Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
#1579473
Svindyrt och svindyrt - det handlar ju om hur man räknar och vad man jämför med.

Sista årsmodellen av XC90 med diesel kostar 17.000 kr/år i skatt, därefter 5.000 kr/år. T8:an kostar 375 kr/år. Ponera att man tänker äga bilen i sex år så blir det 66.000 kr i skatt för dieseln och 2.250 kr för T8:an.

Om du kör 1.500 mil/år kommer du under sex år köpa diesel för 120.000 kr och bensin för 154.000 kr (-ish). Allt annat lika så kostar dieselmodellen de sex första åren 200.000 kr, T8:an kostar ca 160.000 kr (bränsle och skatt för båda versionerna).

Två större variabler återstår; T8:an kostar mer i inköp och har därmed en högre finansieringskostnad, låt oss säga 100.000 kr extra, det kostar ca 12.500 för sex år i ränta. Sen tillkommer värdeminskning - och jag tror inte att T8:an kommer att tappa mer än dieseln i värde framöver.


Sen är det klart att en par år gammal V90 D3 kommer att vara billigare i försäkring, värdeminskning, däck, service mm mm. Men det är också två ganska olika bilar så jämförelsen haltar.

Jag köpte en V90 CC MY2023 förra året, ersatte en V70, och jag trodde att jag skulle blir nöjd med den. Det blev jag aldrig och köpte nu i stället en par månader gammal XC90 T8. Min kalkyl säger att T8:an kommer att bli billigare än V90:n. Nu har jag iofs tillgång till laddplats utan kostnad, jag betalar dock för strömmen jag gör av med. Hittills har jag en snittförbrukning på 0,5 liter/mil, till det tillkommer ca 250 kr i laddkostnad/månad. Jag använder inte bilen till jobbet utan ett gäng kortare körningar per vecka och några långkörningar under perioden. Kör man till och från jobbet varje dag och inte mer än sex mil per dag så kommer man ner ordentligt i förbrukning.
#1579565
Absolut, laddbart och billigt är ju inte riktigt kompatibelt. Går ju att hitta något med vettig prislapp, men inte med de krav/önskemål som jag har. Sen är det väl en definitionsfråga vad svindyrt är. Ny eller nästan ny D5:a och T8 så känns ju T8:an klart rimlig i pris. Men det är ju förstås stor skillnad mellan en nyare XC90 T8 och vår nuvarande.

7 sits är egentligen inget krav, men det är ändå minst en handfull gånger per år som man inte får plats, så det är ju ett klart plus om det går att få. Dessutom inbillar jag mig att man sitter lite bättre i baksätet i en XC90 än nuvarande V90, som är ganska trång om man ska klämma sig in mellan två bilbarnstolar. Fem pers åker vi ändå relativt ofta, och det går ju men är inte så kul. Känns ju egentligen lite larvigt att säga att V90:n är trång, men ganska ofta känns det ändå så. Barn i barnstol och alla deras grejer och kompisar/kusiner tar ju oproportionerligt stor plats... :)

Kanske ändå är bra att man är velig, då hinner nog XC90 T8 med det större batteriet komma ner lite i pris tills jag bestämt mig.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1579627
Hej,

Kan du ladda varje dag så är definitivt T8 recharge II att föredra. Hybriden håller även ner förbrukningen även om du inte laddar. Det blir ungefär som en dieselbil utan laddning, då den laddar såpass med rullning och broms, så man kör iväg på el från stillastående och i lägre hastigheter.

Jag vet att vissa gillar HUD. Jag hade det på förra bilen men kom på att jag ibland ”upptäckte den” då och då. I nya bilen la jag inte den kosingen på det.

3D kameran är min viktigaste lull. Resten är inte så noga med. Hellre då laminerat och tonade rutor.

Lycka till, du kommer nog att bli nöjd.
#1579641
LillMyran skrev:Absolut, laddbart och billigt är ju inte riktigt kompatibelt. Går ju att hitta något med vettig prislapp, men inte med de krav/önskemål som jag har. Sen är det väl en definitionsfråga vad svindyrt är. Ny eller nästan ny D5:a och T8 så känns ju T8:an klart rimlig i pris. Men det är ju förstås stor skillnad mellan en nyare XC90 T8 och vår nuvarande.

7 sits är egentligen inget krav, men det är ändå minst en handfull gånger per år som man inte får plats, så det är ju ett klart plus om det går att få. Dessutom inbillar jag mig att man sitter lite bättre i baksätet i en XC90 än nuvarande V90, som är ganska trång om man ska klämma sig in mellan två bilbarnstolar. Fem pers åker vi ändå relativt ofta, och det går ju men är inte så kul. Känns ju egentligen lite larvigt att säga att V90:n är trång, men ganska ofta känns det ändå så. Barn i barnstol och alla deras grejer och kompisar/kusiner tar ju oproportionerligt stor plats... :)

Kanske ändå är bra att man är velig, då hinner nog XC90 T8 med det större batteriet komma ner lite i pris tills jag bestämt mig.
Det finns några femsitsiga XC90II i Sverige men de har bara sålts vad jag vet med sjusits. Så de är import eller nåt som volvohandlare kommit över o sen sålt iväg. De är extremt svårsålda. En xc90 ska va sjusitsig.
#1579647
perhall skrev: sön 26 maj 2024, 16:34
LillMyran skrev:Absolut, laddbart och billigt är ju inte riktigt kompatibelt. Går ju att hitta något med vettig prislapp, men inte med de krav/önskemål som jag har. Sen är det väl en definitionsfråga vad svindyrt är. Ny eller nästan ny D5:a och T8 så känns ju T8:an klart rimlig i pris. Men det är ju förstås stor skillnad mellan en nyare XC90 T8 och vår nuvarande.

7 sits är egentligen inget krav, men det är ändå minst en handfull gånger per år som man inte får plats, så det är ju ett klart plus om det går att få. Dessutom inbillar jag mig att man sitter lite bättre i baksätet i en XC90 än nuvarande V90, som är ganska trång om man ska klämma sig in mellan två bilbarnstolar. Fem pers åker vi ändå relativt ofta, och det går ju men är inte så kul. Känns ju egentligen lite larvigt att säga att V90:n är trång, men ganska ofta känns det ändå så. Barn i barnstol och alla deras grejer och kompisar/kusiner tar ju oproportionerligt stor plats... :)

Kanske ändå är bra att man är velig, då hinner nog XC90 T8 med det större batteriet komma ner lite i pris tills jag bestämt mig.
Det finns några femsitsiga XC90II i Sverige men de har bara sålts vad jag vet med sjusits. Så de är import eller nåt som volvohandlare kommit över o sen sålt iväg. De är extremt svårsålda. En xc90 ska va sjusitsig.
Åtminstone som MY19 fanns med 5-sits, dock inte T8:

https://helmia.se/wp-content/uploads/20 ... 80401_.pdf
#1579761
Robbi skrev:Hej,

Kan du ladda varje dag så är definitivt T8 recharge II att föredra. Hybriden håller även ner förbrukningen även om du inte laddar. Det blir ungefär som en dieselbil utan laddning, då den laddar såpass med rullning och broms, så man kör iväg på el från stillastående och i lägre hastigheter.

Jag vet att vissa gillar HUD. Jag hade det på förra bilen men kom på att jag ibland ”upptäckte den” då och då. I nya bilen la jag inte den kosingen på det.

3D kameran är min viktigaste lull. Resten är inte så noga med. Hellre då laminerat och tonade rutor.

Lycka till, du kommer nog att bli nöjd.
360 kameran är fruns krav, och den är onekligen smidig. De flesta nyare T8:or har mer utrustning än den nuvarande, så jag tror inte jag kommer sakna speciellt mycket nästan oavsett vilket exemplar man ramlar över.

Den stora funderingen är väl också om man ska lägga ut såpass mycket pengar på en hybrid när man får en bra elbil för ungefär samma pengar eller i vissa fall mindre. Men jag har ju laddmöjlighet hemma på uppfarten, så jag tänker att alla kortkörningar bör kunna fixas på el. Sen blir det väl törstigare när man väl åker på fjällsemester, men det får man väl ta nån eller ett par ggr per år.
#1579787
Som tidigare skrivits så har du möjlighet att ladda hemma så om du kan välj en T8. Vi har solpaneler och laddar "gratis" stora delar av året och vi håller oss inom 6-6.5 mil om dagen i körning, så normalt denna årstid så kör vi enbart på el. Sedan på långresor så har vi haft en förbrukning runt 0.8, vilket är helt ok, med 5 pers, takbox etc. Första året så hade vi ett snitt på 0.36. Just nu har jag inte tankat sedan 4 april och har drygt halv tank kvar (appen visar 1.9l/100km). Så denna går billigare än vår "gamla" V90 CC/D5. Sedan är den billigare i skatt men dyrare att försäkra.
AQ130 läckage

Det är väl den här som behövs:[…]

Polestar optimering till V60 T4

Försöker hitta prisinfo om Polestar opt[…]

När jag hade 245a som jag kompletterade med c[…]

BCM-0076 bytt ABS enhet.

Bilens chassinummer är lagrat i ett chip i AB[…]