina leasingbilar ändå och som leasingbilsägare kan du skita i rostskyddet.
Men det är jäkligt trist för oss få privatköpare som lägger en mindre förmögenhet och tror man köper kvalitet. :-(
Användarvisningsbild
av bem
Det som är lurigt för begagnatköparen är att rost under bilen är svårt kolla upp såvida man inte hissar upp bilen på en lyft och gör en ”walkaround”. Och sen veta vilka rostangrepp som är mer eller mindre oväsentliga och det kan ju vara svårt veta. Men med lite bonndförnuft ser nog de flesta när en bil är eller är på väg bli en ”rosthög” undertill. Vi får hoppas Volvos nya bottenplatta för kommande elbilarna är betydligt bättre ur rostskyddshänseende än dagens bottenplatta. Elbilarna kanske kommer rulla längre så bra rostskydd i vårt nordiska klimat kan nog vara bra. På många elbilar ligger batterierna i golvet så man vill ju inte ha rostangrepp i t.ex. golvet där battericellerna huserar kan jag tänka mig. Vi får väl se hur bra rostskydd kommande Volvo elbilar får. Min V90 MY22 har inget bra rostskydd, med nöd och näppe 3 i rostskyddsbetyg enligt Vi Bilägares granskning av V90 under längre tid.
av Zed82
bem skrev: tis 03 maj 2022, 18:57 Det som är lurigt för begagnatköparen är att rost under bilen är svårt kolla upp såvida man inte hissar upp bilen på en lyft och gör en ”walkaround”. Och sen veta vilka rostangrepp som är mer eller mindre oväsentliga och det kan ju vara svårt veta. Men med lite bonndförnuft ser nog de flesta när en bil är eller är på väg bli en ”rosthög” undertill. Vi får hoppas Volvos nya bottenplatta för kommande elbilarna är betydligt bättre ur rostskyddshänseende än dagens bottenplatta. Elbilarna kanske kommer rulla längre så bra rostskydd i vårt nordiska klimat kan nog vara bra. På många elbilar ligger batterierna i golvet så man vill ju inte ha rostangrepp i t.ex. golvet där battericellerna huserar kan jag tänka mig. Vi får väl se hur bra rostskydd kommande Volvo elbilar får. Min V90 MY22 har inget bra rostskydd, med nöd och näppe 3 i rostskyddsbetyg enligt Vi Bilägares granskning av V90 under längre tid.
Även om elbilarna är bättre ur rostskyddsaspekt så är frågan om inte andra faktorer tar död på dessa bilar innan de är 15-20 år gamla. Tänker på mängden elektronik och batteriernas livslängd. Idag är det väl ingen som vill ha en elbil utanför maskinskadeförsäkringsperioden. I alla fall av det jag läst på Teslas forum.
Användarvisningsbild
av bem
Zed82 skrev: ons 04 maj 2022, 08:04
Även om elbilarna är bättre ur rostskyddsaspekt så är frågan om inte andra faktorer tar död på dessa bilar innan de är 15-20 år gamla. Tänker på mängden elektronik och batteriernas livslängd. Idag är det väl ingen som vill ha en elbil utanför maskinskadeförsäkringsperioden. I alla fall av det jag läst på Teslas forum.
Jo, elektronikdöden hinner nog före rostdöden skulle jag tro. Men en väl konstruerad elbil där det är lätt byta olika delar skulle kunna ha potential att kunna köras länge, många mil. T.ex. en elmotor skall mycket till om man sliter ut. På vissa bilar kan det gå byta batteripack till rimlig kostnad. Men alla bildskärmar kan bli besvärligt kanske, det finns ju knappt några fysiska vred och knappar kvar i många elbilar numera, så funkar inte displayen där man kommer åt alla inställningar för bilen kanske den måste gå still skroten. Men det kanske dyker upp såna där företag ungefär som de som reparerar mobiltelefoner, för vissa bilmärken. "Min skärm har gått sönder, kan ni fixa/byta?" Reparatören svarar: "Jo, det kan vi nog men det kostar 30 papp - OK?". Kunden: "Näe så mycket är inte bilen värd nu [bilen börjar bli till åren], jag åker till skroten istället med bilen."
Senast redigerad av 6 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Volvoold
[/quote]
Men det kanske dyker upp såna där företag ungefär som de som reparerar mobiltelefoner, för vissa bilmärken. "Min skärm har gått sönder, kan ni fixa/byta?" Reparatören svarar: "Jo, det kan vi nog men det kostar 30 papp - OK?". Kunden: "Näe så mycket är inte bilen värd nu [bilen börjar bli till åren], jag åker till skroten istället med bilen."[/quote]

Haha, ja det låter faktiskt fullt realistiskt det du skriver. Men det är ju jättetråkigt och kanske inte alls bra för miljön/klimatet att saker skrotas ut i princip i förtid för att ersättas med nya........
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag har V90n my18, 11000 mil på rostskyddsbehandling. Lägger upp bild på hur det ser ut efter tvätt men innan kladdet ska på - det ser riktigt bra ut .
IMG_5036.jpg
IMG_5036.jpg (2.92 MiB) Visad 668 gånger
Användarvisningsbild
av bem
HitTheRoadJack,
Vad blir det för rostskyddsmedel som används på din bil?
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 35

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]