- lör 24 aug 2024, 19:49
#1587501
Det är alldeles uppenbart att det här med sportläget i P3-bilarna är en efterhandskonstruktion, där de kände sig nödda att klämma in ett sportläge utan att ändra någon annan hårdvara. Då fick det bli genom att gå över i manuellt läge men inte välja något annat växelläge manuellt. Enda indikeringen blir i displayen på instrumentpanelen.
En egenhet på min XC70 var att om jag valde S på spaken och kopplade in farthållaren blev det genast D, så länge jag inte rörde gasen. Det gick att utnyttja vid dragning av tyngre släp. Då kunde jag lägga den i S, koppla in farthållaren och bilen gick som i D. Om det då dök upp en backe som var lite väl tuff att klara på sexan räckte det att gasa lite grand. Då blev det S och i den farten blev det en nedväxling. Sen släppte jag när backen var avklarad.
ShogunX skrev:Ja, det stämmer. Det var dock otydligt av mig att skriva ”med växelspaken i D” när det uppenbarligen borde stått ”med växelspaken i S”.Nja, det jag syftade på var att även om man börjar välja växel manuellt är effekten av sportläget kvar. Gasresponsen och växlingshastigheten är som i S då, inte som i D. Så det är snarare så att i P3-bilarna kan man inte köra den manuella delen av växellådemanövreringen utan att hamna i S-läge, vare sig man vill eller ej.
Det är alldeles uppenbart att det här med sportläget i P3-bilarna är en efterhandskonstruktion, där de kände sig nödda att klämma in ett sportläge utan att ändra någon annan hårdvara. Då fick det bli genom att gå över i manuellt läge men inte välja något annat växelläge manuellt. Enda indikeringen blir i displayen på instrumentpanelen.
En egenhet på min XC70 var att om jag valde S på spaken och kopplade in farthållaren blev det genast D, så länge jag inte rörde gasen. Det gick att utnyttja vid dragning av tyngre släp. Då kunde jag lägga den i S, koppla in farthållaren och bilen gick som i D. Om det då dök upp en backe som var lite väl tuff att klara på sexan räckte det att gasa lite grand. Då blev det S och i den farten blev det en nedväxling. Sen släppte jag när backen var avklarad.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.