Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
least skrev:Det är inte en "Toyota"-växellåda.
Det är en Aisin -växellåda som är anpassad mekaniskt och mjukvarumässigt till att sitta i en viss typ av Volvo-bil.

Sen att Aisin delvis ägs av Toyota, det har inget med saken att göra.
Tro vad du vill, enligt Aisin ska oljan bytas regelbundet.
Tyvärr är tekniska dokumentet 20 år gammalt vid det här laget. Inget jag orkar leta upp igen.
Användarvisningsbild
av apersson850
valln skrev: sön 09 feb 2025, 09:21När jag kommer i kapp framförvarande bil kör jag om eller kopplar ur farthållaren, vid adaptiv reglering av framförvarande bil känns det som om bilen bromsar bort alla bromsbelägg som finns...
Märkligt. De bilar vi har, eller har haft, saktar in lite lätt. Ja, nu förutsett att jag inte själv kommer i 160 och kommer ikapp någon som kör i 40, förstås.
av valln
Jag skrev 2 olika stycken och händelser.
Poängen var att den saktar in betydligt mera sömnlöst efter oljebytet och när bilen var ny visavi med äldre olja.
av least
KalleJ skrev: sön 09 feb 2025, 14:27
Det är en Aisin -växellåda som är anpassad mekaniskt och mjukvarumässigt till att sitta i en viss typ av Volvo-bil.

Tyvärr är tekniska dokumentet 20 år gammalt vid det här laget. Inget jag orkar leta upp igen.
20 år, det måste vara gammal information.
Enligt Aisin ska man göra en full "flush" vartannat år, eller 2000 mil.
Bild
Bilagor
c1784c0a92931931f75824973c83a423.jpg
c1784c0a92931931f75824973c83a423.jpg (166.46 KiB) Visad 658 gånger
av least
Tankeexperiment gällande oljebyte och rasade lådor.

Just nu finns det 149 stycken växellådor tillgängliga på bildelsbasen.se, som passar min bil.
Då man självklart vill ha en utbytesenhet som gått så få mil som möjligt, väljer man en som gått 10 mil.

Just denna enheten har funnits online på sidan sedan 2019.
Den har kvalitetsklass A, och har ett lägre eller samma pris som motsvarande delar.
Då det finns automatlådor som rasar, måste det betyda att Volvo godkänner goodwill på alla dessa rasade enheter.
I annat fall skulle väl det inte finnas närmast nya enheter på skroten?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag trodde att det typiskt var lådor från krockade bilar som hamnar på bildelsbasen eller liknande ställen. Där det alltså inte är någon låda som havererat alls, utan en bil som den satt i som är förstörd bortom rimlig reparation. Växellådan sitter ju ganska skyddat vid flera olika sorters kollisioner.
av least
Ja? Men en verkstad köper väl ändå in en låda för att ersätta den som rasat för deras kund.
Att använda begagnade delar är en del av den cirkulära ekonomin och bra för miljön.

Precis som det finns stomavgift på bland annat bromsok.
av KalleJ
least skrev:
KalleJ skrev: sön 09 feb 2025, 14:27

20 år, det måste vara gammal information.
Enligt Aisin ska man göra en full "flush" vartannat år, eller 2000 mil.
Bild
Detdär är skräp från AW eftersäljs avdelning eller nått. Fanns inte när lådorna utvecklades. Toyota skulle aldrig utveckla någon låda som behöver oljebyte var 2000mil.
Här är det dokumentet, men behöver betala eller inlogg. Kanske finns öppet någon annanstans (fanns förr).
Där i har man man alla momentbegränsningar vid olika varvtal med och utan lockup osv. samt rekommenderat serviceintervall och hur länge de beräknade att lådan skulle hålla utan service. Bör gälla Toyota T-IV / JWS3309 lådorna, vet inte om det finns något uppdaterat för lådorna med Toyota-WS oljan.

https://www.sae.org/publications/techni ... 04-01-0651
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
av least
Som vanligt väljer man och vrakar bland den informationen som finns tillgänglig...

Knappast "skräp" när avsändare klart och tydligt är Aisin.
Finns inget japanskt företag som inte både dubbel och trippelkollar den informationen som man kommunicerar.

Din länk saknar tyvärr giltighet då den tydligt visar att den avser den 6-växlade generationens automatiska växellådor.

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]

Motorhuv öppen?

Ett tips är ju att felanmäla via appens […]

C30 T5 turbo problem

Hej! Jag har felkoden 603D Turboreglering samt 280[…]

945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]