Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
ShogunX skrev:Ja, det stämmer. Det var dock otydligt av mig att skriva ”med växelspaken i D” när det uppenbarligen borde stått ”med växelspaken i S”.
Nja, det jag syftade på var att även om man börjar välja växel manuellt är effekten av sportläget kvar. Gasresponsen och växlingshastigheten är som i S då, inte som i D. Så det är snarare så att i P3-bilarna kan man inte köra den manuella delen av växellådemanövreringen utan att hamna i S-läge, vare sig man vill eller ej.
Det är alldeles uppenbart att det här med sportläget i P3-bilarna är en efterhandskonstruktion, där de kände sig nödda att klämma in ett sportläge utan att ändra någon annan hårdvara. Då fick det bli genom att gå över i manuellt läge men inte välja något annat växelläge manuellt. Enda indikeringen blir i displayen på instrumentpanelen.

En egenhet på min XC70 var att om jag valde S på spaken och kopplade in farthållaren blev det genast D, så länge jag inte rörde gasen. Det gick att utnyttja vid dragning av tyngre släp. Då kunde jag lägga den i S, koppla in farthållaren och bilen gick som i D. Om det då dök upp en backe som var lite väl tuff att klara på sexan räckte det att gasa lite grand. Då blev det S och i den farten blev det en nedväxling. Sen släppte jag när backen var avklarad.
Användarvisningsbild
av ShogunX
apersson850 skrev: lör 24 aug 2024, 19:49Nja, det jag syftade på var att även om man börjar välja växel manuellt är effekten av sportläget kvar.
Vad du syftade på förstod jag. Vad jag rättade var det jag först skrev om att växelspaken var i läge D i sportkörläget.
Det är alldeles uppenbart att det här med sportläget i P3-bilarna är en efterhandskonstruktion, där de kände sig nödda att klämma in ett sportläge utan att ändra någon annan hårdvara. Då fick det bli genom att gå över i manuellt läge men inte välja något annat växelläge manuellt. Enda indikeringen blir i displayen på instrumentpanelen.
Precis, en efterhandskonstruktion med konsekvenser av olika sorter. Enligt mig är de två främsta 1, den positiva; att kunna aktivera sportkörläget snabbt och 2, den negativa; att i behov av exempelvis backning tvingas avaktivera körläget genom att flytta växelspaken från S till R och sedan tillbaka till S för att aktivera körläget återigen. Det finns säkert fler konsekvenser, men inga jag personligen omfattas av.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast backa i sportläge har man ingen nytta av och att flytta spaken i ett L eller rakt bakåt för att köra framåt igen görs ungefär lika enkelt. Däremot är det mindre flexibelt att vara tvungen att ligga i läge 1 eller R för att kunna aktivera terrängläget. Där är XC90 mer flexibel.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Fast jag har inte skrivit något om att ha nytta av sportkörläget medan man backar, jag skriver att processen i en sådan situation är omständlig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är den processen inte eftersom det inte spelar någon roll att sportläget försvinner när du backar och det kommer tillbaka när du kör framåt om du drar spaken både bakåt och åt sidan, vilket går ungefär lika enkelt som att bara dra den bakåt. Du har ju redan greppet om den. Till skillnad från att släppa och pilla på något annat.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Jag blir tveksam kring att du läser vad jag skriver eftersom du upprepar dig på ett underligt sätt. Det blir nu andra gången jag skriver att det inte handlar om viljan att ha sportkörläget aktivt medan jag backar. Den sista meningen får du gärna förtydliga.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag försöker beskriva att det du skrev om att sportläget inte stannar kvar när man flyttar spaken till exempelvis R på en P3-bil inte är något problem, vilket du antydde att det skulle vara. Men eftersom sportläget inte är något som man har någon glädje av att använda när man backar och när man vill köra framåt igen är det i det närmaste ekvivalent enkelt att dra spaken till D som till S spelar det ingen roll. En krök på slutet av rörelsen bara så hamnar man i S igen. Om man vill. Annars stannar man i D.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Då har du gjort en feltolkning. Jag har inte beskrivit det som problematiskt att sportkörläget behöver avaktiveras när man ska backa. För att verkligen förtydliga; jag saknar inte sportkörlägets egenskaper medan jag backar.

Vad jag har beskrivit i backexemplet är att P3-processen (från sportkörläget och åter): växelspak från S till D och från D till R, från R till D och sedan till S är omständlig att genomföra; varje gång man ska backa. Mer omständlig än exempelvis SPA-processen (med fysiskt reglage): aktivera reglage, scrolla och tryck; körläget förblir kravlöst aktivt fram tills att det ändras av föraren eller bilen stängs av.

Angående min tolkning av dina åsikter kan du vid behov rätta mig. Din åsikt är att P3-processen som beskrivs ovan är så pass enkel att den inte kan bli omständlig. Min åsikt är uppenbarligen att samma process är omständlig. Din åsikt är också att SPA-processen är för komplicerad under körning. Min åsikt är fortfarande att P3-processen (aktivering av sportkörläget; växelspak från D till S) är simplare än SPA-processen under körning men min åsikt är också att de flesta kan vänja sig vid SPA-processen som jag gav exempel på ovan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Poängen jag försöker få fram är att rörelsen R -> D -> S sker i praktiken i ett moment, utan att flytta handen från spaken, så den är inte nämnvärt besvärligare att genomföra än R -> D. När jag rangerar släp med XC70 använder jag terrängläget (Hill Descent Control) på grund av den snällare gasresponsen, och då är rörelsen som behöver göras R -> D -> S -> 1 när jag ska framåt och S -> D -> R när jag ska bakåt. Inte ens någon av dem är nämnvärt besvärliga. Det är analogt med att växla en manuell bil i samma situation och det går helt utan att tänka på vad man gör efter ett tag.
Därför är det inte heller någon större fördel att Dynamic överlever ett byte till R jämfört med att sportläget återvänder när man går ur R med en extra twist, bokstavligt talat.

Samt att användningen av drive mode-hjulet inte nödvändigtvis är för komplicerad under körning, men i alla fall mer komplicerad än att flytta växelspaken i sidled.

Men allt detta är petitesser.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Jag får sammanfatta det med två punkter. 1, jag är tacksam över att Volvo inte valde att placera aktiveringen av min bils ECO+-körläge på ett sätt som speglar sportkörläget, alltså till höger om växelspakens D-läge - trots att jag inte önskar ECO+-egenskaper medan jag backar. 2, återvänder Volvo, eller någon annan konventionell biltillverkare för den delen, till ett sportkörläge som inte arbetar i bakgrunden (aktivt eller inaktivt) oberoende av hur växelspaken används blir jag förvånad.

Att diskussionen kring själva aktiveringen av sportkörläget är en separat del från det ovan vill jag hoppas är kristallklar nu. Därav kan jag tycka att vidare jämförelser mellan P3- och SPA-bilarnas (de med reglage) aktivering av sportkörläget blir överflödiga, åtminstone tills det att någon här på forumet som inte delar våran åsikt istället delar sin.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]